BUSINESS
Scumpirea bunurilor de consum si a serviciilor se face in trepte, din cauza cresterii periodice a pretului carburantilor.
CARBURANTI - "Visul plinului de rezervor" nu afecteaza brutal economia
In timp ce pe piata petrolului cotatiile par ca "se odihnesc" dupa raliurile recordurilor anterioare, piata carburantilor autohtoni ciupeste, periodic, cate o suta, doua de lei in plus din buzunare. Astfel, scumpirea semnificativa a bunurilor de consum ar putea fi, de asemenea, amanata.
ADRIAN N. IONESCU
TACTICA. Marite cu taraita, preturile la poarta rafinariilor fac din cosmarul scumpirilor un iad relativ suportabil
|
CALCULE. In functie de localizarea benzinariilor, preturile carburantilor au crescut deja cu 100-300 lei pe litru, sau chiar cu 700 lei. Totusi, potrivit specialistilor, scumpirile ar trebui sa fie mai mari, daca cresterea de 15-20 dolari/tona de carburant, recent inregistrata "la poarta rafinariei", s-ar reflecta si "la pompa". Astfel benzina ar fi mai scumpa cu 1.600 lei/litru, iar motorina cu 1.700 lei/litru, cei mai afectati fiind transportatorii si distribuitorii de bunuri de consum, pentru care ponderea carburantilor in totalul costurilor se ridica la 40-60%. Chiar daca intarzie sa se produca, aceste eventuale scumpiri preocupa pe managerii din diferite sectoare economice.
Citește pe Antena3.ro
La electricitate efectele scumpirii titeiului sunt mai reduse, iar estimarea e mai complicata. Pentru consumatorii rezidentiali si pentru cei industriali mici, preturile reglementate nu vor fi modificate inainte de 1 ianuarie 2005. Piata s-a liberalizat in proprotie de 55%, astfel ca posibilitatea consumatorilor industriali mari de a-si negocia tarifele nu ar trebui sa duca la scumpirea produselor lor.
La randul sau, Aurel Popescu, presedintele ROMPAN, spune ca toate utilitatile reprezinta 5% din costurile intreprinderilor de panificatie, iar carburantii - numai 1,5%. "Periodic, o societate de panificatie isi face socotelile si, de obicei, daca utilitatile s-au scumpit cu 10%, atunci efectul asupra pretului painii va fi de 0,5%.
JOCURILE INFLATIEI. Specialistii Bancii Nationale au admis deja ca tinta de inflatie de 9% pentru 2004 nu mai este realista, "dar nu se va depasi 10%". Mai mult, pentru anul viitor, Guvernul a aprobat proiectul de buget, plecand de la o inflatie de 7%, mai mare decat cea prevazuta anterior, de 6%. Aparent paradoxal, aceeasi diferenta de 1% este mai pagubitoare cand este vorba de cresterea inflatiei de la 6% la 7%, decat de la 9 la 10%. Ceea ce inseamna ca, intr-adevar, asa cum s-a vazut mai sus, nu in anul acesta sunt de asteptat marile scumpiri la carburanti, cu efectele corespunzatoare asupra intregii economii. Analistii au atras deseori atentia ca atat cresterea produsului intern brut cat si scaderea inflatiei au fost posibile si datorita faptului ca Petrom este controlat de stat.
COMPETITORII DEPIND DE IMPORTURI
|
Decidentii celui mai mare operator de pe piata autohtona a carburantilor vor avea un motiv in plus sa amane transferul cresterii substantiale a preturilor "de la poarta rafinariei la pompa", in ciuda nemultumirii competitorilor Rompetrol si Lukoil. Aceste companii proceseaza marea majoritate a titeiului importat in Romania, mai scump, care reprezinta 57% din consumul national. Petrom depinde mai putin de import, fiindca are la dispozitie titeiul romanesc, preluat la un pret cu 5-10% mai mic decat echivalentul sau de pe piata mondiala. Petrom acopera 45% din piata autohtona de benzina si motorina, iar Rompetrol si Lukoil, care sustin ca au fiecare cate 18-20 % din vanzari, nu pot ignora miscarile celui dintai. Si chiar daca, pana la sfarsitul anului, OMV, noul patron al Petrom, isi va intra in drepturi, este greu de prevazut ca-si va pecetlui debutul dominatiei cu scumpiri majore.
|