x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Program - Scoala tehnica de someri

Program - Scoala tehnica de someri

06 Mai 2005   •   00:00

Elevii care termina scoli de arte si meserii nu sunt calificati pentru angajare. Una se cere pe piata muncii si alta se invata in scoala.



  • de EUGENIA MIHALCEA
  • ECONOMIC/BUSINESS
  • DRUM. Dupa terminarea scolii, elevii care se orienteaza spre filiera profesionala trebuie sa stie ce meserii se cer
    Care va fi cererea de forta de munca pe termen lung? Si ce ar trebui sa invete elevii la scolile de arte si meserii ca sa isi gaseasca o slujba dupa absolvire? Aceste intrebari isi vor gasi raspunsul cu bani europeni, mai exact prin intermediul unui program PHARE.

    La ora actuala, in Romania, elevii care termina licee tehnologice sau scoli de arte si meserii nu sunt intotdeauna calificati pentru angajare, in ciuda diplomelor obtinute, intrucat oferta educationala din Romania nu este, inca, pe deplin compatibila cu cererea de pe piata muncii. "In aceste conditii, a fost initiat proiectul PHARE pentru modernizarea invatamantului profesional si tehnic", a anuntat Madlene Serban, directorul unitatii de implementare a proiectului, in cadrul conferintei nationale "Invatamantul profesional si tehnic in contextul provocarilor dezvoltarii economice din Romania".

    Pe de alta parte, seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania, Jonathan Scheele, a precizat ca este constient ca opinia publica nu percepe invatamantul profesional si tehnic drept o alternativa viabila la cel teoretic.

    REORIENTARE. In opinia directorului executiv al Patronatului din Industria Cimentului din Romania, Ion Crangasu, invatamantul profesional si tehnic trebuie sa tina cont de cerintele agentilor economici pentru a nu pregati someri. El a semnalat faptul ca invatamantul profesional si tehnic care instruieste viitori lucratori in domeniul materialelor de constructii trebuie reconsiderat, in conditiile in care cererea de munca in aceasta sfera de activitate este mai mica decat oferta. Madlene Serban a afirmat ca nivelul ridicat al somajului in randul tinerilor cu varste intre 15 si 24 de ani - adica 18,5% in 2003, fata de numai 7% la nivel national in acelasi an - dovedeste ca absolventii liceelor cu profil tehnologic, ca si cei ai scolilor de arte si meserii nu reprezinta interes pentru partenerii sociali. "O cauza a acestui lucru ar fi si faptul ca parcursul de formare al elevilor nu are legatura cu cererea de pe piata muncii. De aceea este important sa vedem ce calificari introducem in unitatile de invatamant si la ce nivel, avand in vedere ca 60% din absolventii gimnaziului se indreapta spre invatamantul profesional si tehnic", a adaugat Madlene Serban. In urma proiectului PHARE, partenerii sociali vor hotari calificarile necesare pentru unitatile de invatamant dintr-o anumita regiune, in functie de specificul fiecarui judet, iar inspectoratele scolare vor hotari ce anume vor invata elevii acelor scoli si ce nu.

    CE SE CERE
    Partenerii sociali sustin ca nivelul de calificare pentru industria materialelor de constructii a crescut, cei care vor sa se angajeze avand nevoie de o diploma de liceu. Trebuie ridicat nivelul de calificare pentru cei care vor sa lucreze in agricultura, avand in vedere perspectivele. Pe de alta parte, analizele partenerilor sociali ar arata ca programele scolare ar putea fi reduse pentru cei care doresc sa lucreze in industria textila.
    ×
    Subiecte în articol: economic