Romania va fi legata de Bulgaria printr-un nou pod peste Dunare amplasat la Calafat - Vidin. In valoare de peste 300 de milioane de euro, noua constructie va usura accesul Romaniei catre Balcani si va deschide traficul din sudul peninsulei spre Europa de Vest.
Dupa mai multi ani de studii si pregatiri, constructia podului mixt peste Dunare dintre Romania si Bulgaria va demara anul viitor. Obiectivul de la Calafat - Vidin face parte din coridorul pan-european de transport IV, pe traseul Berlin - Nurnberg - Praga - Budapesta - Salonic - Istanbul. Pe teritoriul tarii noastre, coridorul va traversa traseul Curtici - Arad - Craiova - Calafat. Desi acordul intre Romania si Bulgaria pentru realizarea podului a fost semnat in 2000, inceperea lucrarilor a fost intarziata pentru ca nu s-au gasit imediat surse de finantare.Mai multe locatii
Inca din 1993, specialistii
au avut in vedere mai multe
variante de amplasamente
pentru un al doilea pod peste
Dunare. Podul ar fi putut fi
amplasat la Bechet, Corabia
sau intre Turnu-Magurele si
Nicopole. In final, cea mai convenabila
solutie s-a dovedit a
fi amplasarea podului intre
Calafat si Vidin, deoarece cele
doua orase au porturi, iar pe
cele doua maluri exista infrastructura
feroviara si rutiera
necesara.
Cum va arata podul
Proiectul cuprinde podul
mixt rutier-feroviar peste
Dunare, precum si infrastructura
rutiera si feroviara pe
ambele maluri, pana la
punctele de racordare existente.
Podul va fi construit la
kilometrul 796 al fluviului
Dunarea. Controlul vamal
comun al transportului rutier
va fi efectuat pe teritoriul
roman, iar cel al transportului
feroviar se va face pe teritoriul
bulgar. Dintre cele trei
variante de proiect tehnic,
comisia romano-bulgata a
recomandat solutia unui pod
cu suprastructura realizata
din casete de beton precomprimat.
Accesul pe pod se va
realiza pe patru benzi rutiere,
cate doua pe sens, si cale
ferata simpla si electrificata.
Pe calea rutiera, podul va avea
lungimea de 1,44 kilometri, in
timp ce lungimea caii ferate
va fi de 2,44 kilometri.
Constructia va fi
gata in 2005
Licitatia pentru proiectarea
si constructia podului
a fost demarata de catre
partea bulgara, la jumatatea
lunii octombrie 2003, potrivit
datelor furnizate de Administrat
ia Nationala a Drumurilor
din Romania. Proiectele pentru
infrastructura conexa de
pe malul romanesc nu pot fi
finalizate pana la alegerea
solutiei definitive a podului de
catre viitorul castigator al licitat
iei de proiectare si executie
a lucrarii, organizate de partea
bulgara. Lucrarile sunt estimate
sa inceapa in 2005, iar
finalizarea constructiei podului
si a infrastructurilor conexe
aferente este preconizata la
sfarsitul anului 2007.
Costul total: 330 de
milioane de euro
Valoarea totala a lucrarii
se ridica la circa 330 de milioane
de euro, din care 50 de
milioane reprezinta costul
lucrarilor de pe teritoriul
roman. Partea bulgara va
asigura finantarea construct
iei podului, inclusiv a
infrastructurii conexe de pe
teritoriul bulgar. Fondurile
provin din credite rambursabile
si nerambursabile
asigurate prin programul
ISPA (aproximativ 70 de milioane
de euro, ajutor nerambursabil
pentru lucrarile de
constructie), Banca Europeana
de Investitii, Agentia
Franceza de Dezvoltare. Cofinant
atori ai proiectului mai
sunt Guvernul german, care
contribuie cu pana la 20 de
milioane de euro, precum si
statul bulgar, cu fonduri de la
buget.
Sumele provin din fonduri
alocate de la bugetul de
stat, prevazute prin programele
de investitii coordonate
de Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si
Turismului si din credite
externe rambursabile sau
nerambursabile, din programele
PHARE si ISPA.
Legatura cu Europa
Centrala si Balcanii
Proiectul podului de la Calafat - Vidin prezinta
mai multe avantaje la nivel european, dar si
pe plan local, pentru cele doua tari. Pentru
Romania, un al doilea pod peste Dunare
inseamna o fluidizare a traficului, dar si o
noua poarta catre vecinii bulgari si catre
sudul Balcanilor. In prezent, legatura cu Bulgaria
se realizeaza prin podul dintre
localitatile Giurgiu si Ruse, construit in 1954.
Coridorul pan-european, a carei parte componenta
este si podul de la Calafat - Vidin, va
asigura Romaniei si Bulgariei legatura directa
cu Europa Centrala si Occidentala. O data cu
construirea podului se va moderniza si infrastructura
de transport aferenta.
3.000 de locuri de munca
In acest moment, intre Portile de Fier II si podul
de la Giurgiu nu exista o alta legatura permanenta
peste Dunare intre Romania si Bulgaria,
pe o distanta de circa 300 de kilometri. "Pe perioada
executarii lucrarii, circa doi ani, se vor
crea in zona in jur de 3.000 de locuri de munca
", a declarat Toma Ivanescu, director al Institutului
Iptana. Dupa ce podul va fi gata, zona se
va dezvolta prin aparitia unor hoteluri, statii de
benzina si spatii comerciale. "Pentru 2025, traficul
rutier pe pod este estimat la circa 8.000 de
vehicule pe zi", a afirmat Toma Ivanescu.
Lucrarile vor incepe in
acelasi timp
Pe teritoriul romanesc se vor executa lucrari de
racordare a infrastructurii feroviare pe o distanta
de 3,26 kilometri la linia ferata deja existenta,
iar pe o distanta de 3,24 kilometri se va
face racordul rutier cu drumul national. "Pentru
realizarea proiectului tehnic rutier a fost selectata
deja o firma, iar pentru proiectul racordului
feroviar, licitatia este in desfasurare. Suntem
legati de solutia pe care o va alege firma care
va construi podul. Lucrarile la pod si infrastructura
vor incepe concomitent pe teritoriul
romanesc si cel bulgar", a expliat Toma
Ivanescu, directorul Institutului Iptana.