Oprita pe motiv de investitii de modernizare si in urma unor neintelegeri intre autoritati si proprietar, vechea rafinarie Teleajen, acum Petrotel Lukoil, va fi repornita astazi.
ADRIAN N. IONESCU
|
IRONIA SORTII. Fosta rafinarie romano-americana a ajuns sa fie redeschisa de rusi |
O data cu repornirea sa, Petrotel Lukoil isi va creste oferta anuala pe
piata interna pana la circa 475.000 de tone benzina si 500.000 de tone motorina, potrivit lui Dumitru Constantin, directorul executiv al rafinariei. Aceste cantitati vor ajunge pe piata in conditiile in care rafinaria va functiona la capacitatea maxima de prelucrare, de 2,5 milioane tone titei anual si 50% din produse vor fi exportate. Fara contributia rafinariei din Ploiesti, care va fi inaugurata oficial azi, piata carburantilor autohtona in 2004 era estimata la circa 5,2 milioane tone.
IMPLICATII. Oficialii Lukoil au evitat comentariile privind felul in care cresterea ofertei de carburanti produsi in Romania va afecta nivelul preturilor acestora si nu au dorit sa dea indicatii nici asupra pretului "la poarta Petrotel, acum modernizata si inzestrata cu noi instalatii, in urma unor investitii de 120 de milioane de dolari. "Este nevoie de macar trei luni de functionare continua pentru a analiza rezultatele investitiilor", a precizat Vladimir Zdobnov, directorul general al rafinariei. Intrebat daca Lukoil va deveni un factor de ameliorare a cresterii preturilor carburantilor in Romania, dat fiind faptul ca proceseaza propriul titei (eventual) cumparat de Petrotel la preturi mai mici decat cele bursiere, Zdobnov a insistat asupra faptului ca societatea-mama livreaza titeiul in Romania la cotatiile de piata si ca numai "in cazuri atipice si pe perioade scurte se pot conveni doar modalitati de plata mai potrivite situatiei respective, dar fara legatura cu pretul".
FIERBEREA. Repornirea rafinariei ploiestene Petrotel survine intr-o perioada de mare fierbere pe piata distributiei de carburanti din Romania. Lukoil, care opereaza 257 de statii, intentioneaza sa ajunga la 300 pana la sfarsitul anului. Potrivit estimarilor proprii, detine un segment de piata de circa 17% din vanzari. Petrom se plaseaza la 43%-45%, dar noul sau patron OMV va renunta la circa jumatate din cele 650 de benzinarii operate. Cresterea preturilor fiind inevitabila, toate retelele cauta sa se repozitioneze pe piata pentru a profita cat mai mult de o crestere care vizeaza in urmatorii doi ani pragul de 1 euro/litru. Rompetrol si MOL au anuntat deja programe de extindere, dar AGIP si Shell dezmint faptul ca si-ar putea vinde benzinariile, cu toate ca, neoficial, competitorii sunt cu ochii pe cele din urma.