x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Reguli noi pentru credite

Reguli noi pentru credite

de Elena Stan    |    14 Iun 2010   •   00:00
Reguli noi pentru credite
Sursa foto: Marin Raica/Jurnalul Naţional

Instituţiile de credit vor putea acorda în magazine doar credite ce privesc exclusiv finanţarea furnizării anumitor bunuri sau prestării unui anumit serviciu, se arată în Ordonanţa de Urgenţă privind contractele de credit pentru consumatori, publicată în Monitorul Oficial, nr. 389, vineri, 11 iunie 2010. Acest tip de credit acordat în magazin este denumit "credit legat".



"Se interzice încheierea, în spaţiile de comercializare a bunurilor şi/sau serviciilor, de contracte de credit pentru achiziţionarea acestora, inclusiv a contractelor încheiate prin intermediul comercianţilor de bunuri şi/sau servicii. Se exceptează (...) contractele de credit legate. Creditul legat este destinat exclusiv finanţării furnizării anumitor bunuri sau prestării unui anumit serviciu şi este caracterizat de faptul că cele două contracte pe care le implică, cel de credit şi cel de achiziţie de bunuri sau servicii, formează din punct de vedere obiectiv o unitate comercială", se menţionează în ordonanţă.

Mihai Meiu, director în Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), a declarat că instituţiile de credit nu vor mai putea vinde alte împrumuturi decât cele legate, cum ar fi cele de consum, în magazinele de unde se vor achiziţiona produsele sau serviciile. "Dacă o bancă are o sucursală sau agenţie într-un mall, atunci ea poate funcţiona ca orice altă unitate bancară. Dar dacă o instituţie de credit are un ghişeu într-un magazin, atunci nu va putea vinde decât credite legate, prin care îşi asumă responsabilitatea", a explicat Meiu.
El a menţionat că au existat plângeri din partea persoanelor care nu şi-au dat seama că banca le-a vândut un credit de nevoi personale prin care nu îşi asuma nici o responsabilitate cu privire la bunurile sau serviciile finanţate.

Ordonanţa prevede şi cazuri în care consumatorul se poate îndrepta împotriva creditorului. "În cazul în care bunurile sau serviciile care fac obiectul unui contract de credit legat nu sunt furnizate sau sunt furnizate numai parţial sau nu sunt conforme cu contractul, consumatorul are dreptul de a se îndrepta împotriva creditorului în cazul în care nu a reuşit să obţină, de la furnizor, satisfacerea pretenţiilor la care are dreptul în conformitate cu legislaţia sau cu contractul de furnizare a bunurilor sau a serviciilor. Creditorul răspunde solidar cu vânzătorul pentru orice pretenţii pe care consumatorul le poate avea împotriva vânzătorului", se menţionează în ordonanţa de urgenţă. În plus, persoanele care îşi exercită dreptul de returnare a bunului cumpărat sau de renunţare la serviciile contractate nu vor mai avea obligaţii generate de contractul de credit legat.

Guvernul a aprobat miercuri Ordonanţa de Urgenţă privind contractele de credit pentru consumatori, care va intra în vigoare în zece zile de la publicarea în Monitorul Oficial. Ordonanţa de Urgenţă privind contractele de credit pentru consumatori are mai multe prevederi, prin care cea mai cunoscută este legată de eliminarea comisionului de rambursare anticipată la creditele cu dobândă variabilă, atât a celor cu garanţii imobiliare, cât şi a celor fără acest tip de garanţii.

Legea limitează la 1% comisioanele la credite cu dobândă fixă dacă perioada dintre rambursare şi data convenită pentru încetarea contractului este mai mare de un an şi la 0,5% dacă această perioadă este mai mică de un an.

×
Subiecte în articol: economic bănci credite reguli