Ministerul Dezvoltării Regionale a lansat în dezbatere publică proiectul de lege privind Strategia de Dezvoltare Teritorială a României – “România policentrică 2035”, un document care fixează obiectivele prioritare pentru următorii 20 de ani. Ca şi alte strategii care au murit înainte de a fi aplicate pentru că nu au prevăzut paşi concreţi şi fondurile necesare, şi aceasta pare mai degrabă o înşiruire de bune intenţii, condimentată cu greşeli gramaticale.
Spicuind câteva din ideile revelatoare ale celor care şi-au adus obolul la realizarea acestei măreţe strategii, aflăm că pentru “creșterea competitivității spațiilor rurale și crearea locurilor de muncă”, Ministerul Dezvoltării propune creşterea viabilităţii exploataţiilor şi a competitivităţii agriculturii (modernizarea exploatațiilor agricole și piscicole, sprijin pentru tinerii fermieri, restructurarea fermelor mici, investiţii în cercetare agronomică şi zootehnică, utilizarea energiei regenerabile etc.). Nimic nou, nimic detaliat. Citind câteva rânduri mai jos, avem senzaţia că recitim strategia fostului ministru de la Dezvoltare, Elena Udrea. Pentru “dezvoltarea unor spații rurale atractive și creșterea calității vieții cetățenilor”, noua strategie propune, printre altele, “reabilitarea și dotarea spațiilor publice (spații verzi, locuri de joacă, zone pietonale, de agrement) din mediul rural, inclusiv amenajarea de centre civice, cu precădere în polii rurali”. A mai făcut şi doamna Udrea parcuri în sate, iar acum pasc vacile şi oile printre băncuţele rupte şi leagănele ruginite. Cât despre cum ar putea zonele pietonale şi centrele civice (!) să ridice nivelul de trai la ţară, ne abţinem de la comentarii în lipsa unor clarificări din partea ministrului Dâncu. Strategia recunoaşte că stăm prost la infrastructura conectivă, dar avansează o idee salvatoare: investiţiile în acest domeniu trebuie să fie în topul priorităţilor naţionale. Aşa că vine cu câteva megainvestiţii: cel puţin o autostradă între Moldova şi Transilvania prin Carpaţii Orientali, care ar trebui construită în 11 ani, două autostrăzi care să traverseze ţara de la nord la sud şi de la est la vest (tot în 11 ani), încă două poduri peste Dunăre (6 ani) şi două peste Prut, finalizarea Canalului Dunăre - Bucureşti (6 ani). În domeniul infrastructurii rutiere vom avea tren rapid pe ruta Oradea - Debrecen, Timişoara - Szeged, Baia Mare - Satu Mare şi dublarea capacităţii podului Giurgiu - Ruse. Multe dintre aceste proiecte sunt vechi, ele fiind amânate mereu din cauza investiţiilor mult prea mari.
Strategia „România policentrică 2035” nu-i uită nici pe iubitorii de cicloturism. În şase ani (documentul nu spune începând de când), pasionaţii de pedalat vor avea la dispoziţie o magistrală de biciclete pe malul Dunării, până la Marea Neagră.