x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Procurarea echipamentelor medicale în contextul pandemiei COVID-19. Disonanță între cadru legislativ și nevoile sociale în prezent.

0
02 Apr 2020 - 17:44
Procurarea echipamentelor medicale în contextul pandemiei COVID-19. Disonanță între cadru legislativ și nevoile sociale în prezent.
Vezi galeria foto


De la momentul decretării stării de urgență de către Președintele României prin Decretul nr. 195/16.03.2020, în contextul extinderii rapide a pandemiei COVID-19 la nivel mondial, România în doar câteva zile de la momentul emiterii acestui act normativ, se confruntă cu o serie de probleme adminstrative, care pot afecta serios strategia de combatere a noului coronavirus. 

 

Principala problemă care se pune acum este procurarea de echipamente medicale pentru toate structurile sanitare din țară, având în vedere că există nenumărate cazuri mediatizate în prezent și care reflectă problema insuficienței echipamentului medical pe întreg teritoriul României.

 

“În conformitate cu prevederile art. 28 din Decretul Prezidențial nr. 195/16.03.2020 s-a oferit posibilitatea unităților sanitare respectiv direcțiilor de sănătate publică să achiziționeze prin procedura de achiziție directă echipamentele medicale necesare pentru prevenirea și combaterea răspândirii pandemiei COVID-19. Deși lucrurile aparent sunt rezolvate din punct de vedere administrativ, totuși ne punem întrebarea: Orice fel de produs poate fi comercializat? Trebuie respectat vreun standard? Ce se întâmplă cu produsele obținute din China, Coreea de Sud sau din orice alt loc din afara spațiului unional?” afirmă Bele Nona Ștefania, Avocat Iordăchescu & Asociații.

 

Cu privire la aceste întrebări vom încerca să oferim un răspuns în cele ce urmează. 

 Astfel, Agenția Națională a Medicamentului și a Dispozitivelor Medicale în România este în principiu, organismul abilitat să acorde avizul sau autorizația de comercializare pe piață a dispozitivelor medicale. Însă, în contextul stării de urgență, prin Ordonanța Militară nr. 4 din 29.03.2020 publicată în Monitorul Oficial nr. 257/29.03.2020, Partea I se derogă de la aceste prevederi și stabilește la art. 10 – „(1) Pe perioada stării de urgență se autorizează Centrul de Cercetări Științifice Medico-Militare, Centrul de Cercetare Științifică pentru Apărare CBRN și Ecologie, Agenția de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare și Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Medico-Militară „Cantacuzino” pentru avizarea/autorizarea materialelor, componentelor, echipamentelor și dispozitivelor medicale necesare pentru prevenirea și combaterea răspândirii, precum și pentru tratamentul infecției cu virusul SARS-CoV-2, respectiv a biocidelor. (2) Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în Monitorul Oficial al României, Partea I .”  Prin urmare, competența de avizare/autorizare revine mai multor instituții, însă deocamdată nu există reglementări care să stabilească cu precizie ce atribuții îi revine fiecărei din aceste noi instituții abilitate, în domeniul avizării respectiv al autorizării. 

 

Din acest considerent, analiza va avea în vedere procedura existentă la momentul actual și care vizează rolul ANMDMR, care rămâne totuși principala autoritate în domeniul avizării/autorizării. 

 

Astfel, potrivit art. 926 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății,  „activităţile de comercializare, de distribuție şi de prestări de servicii în domeniul dispozitivelor medicale sunt supuse controlului prin avizare. Avizul se emite de ANMDMR.”  Emiterea unui astfel de aviz presupune pe de o parte înregistrarea oricărei persoane fizice/juridice desemnată de un producător care provine din afara Uniunii Europene să se înregistreze la ANMDMR, potrivit art. 6 din Ordinul nr. 1008/2016 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a titlului XX din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, referitoare la avizarea activităţilor în domeniul dispozitivelor medicale. 

 

Pe de altă parte, același act normativ prevede obligația persoanei în cauză de a obține un aviz, care potrivit art. 9 presupune întocmirea unui raport de evaluare în maxim 90 zile de la depunerea cererii, iar dacă raportul este favorabil, în termen de 15 zile de la întocmirea raportului se va emite și avizul de funcționare. Prin urmare, abia peste 3 luni, un dispozitiv medical provenit din afara spațiului european ar putea fi folosit pe piața din România, ceea ce în condițiile actuale este imposibil de aplicat. 

 

De asemenea, prin Ordinul nr. 1009/2016 privind înregistrarea dispozitivelor medicale în baza naţională de date, se prevede obligația producătorului/reprezentantului autorizat stabilit în România de a înregistra dispozitivele medicale, pentru realizarea unei centralizări a bazei de date la nivel național și care potrivit art. 7 alin. 3 se va emite un Certificat de înregistrare a dispozitivelor medicale în termen de 60 de zile de la primirea formularului de notificare completat cu toate datele şi însoţit de documentele corespunzătoare. Precizăm faptul că un astfel de certificat nu înlocuiește avizul de funcționare prevăzut de Ordinul nr. 1008/2016. 

 

În condițiile date, ANMDMR prin comunicate recente de presă, aflându-se în fața unei situații de urgență, cu o legislație care nu prevede o procedură mai rapidă, a încercat să ofere soluții optime și fezabile cu noua situație. Prin urmare, a stabilit că: 

 

1.      Orice producător de echipamente medicale, cum ar fi cel de măști faciale de uz medical, îmbrăcăminte și câmpuri chirurgicale, etc. are obligația de a se înregistra la ANMDMR pentru a obține certificatul de înregistrare;

2.      Având în vedere numărul mare de solicitări din ultima vreme, instituția solicită potențialilor producători interni să respecte standardul de producție prevăzut de Regulamentul 2016/425 respectiv de Directiva 93/42/EEC. Doar cele care intră sub incidența Directivei sunt supuse controlului de către ANMDMR și necesită certificat de înregistrare deoarece este destinat uzului personalului medical.

 

Instituția a comunicat că în ambele situații ( obținerea avizului de funcționare respectiv a certificatului de înregistrare) vor fi respectate procedurile standard, dar că se vor prioritiza cererile care vizează pandemia COVID-19.

 

Dată fiind lipsa unei proceduri urgente care să permită instituției să demareze proceduri mai eficiente de verificare a calității și conformității produselor care intră pe piața din România, în situația actuală, problemele nu au întârziat să apară. Astfel, prin diverse comunicate de presă, instituția atrage atenția că numeroase dispozitive medicale care au intrat pe piața din România, sunt însoțite de certificate false de conformitate și au o proveniență promiscuă, venind de la distribuitori care nu se află în baza de date existentă la nivel național. 

 

Situația este identică și în ceea ce privește donațiile de echipamente medicale, deoarece  și acestea din urmă necesită obținerea unui aviz din partea ANMDMR care să certifice respectarea standardelor în vigoare pentru producerea și comercializarea de dispozitive medicale conform art. 5 din Ordinul nr. 1032/2011 pentru aprobarea Normelor privind donaţiile de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale, vaccinuri, seruri şi consumabilele aferente. Nefiind alte mențiuni făcute în acest sens, considerăm că acest lucru presupune parcurgerea procedurii standard prevăzută de Ordinul nr. 1008/2016 respectiv Ordinul nr. 1009/2016, cu o durată de cel puțin 2-3 luni de zile.

 

Prin urmare, existând un interes general, manifestat la nivelul întregii societăți civile de a veni în sprijinul sistemului medical, considerăm că este necesară intervenția rapidă la nivel legislativ astfel încât să se asigure și un control eficient al calității și conformității produselor din partea organismelor de control, dar și o urgentare a procedurilor astfel încât să nu se creeze un blocaj comercial al echipamentelor medicale necesare și în consecință o criză neavenită în strategia de combatere și prevenire a răspândirii  virusului SARS-CoV-2.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Obligațiunile Norofert tranzacționate pe sistemul alternativ al Bursei de Valori București

Obligațiunile Norofert tranzacționate pe sistemul alternativ al Bursei de Valori București
Obligaţiunile emise de compania Norofert intră astăzi la tranzacţionare pe Sistemul Multilateral de Tranzacţionare (SMT) al Bursei de Valori Bucureşti (BVB), la trei luni de la listarea companiei pe piaţa...

Veniturile lunare pe gospodărie în 2019. La cât au ajuns cheltuielile

Veniturile lunare pe gospodărie în 2019. La cât au ajuns cheltuielile
Veniturile medii lunare pe gospodărie s-au ridicat la 4.790 lei în anul 2019, cu 12,7% mai mult faţă de perioada anterioară. Cheltuielile totale au ajuns la 4.092 lei/lună, arată datele...

Trenurile internaționale care leagă România de Ungaria și Austria s-ar putea relua de la 1 iulie

Trenurile internaționale care leagă România de Ungaria și Austria s-ar putea relua de la 1 iulie
CFR Călători discută pentru reluarea transportului feroviar cu  Austria, Bulgaria, Moldova şi Ucraina. Circulația trenurilor internaționale care leagă România de Ungaria și Austria s-ar putea relua de...

Străinii nu mai pot cumpăra terenuri agricole în România

Străinii nu mai pot cumpăra terenuri agricole în România
Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, a adoptat proiectul de lege privind vânzările terenurilor agricole, act normativ prin care se instituie noi condiţii pentru tranzacţiile cu terenuri agricole....

Harta firmelor. Cine sunt întreprinzătorii României

Harta firmelor. Cine sunt întreprinzătorii României
România are mai puțin de 1,5 milioane de întreprinzători, din care sub 90.000 sunt și patroni, adică au angajați în firmele lor. Cei mai mulți fondatori de firmă sunt bărbați, cu vârste de peste 30 de ani,...

Cîțu: Programul de susținere a companiilor mari, operațional în cel mult 4 săptămâni

Cîțu: Programul de susținere a companiilor mari, operațional în cel mult 4 săptămâni
Ministrul de Finanțe, Florin Cîțu, a anunțat, joi, la finalul ședinței de Guvern, că programul de susținere a companiilor mari, care are un plafon de opt miliarde de lei, va fi operațional în cel mult 4...

Seceta se extinde. 1,3 milioane de hectare afectate

Seceta se extinde. 1,3 milioane de hectare afectate
Pagubele produse de secetă se extind pe o suprafaţă de 1,3 milioane de hectare, din cele 2,9 milioane care au fost însămânţate în toamna anului 2019, a declarat ministrul Agriculturii şi...

Cei mai doriți angajatori din România. Companiile IT în topul preferințelor

Cei mai doriți angajatori din România. Companiile IT în topul preferințelor
Topul celor mai doriți angajatori din România este dominat de companii din tehnologia informației. Programul de lucru flexibil și munca de acasă sunt preferate de salariați, în contextul pandemiei de...

Curs valutar. Leul se apreciază în raport cu euro. ROBOR scade. Aurul se ieftinește

Curs valutar. Leul se  apreciază în raport cu euro. ROBOR scade. Aurul se ieftinește
Banca Naţională a României a anuțat astăzi un curs de referință de 4,8387 lei/euro, 4.3203 lei/dolar, 4.5005 lei/francul elvețian, 5.4094 lei/lira sterlină.  BNR a anunţat ieri un curs de...

Stop! Firmele mari le abuzează pe cele mici

Stop! Firmele mari le abuzează pe cele mici
Mari companii exercită abuzuri sau discriminări în relația cu frunizori sau clienți, societăți mai mici. În multe cazuri, jucătorii cu forță financiară se pot sustrage de la sancțiuni, invocând că nu au o ...

Streaming-ul, câștigător în pandemie

Streaming-ul, câștigător în pandemie
Galerie Foto Pandemia a transformat online-ul într-un „must have” al zilelor noastre. Întâlniri, discuții, ședințe, muncă, distracție. Totul s-a mutat, practic, în lumea virtuală. Afacerile care nu „se vedeau” în...

Multă poluare pentru nimic: La 2€ produși, 1 kg de noxe înghițite

Multă poluare pentru nimic: La 2€ produși, 1 kg de noxe înghițite
Nivelul emisiilor de gaze cu efect de seră a ajuns în România la 116,5 milioane de tone echivalent dioxid de carbon (MtCO2e), fiind unul dintre cele mai scăzute din Uniunea Europeană. În schimb, pentru fiecare...

Conferințele PACTUL PENTRU MUNCĂ: ”Pandemia ne-a obligat să ne regândim planurile, să ne pregătim pentru un viitor pe care ni-l imaginam ușor diferit”

Conferințele PACTUL PENTRU MUNCĂ: ”Pandemia ne-a obligat să ne regândim planurile, să ne pregătim pentru un viitor pe care ni-l imaginam ușor diferit”
Conferințele PACTUL PENTRU MUNCĂ, organizate de către Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin – CONAF,  Federaţia Patronală Petrol şi Gaze – FPPG, în parteneriat strategic cu CONCORDIA, co...

ANRE îi obligă pe producători să vândă gaze sub costuri

ANRE îi obligă pe producători să vândă gaze sub costuri
Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a emis un Ordin privind obligația de a oferta gaze naturale pe piețele centralizate din România la prețuri de pornire care sunt mai mici decât...
Serviciul de email marketing furnizat de