x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Pod la Dunare de 300 de milioane

Pod la Dunare de 300 de milioane

03 Feb 2004   •   00:00

Romania va fi legata de Bulgaria printr-un nou pod peste Dunare amplasat la Calafat - Vidin. In valoare de peste 300 de milioane de euro, noua constructie va usura accesul Romaniei catre Balcani si va deschide traficul din sudul peninsulei spre Europa de Vest.

Dupa mai multi ani de studii si pregatiri, constructia podului mixt peste Dunare dintre Romania si Bulgaria va demara anul viitor. Obiectivul de la Calafat - Vidin face parte din coridorul pan-european de transport IV, pe traseul Berlin - Nurnberg - Praga - Budapesta - Salonic - Istanbul. Pe teritoriul tarii noastre, coridorul va traversa traseul Curtici - Arad - Craiova - Calafat. Desi acordul intre Romania si Bulgaria pentru realizarea podului a fost semnat in 2000, inceperea lucrarilor a fost intarziata pentru ca nu s-au gasit imediat surse de finantare.

Mai multe locatii
Inca din 1993, specialistii au avut in vedere mai multe variante de amplasamente pentru un al doilea pod peste Dunare. Podul ar fi putut fi amplasat la Bechet, Corabia sau intre Turnu-Magurele si Nicopole. In final, cea mai convenabila solutie s-a dovedit a fi amplasarea podului intre Calafat si Vidin, deoarece cele doua orase au porturi, iar pe cele doua maluri exista infrastructura feroviara si rutiera necesara.

Cum va arata podul
Proiectul cuprinde podul mixt rutier-feroviar peste Dunare, precum si infrastructura rutiera si feroviara pe ambele maluri, pana la punctele de racordare existente. Podul va fi construit la kilometrul 796 al fluviului Dunarea. Controlul vamal comun al transportului rutier va fi efectuat pe teritoriul roman, iar cel al transportului feroviar se va face pe teritoriul bulgar. Dintre cele trei variante de proiect tehnic, comisia romano-bulgata a recomandat solutia unui pod cu suprastructura realizata din casete de beton precomprimat. Accesul pe pod se va realiza pe patru benzi rutiere, cate doua pe sens, si cale ferata simpla si electrificata. Pe calea rutiera, podul va avea lungimea de 1,44 kilometri, in timp ce lungimea caii ferate va fi de 2,44 kilometri.

Constructia va fi gata in 2005
Licitatia pentru proiectarea si constructia podului a fost demarata de catre partea bulgara, la jumatatea lunii octombrie 2003, potrivit datelor furnizate de Administrat ia Nationala a Drumurilor din Romania. Proiectele pentru infrastructura conexa de pe malul romanesc nu pot fi finalizate pana la alegerea solutiei definitive a podului de catre viitorul castigator al licitat iei de proiectare si executie a lucrarii, organizate de partea bulgara. Lucrarile sunt estimate sa inceapa in 2005, iar finalizarea constructiei podului si a infrastructurilor conexe aferente este preconizata la sfarsitul anului 2007.

Costul total: 330 de milioane de euro
Valoarea totala a lucrarii se ridica la circa 330 de milioane de euro, din care 50 de milioane reprezinta costul lucrarilor de pe teritoriul roman. Partea bulgara va asigura finantarea construct iei podului, inclusiv a infrastructurii conexe de pe teritoriul bulgar. Fondurile provin din credite rambursabile si nerambursabile asigurate prin programul ISPA (aproximativ 70 de milioane de euro, ajutor nerambursabil pentru lucrarile de constructie), Banca Europeana de Investitii, Agentia Franceza de Dezvoltare. Cofinant atori ai proiectului mai sunt Guvernul german, care contribuie cu pana la 20 de milioane de euro, precum si statul bulgar, cu fonduri de la buget.
Sumele provin din fonduri alocate de la bugetul de stat, prevazute prin programele de investitii coordonate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului si din credite externe rambursabile sau nerambursabile, din programele PHARE si ISPA.

Legatura cu Europa
Centrala si Balcanii Proiectul podului de la Calafat - Vidin prezinta mai multe avantaje la nivel european, dar si pe plan local, pentru cele doua tari. Pentru Romania, un al doilea pod peste Dunare inseamna o fluidizare a traficului, dar si o noua poarta catre vecinii bulgari si catre sudul Balcanilor. In prezent, legatura cu Bulgaria se realizeaza prin podul dintre localitatile Giurgiu si Ruse, construit in 1954. Coridorul pan-european, a carei parte componenta este si podul de la Calafat - Vidin, va asigura Romaniei si Bulgariei legatura directa cu Europa Centrala si Occidentala. O data cu construirea podului se va moderniza si infrastructura de transport aferenta.

3.000 de locuri de munca
In acest moment, intre Portile de Fier II si podul de la Giurgiu nu exista o alta legatura permanenta peste Dunare intre Romania si Bulgaria, pe o distanta de circa 300 de kilometri. "Pe perioada executarii lucrarii, circa doi ani, se vor crea in zona in jur de 3.000 de locuri de munca ", a declarat Toma Ivanescu, director al Institutului Iptana. Dupa ce podul va fi gata, zona se va dezvolta prin aparitia unor hoteluri, statii de benzina si spatii comerciale. "Pentru 2025, traficul rutier pe pod este estimat la circa 8.000 de vehicule pe zi", a afirmat Toma Ivanescu.

Lucrarile vor incepe in acelasi timp
Pe teritoriul romanesc se vor executa lucrari de racordare a infrastructurii feroviare pe o distanta de 3,26 kilometri la linia ferata deja existenta, iar pe o distanta de 3,24 kilometri se va face racordul rutier cu drumul national. "Pentru realizarea proiectului tehnic rutier a fost selectata deja o firma, iar pentru proiectul racordului feroviar, licitatia este in desfasurare. Suntem legati de solutia pe care o va alege firma care va construi podul. Lucrarile la pod si infrastructura vor incepe concomitent pe teritoriul romanesc si cel bulgar", a expliat Toma Ivanescu, directorul Institutului Iptana.

×