x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Remarul 16 Februarie va produce trenuri de mare capacitate

Remarul 16 Februarie va produce trenuri de mare capacitate

11 Noi 2010   •   00:00

Compania Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca (REFE) a încheiat cu Bombardier Transportation din Franţa un acord pentru achiziţia unei licenţe în vederea producerii familiei de trenuri de mare capacitate AGC în România.



Acordul se va desfăşura în mai multe etape.

"Compania Remarul 16 Februarie va deţine, în primă fază, exclusivitate în producerea şi comercializarea AGC în ţările din sud-estul Europei, respectiv România, Grecia, Bulgaria, Croaţia, Serbia şi Muntenegru, urmând ca, în funcţie de evoluţia parteneriatului, acesta să fie extins", potrivit Mediafax.

Automotorul de mare capacitate (AGC - abreviere în franceză) este o nouă generaţie de trenuri regionale, proiectate pentru a îndeplini nevoile curente de dezvoltare a transportului pe cale ferată urban şi Intercity.

Capacitatea de transport a automotorului variază de la 160 la 220 de locuri, în funcţie de numărul de vagoane, şi are un design interior modular (Clasa I, Clasa a II-a şi versiunile Intercity).

AGC poate atinge o viteză de 160 de kilometri pe oră şi dispune, datorită structurii articulate, de spaţii largi de intercomunicaţie şi de podea joasă continuă.

"Producerea trenului în România va avea efecte pozitive în toată industria producătoare de material rulant, întrucât se va încerca integrarea într-o măsură cât mai mare a producerii acestui tren în ţara noastră, folosind piese şi materiale produse aici, creându-se noi locuri de muncă şi, nu în ultimul rând, tehnologie de ultima generaţie", se precizează în comunicat.

În Franţa se află în circulaţie peste 600 de astfel de trenuri produse doar în ultimii cinci ani.

Preşedintele Bombardier Transportation pentru Franţa şi Europa de Est, Jean Berge, a declarat în septembrie, pentru Mediafax, că intenţionează să încheie un acord cu o firmă românească pentru a produce tramvaie şi vagoane de călători, după ce în urmă cu doi ani un acord similar cu firma Astra Vagoane Călători, deţinută de Vasile Blidar, a eşuat.

Bombardier este unul dintre cei mai mari constructori de avioane, echipamente şi sisteme pentru transportul feroviar şi este prezent în România prin divizia Transportation din 1996. Compania a livrat din 2000 şi până în prezent companiei Metrorex 44 de trenuri, precum şi sisteme de semnalizare.

Compania Remarul 16 Februarie este controlată de firma Transferoviar Grup, deţinută de Călin Mitică, cu 32,96% din titluri, şi Monica Băiculescu  ­- 32%.

Cel mai recent transfer cu titlurile companiei a fost realizat marţi, la un preţ de 18 lei pe acţiune, în scădere cu 2,17% faţă de referinţă. La această cotaţie, capitalizarea companiei este de 36,81 milioane de lei.

Statul are de plată 21 mld. euro către proprietarii deposedaţi în regimul comunist

Statul ar putea plafona despăgubirile care pot fi acordate foştilor proprietari deposedaţi de regimul comunist, după instituirea deciziei-pilot a CEDO pentru rezolvarea situaţiei în 18 luni, estimările actuale privind sumele totale de plată ridicându-se la 21 miliarde de euro.

"Chiar CEDO se pare că a sugerat o limitare a sumelor care pot fi plătite, în cazul în care actualele estimări ale ANRP, de 21  miliarde de euro, faţă de 4 miliarde de euro cât s-a calculat în 2004, sunt corecte", au declarat surse oficiale, potrivit Mediafax.

La 12 octombrie, CEDO a decis că statul român va fi obligat ca în maximum 18 luni să schimbe legislaţia privind despăgubirile acordate în cazul imobilelor naţionalizate, după ce judecătorii Curţii au stabilit că modul în care sunt în prezent despăgubiţi foştii proprietari nu este eficient, cauzele similare de la Curte fiind suspendate.

Instanţa de la Strasbourg a decis, în cele două cauze-pilot privind retrocedările imobilelor naţionalizate  ­- Atanasiu şi Poenaru, respectiv Solon  ­- că statul român a încălcat articolul 1 din Protocolul 1 al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, respectiv nepunerea în aplicare a unei hotărâri definitive date de instanţă, şi a obligat autorităţile ca în termen de 18 luni să ia "măsuri concrete pentru a asigura respectarea articolelor 6 şi 1 din Convenţie".

Curtea recomanda de urgenţă "proceduri simplificate şi eficiente, bazate pe măsuri legislative şi pe o practică judiciară şi administrativă coerentă, care să menţină echilibrul intereselor aflate în joc".

"Curtea ia act cu interes de propunerea Guvernului român de a stabili termene constrângătoare pentru ansamblul etapelor administrative, sub rezerva ca această măsură să fie realistă şi supusă unui control jurisdicţional. Printre altele, măsurile luate de alte state ar putea constitui o sursă de inspiraţie pentru România, cum ar fi: refacerea legislaţiei, care ar permite un sistem de indemnizaţii mai previzibil, sau şi plafonarea, şi eşalonarea indemnizaţiilor pe o perioadă mai lungă. Impactul unui asemenea dispozitiv asupra ţării în ansamblu fiind considerabil, autorităţile române rămân suverane în alegerea măsurilor generale", se arăta în comunicatul Curţii.

În 2005, Guvernul a înfiinţat Fondul Proprietatea, o societate de investiţii de tip închis, cu un capital de aproximativ 4 miliarde de euro, creată cu scopul despăgubirii persoanelor ale căror proprietăţi au fost confiscate abuziv de statul comunist şi sunt imposibil de retrocedat în natură.

"Fondul Proprietatea nu mai poate fi modificat, acolo deja peste 50% a trecut în mâna privaţilor, iar administrarea este asigurată, după cum se ştie, de Franklin Templeton", au mai precizat sursele citate.

Motivarea statului pentru limitarea despăgubirilor ar putea fi tocmai suma foarte mare estimată de Autoritatea Naţională pentru Restituirea Proprietăţilor (ANRP), instituţie însărcinată cu transformarea în acţiuni la Fondul Proprietatea a titlurilor de despăgubire acordate foştilor proprietari, urmaşilor sau celor care au cumpărat drepturi litigioase.

De altfel, statul a limitat în acest an despăgubirile pentru daune morale acordate prin Legea 221/2009 privind condamnările cu caracter politic şi măsurile administrative asimilate acestora pronunţate în perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989. Ordonanţa de modificare a legii a fost atacată la Curtea Constituţională, care la 21 ocotmbrie a decis că este neconstituţională, alături de articolul 5 din Legea 221/2009.

În motivarea acestei decizii, judecătorii Curţii Constituţionale arată că acordarea de despăgubiri pentru daunele morale suferite de foştii deţinuţi politici, astfel cum a fost reglementată prin art. 5 alin. (1) lit. a) teza întâi din Legea nr. 221/2009, contravine art. 1 alin. (3) din Legea fundamentală privind statul de drept, democratic şi social, în care dreptatea este valoare supremă.

Judecătorii CC fac trimitere, în motivare, şi la principiul legalităţii care presupune existenţa unor norme de drept intern suficient de accesibile, precise şi previzibile în aplicarea lor, astfel cum reiese şi din jurisprudenţa constantă a Curţii Europene a Drepturilor Omului.

"Curtea observă că în materia reparaţiilor trebuie să existe o legislaţie clară, precisă, adecvată, proporţională care să nu dea naştere la interpretări şi aplicări diferite ale instanţelor de judecată, ceea ce ar putea conduce la constatări ale violării drepturilor omului de Curtea Europeană a Drepturilor Omului", se arată în motivarea Curţii Constituţionale.

×
Subiecte în articol: economic