Mai mult de jumătate din tichetele acordate prin programul Rabla au fost rezervate în primele trei luni de la începerea programului. “Până astăzi au fost rezervate 9.897 de tichete, deci au rămas disponibile 7.103 tichete. Ritmul de acordare a tichetelor valorice a fost de aproximativ 3.000 pe lună. Asta ne face să credem că, până în septembrie-octombrie, vom epuiza toate tichetele disponibile. Avem o creştere de peste 4% a vânzărilor de autoturisme noi în 2014 faţă de 2013. Un alt aspect important este că nu avem raportate nereguli. Asta înseamnă că introducerea tichetelor electronice a fost un lucru benefic”, a declarat Attila Korodi, ministrul Mediului şi Schimbărilor Climatice. Cele mai multe rezervări s-au făcut în Bucureşti, Argeş şi Constanţa, iar cele mai puţine în Mehedinţi, Bistriţa- Năsăud şi Sălaj. Korodi a spus că Programul Rabla va exista şi în 2015 şi poate avea o structură diferită faţă de varianta actuală. “Am deschis un dialog în acest sens, în luna mai, cu Asociaţia Română a Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA), care şi-a exprimat punctul de vedere, de a fi creativi şi de a veni până în toamnă cu un program care să poată să fie şi mai bun”, a spus Korodi.
Cerere mare şi de la persoanele juridice
În cazul persoanelor juridice, până în prezent, au fost înregistrate la Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) peste 1.000 de cereri, însă au fost acceptate doar jumătate, restul fiind în curs de analiză. ''Până în acest moment au fost acceptate 495 de tichete pentru persoane juridice şi instituţii publice din totalul de 3.000 alocate programului. În acest caz, cei interesaţi îşi pot depune dosarele până la data de 1 septembrie 2014'', a afirmat Korodi. Oficialul s-a declarat nemulţumit de acordarea eco-bonusurilor. “Am unele nemulţumiri în ceea ce priveşte acordarea eco-bonusului deoarece în primele trei luni ale anului au fost acordate doar 586 de eco-bonusuri. Ne gândim serios să creştem valoarea eco-bonusurilor pentru ediţia din anul viitor”, a spus Korodi.
Condiţii de acordare a tichetului
Pentru ediţia din acest an a programului Rabla, lansat în aprilie, sunt alocate 20.000 de tichete valorice, din care 17.000 pentru persoane fizice, iar restul pentru persoane juridice şi instituţii publice. Bugetul total este de 140 milioane de lei. Posesorii de autovehicule cu o vechime mai mare sau egală cu opt ani, care duc maşina la casat, îşi pot achiziţiona o maşină nouă pe baza unui tichet valoric în sumă de 6.500 de lei, care se alocă electronic. În vederea stimulării achiziţionării autovehiculelor cât mai prietenoase cu mediul, se va oferi posibilitatea acordării, pe lângă prima de casare, a unui eco-bonus în valoare de 500 de lei în următoarele situaţii: achiziţionarea unui autovehicul nou, încadrat în norma de poluare Euro 6, achiziţionarea unui autovehicul nou, al cărui motor generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km, respectiv achiziţionarea unui autovehicul nou, cu sistem de propulsie hibrid.
Ajutor de stat pentru industria auto
În ultimii opt ani, mai mult de jumătate din ajutorul de stat a mers către industria auto. “Peste 53% din ajutorul de stat acordat de România în perioada 2007 - 2013 a fost direcţionat către industria auto, dar acest lucru a meritat, pentru că exporturile industriei auto susţin producţia şi economia naţională”, a declarat preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Constantin Stroe.
El a precizat că şi în perioada 2014 - 2018, România acordă ajutoare de stat pentru investiţii, iar statul poate suporta până la 50 % din valoarea cheltuielilor eligibile ale noilor proiecte de investiţii. Dacia a exportat 93% din producţia sa de automobile, iar Ford a exportat întreagă producţie, a spus Stroe, care a menţionat că piaţă locală a absorbit anul trecut numai 5 % din producţia locală de automobile, respectiv 20.518 unităţi din totalul de 410.959.