x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Senzații tari, CFR-iste. Magistrala Moldovei are traversele crăpate și e instabilă

Senzații tari, CFR-iste. Magistrala Moldovei are traversele crăpate și e instabilă

de Adrian Stoica    |    15 Ian 2024   •   08:40
Senzații tari, CFR-iste. Magistrala Moldovei are traversele crăpate și e instabilă

România nu are încă o autostradă care să lege Muntenia de Moldova, dar nici în ceea ce privește calea ferată nu are cu ce se lăuda. Mai precis, de mai bine de 30 de ani CFR SA nu a reușit să semneze niciun contract pentru modernizarea infrastructurii feroviare din Moldova sau care să facă legătura cu Muntenia.

Anul 2024 a început cu un nou rateu, după ce licitația pentru electrificarea și executarea unor lucrări de reparații pe Magistrala 500 Dărmănești-Vicșani (frontieră Ucraina) a fost anulată în urmă cu câteva zile. O veste bună vine însă de la Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM), care a luat decizia să emită acordul de mediu pentru proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferată Focșani-Roman”, dar până când lucrările vor demara mai avem mult de așteptat. Între timp, Magistrala 500 o ia ușor la vale, din cauza traverselor crăpate și instabilității solului.

Lungimea liniei de cale ferată Focșani - Adjud - Bacău - Roman de pe magistrala 500 este de 147,7 km, iar costul estimat al proiectului se ridică la 1,51 de miliarde de euro, fără TVA. Durata de realizare a investiției este de 48 de luni calendaristice, din care  12 luni proiectarea și 36 de luni execuția efectivă a lucrărilor. Proiectantul lucrărilor de reabilitare este asociația formată din firmele ISPCF SA și TPF Inginerie SRL. Odată obținut acordul de mediu, contractul pentru execuția lucrărilor va fi scos la licitație, iar finanțarea va fi asigurată din fondurile europene puse la dispoziția României prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM). Conform documentației depuse la ANPM, obiectivele principale ale proiectului constau în:

- creșterea vitezei maxime de circulație la 120 km/h pentru trenurile de marfă și la 160 km/h pentru trenurile de călători;

- menținerea liniei de cale ferată dublă pe toată lungimea traseului, în sistem de alimentare de 25kV;

- reabilitarea lucrărilor de artă și scoaterea de sub efectul inundațiilor;

- reabilitarea construcțiilor civile din stații, cu accent pe îmbunătățirea condițiilor de călătorie;

- introducerea instalațiilor de centralizare electronică/electrodinamică noi sau reabilitate și introducerea unui sistem modern de semnalizare feroviară (ERTMS nivel 2);

- modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea;

- modernizarea instalațiilor de telecomunicații feroviare;

- lucrări de protecția mediului.

Proiectul s-a scumpit de 2,6 ori

CFR SA a depus la ANPM raportul privind impactul asupra mediului și studiul de evaluare adecvată pentru proiectul de reabilitare a liniei Focșani - Roman în luna iulie a anului trecut. Proiectul de reabilitare a acestei linii este inclus în Master Planul General de Transport al României aprobat de Guvern în 2016. În acel moment, valoarea lucrărilor de reabilitare era estimată la 588 de milioane de euro, fără TVA, dar între timp proiectul s-a scumpit de 2,6 ori.

În prezent, linia de cale ferată Focșani - Roman se află în diverse stadii de degradare și din cauza restricțiilor de viteză durata medie a călătoriei cu trenul depășește două ore. Linia are zone cu probleme de instabilitate din cauza terasamentul tasabil, instabil, zonelor cu infiltrații de apă și alunecărilor.

 

Ploiești Triaj - Focșani își așteaptă constructorul

O altă cale ferată care așteaptă de mulți ani reabilitarea este Ploiești Triaj - Focșani (143 km). „În prezent, linia de cale ferată Ploiești Triaj - Focșani se află în diverse stadii de degradare din cauza uzurii fizice și morale, precum și a depășirii duratei normale de funcționare”, se arată în Studiul de evaluare adecvată a proiectului a cărui execuție ar trebui să dureze patru ani. De asemenea, multe dintre podurile și podețele de pe traseu sunt aproape de expirarea duratei normale de viață tehnică și au nevoie urgentă de reparații, iar traversele de lemn prezintă defecte și nu mai pot fi recondiționate, în timp ce traversele din beton prezintă fisuri. Licitația pentru reabilitarea acestei căii ferate ar fi trebuit lansată la finele celui de al treilea trimestru al anului trecut, după cum declara în luna martie secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Ionuț Săvăoiu, dar acest lucru nu s-a întâmplat nici până astăzi. Valoarea proiectului este estimată la 1,91 de miliarde de euro cu TVA (1,54 de miliarde de euro fără TVA), iar durata de execuție este de patru ani, din care un an pentru proiectare. Finanțarea va fi asigurată prin POIM. Reabilitarea are ca scop creșterea vitezei de circulație a trenurilor de marfă la 120 km/h și a celor de călători la 160 km/h. Și acest proiect figurează în Master Planul General de Transport al României aprobat în 2016. La data respectivă, pentru proiectul de reabilitare se estima un cost de 572 de milioane de euro, fără TVA. Între timp, costurile au crescut de 2,7 ori.

 

Primul eșec pe Dărmănești - Vicșani (frontieră Ucraina)

În octombrie 2023, CFR Infrastructură a lansat o licitație pentru modernizarea și electrificarea sectorului Dărmănești - Vicșani (35 km) de pe Magistrala 500. Estimată între 160 de milioane de lei, fără TVA, licitația a fost însă anulată săptămâna trecută, din cauza lipsei de participanți, deși inițial s-au arătat mai multe firme interesate de acest proiect, care este finanțat de Comisia Europeană, prin programul intitulat „Culoarele Solidarității/Solidarity Lanes” UE-Ucraina. Acesta are o durată de proiectare și execuție de 24 de luni (12 - proiectare și 12 - execuție). Linia preia traficul feroviar internațional de marfă și de călători dinspre Ucraina și face legătura cu Coridorul Rin - Dunăre cu țările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) și țările din nord-estul Europei (Republica Moldova, Ucraina), potrivit Ministerului Transporturilor. În prezent, din cauza stării necorespunzătoare a infrastructurii și suprastructurii căii ferate, există limite de viteză pentru circulația trenurilor de pasageri și a celor de marfă. Astfel, pe unele porțiuni, trenurile de marfă internaționale sunt limitate la viteze cuprinse între 22 km/oră și 45 km/oră.

 

Doar lucrări „quick wins”

Singurele lucrări la infrastructura feroviară din Moldova sunt reparațiile rapide de tip quick wins derulate pe Magistrala M 600 Tecuci - Iași. Ele sunt finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență, având o valoare de 163 de milioane de lei. Lucrările vizează creșterea vitezei trenurilor pe o lungime de 42 km, între stațiile Tutova și Munteni, iar durata contractului este de 18 luni.

 

2023, fără niciun km reabilitat recepționat

Anul 2023 nu a adus niciun kilometru de cale ferată reabilitată pusă în circulație, deși oficialii Ministerului Transportului promiteau la începutul anului 100 de kilometri. „România rămâne cu doar 570 de kilometri de cale ferată reconstruită, din care cam 470 de kilometri permit circulația cu 140-160 km/h, iar cele mai mici viteze pe liniile reabilitate sunt de 80-90 km/h pe 48 de kilometri între Comarnic și Predeal. Pe coridorul principal (Constanța - Curtici, 850 de kilometri) se mai află în reconstrucție loturi de 253 de kilometri. Dintre acestea, patru au trecut de 6 ani vechime, iar cele mai «tinere», semnate în 2020, au ajuns la... 20-25% stadiu fizic”, arăta într-o postarea recentă pe Facebook Asociația Pro Infrastructura. Nici în ceea ce privește electrificarea rețelei lucrurile nu au evoluat prea bine, din cei 30 km programați s-au recepționat doar 9 km, mai arată asociația.

 

 

×