Taxa de drum este utilizată în întregime pentru lucrări de reparaţii şi de întreţinere a drumurilor, iar autorităţile nu pot renunţa la această sursă de venit.
TRANSPORTURI - Taxa nu va intra în acciza carburanţilor
Taxa de drum este utilizată în întregime pentru lucrări de reparaţii şi de întreţinere a drumurilor, iar autorităţile nu pot renunţa la această sursă de venit. Anual, încasările ajung la circa 150 de milioane de euro, în condiţiile în care doar jumătate dintre şoferi îşi cumpără rovinieta.
Rovinieta nu poate fi eliminată deoarece această măsură ar însemna privarea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România de o sursă importantă de venit, ne-a declarat Ludovic Orban, ministrul Transporturilor. Acesta susţine că ar fi acord cu propunerea transportatorilor rutieri cu privire la eliminarea rovinietei şi încasarea taxei din preţul carburantului, însă doar în condiţii favorabile Companiei de Drumuri. “Cererea transportatorilor rutieri este absurdă. Aş fi de acord cu eliminarea rovinietei numai dacă 60%- 65% din accizele din carburanţi ar constitui sursă de venit la bugetul Companiei de Drumuri. În prezent, eliminarea rovinietei este exclusă deoarece sunt foarte multe proiecte de drumuri şi autostrăzi în derulare sau în pregătire, iar eu nu le pot tăia sursa de venit. Toţi banii colectaţi din rovinietă merg către reparaţii, întreţinere şi realizarea infrastructurii rutiere din ţară”, ne-a explicat Orban.
FINANŢE. Orban a negat vehement informaţiile apărute în presă zilele trecute, conform cărora Ministerul Finanţelor ar susţine eliminarea rovinietei. “Nu este adevărat că Finanţele au susţinut proiectul transportatorilor rutieri cu privire la eliminarea rovinietei. După primele întâlniri avute cu transportatorii rutieri, eu am spus că această cerere este absurdă, iar o astfel de decizie trebuie analizată împreună cu cei de la Finanţe, nu că cei de la Finanţe sunt cei care decid. Transportatorii cer pe de-o parte infrastructură bună, însă pe de altă parte vor să eliminăm sursa principală de venit pentru lucrările de reparaţii a infrastructurii”, ne-a spus Orban. Mai mult, reprezentanţii Ministerului Finanţelor au negat informaţiile apărute în presă conform cărora ar fi pentru eliminarea rovinietei. “Specialiştii de la departamentul de taxare şi buget din cadrul Ministerului de Finanţe care au participat la întâlnirea cu reprezentanţii transportatorilor rutieri, care a avut loc luni, 1 aprilie, la minister au luat notă de propunerea acestora, însă nu au dat nici un răspuns. Această propunere urmează să fie analizată şi numai după această etapă, săptămâna viitoare, Ministerul de Finanţe îşi va exprima poziţia vizavi de proiectul cu privire la eliminarea rovinietei”, ne-a declarat Daniela Daraban, purtător de cuvânt al Ministerului Finanţelor.
LICITAŢIE. Compania de drumuri organizează licitaţie pentru achiziţionarea a 31,5 milioane de roviniete pentru perioada 2008-2009, valoarea totală a contractului fiind de peste 47 de milioane de lei, inclusiv TVA. Astfel, vor fi cumpărate 23 de milioane de roviniete cu valabilitate de o zi, şapte zile, o lună şi maximum 8,5 milioane de roviniete cu o perioadă de valabilitate de un an. Contractul are o durată de doi ani, iar finanţarea va fi asigurată din fondurile proprii ale companiei. Firmele interesate să participe la licitaţie trebuie să îndeplinească anumite criterii, printre care şi depunerea unei garanţii de participare în valoare de 792.000 de lei. Termenul-limită pentru depunerea cererilor a fost stabilit la 12 mai, iar ofertele trebuie depuse până la 21 mai.
Feroviarii sunt nemulţumiţi
Eliminarea rovinietei sau includerea valorii ei în preţul motorinei i-ar dezavantaja pe transportatorii feroviari şi ar mări diferenţa dintre tarifele de utilizare a infrastructurii plătite de operatorii feroviari şi cei rutieri în defavoarea primilor, susţine Asociaţia Industriei Feroviare. Reprezentanţii asociaţiei susţin că operatorii feroviari subvenţionează deja indirect sistemul de transport rutier, prin accizele aplicate motorinei consumate în tracţiunea locomotivelor Diesel, accize care sunt direcţionate spre întreţinerea şi modernizarea infrastructurii rutiere, şi nu către cea feroviară.
Evidenţă electronică
Pe lista proiectelor prioritare ale CNADNR figurează şi implementarea unui sistem electronic de vânzare şi de control a rovinietei, care să elimine orice problemă întâmpinată de şoferi în achiziţionarea acesteia din benzinării. La sfârşitul anului trecut, rovinieta nu era de găsit în nici o benzinărie deoarece firma care trebuia să se ocupe de tipărirea acestora nu-şi respectase obligaţiile. CNADNR a fost nevoită să scoată la vânzare roviniete tipărite anii anteriori sau să plătească mai mult unei alte firme. Reprezentanţii companiei de drumuri şi-au exprimat speranţa ca după implementarea sistemului electronic şi concesionarea unor tronsoane de autostrăzi, sumele încasate din rovinietă să crească cu cel puţin 50%. “Veniturile anuale obţinute de CNADNR din rovinietă sunt de aproximativ 150 de milioane de euro, iar un şofer din doi nu îşi cumpără o rovinietă, rata evaziunii în sistem fiind în jurul a 50%”, declara Septimiu Buzaşu, secretar de stat în cadrul MT.