După luni de zile de negocieri eşuate între transportatori şi companiile de asigurări pe tema tarifelor RCA, reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) recunosc că asigurătorii preferă să se capitalizeze prin tarife, și nu prin infuzii de capital. Infrastructura rutieră precară, creșterea numărului de accidente și majorarea despăgubirilor pentru vătămări corporale sunt alte motive care generează pe termen lung scumpirea polițele.
Odată cu apropierea datei de 15 septembrie, când transportatorii rutieri au anunţat că vor bloca traficul în Bucureşti şi marile oraşe în semn de nemulţumire faţă de scumpirea poliţelor RCA, s-au înmulţit şi protestele spontane. Ieri a fost rândul şoselei de centură a Municipiului Bucureşti să fie blocată pe un tronson. Pe acest fond de tensiune, ASF recunoaşte că intrarea în vigoare a directivei europene Solvency II, care a impus standarde de solvabilitate mai dure pentru firmele de asigurări, le-a făcut pe acestea să majoreze tarifele RCA pentru a se capitaliza, deşi ar fi fost normal ca infuziile de capital să vină dinspre firmele-mamă.
"Creșterile de tarife pot avea ca explicație și faptul că societățile de asigurări doresc să se capitalizeze (conform cerințelor de prudențialitate) prin tarife ridicate, și nu prin infuzie de capital, practic acestea vor un tarif mai mare în prezent pentru a acoperi cerințele de solvabilitate din prezent, implicit acoperind și pierderile din anii anteriori", se arată într-un raport al ASF privind fluctuația tarifelor RCA în perioada 2015-iulie 2016.
Depăgubiri cu întârziere
Majorarea tarifelor RCA ar fi trebuit să aducă mai mulţi bani în piaţă pentru plata daunelor, dar realitatea arată că plata despăgubirilor se face în afara termenului legal şi în peste 85% din cazuri aceste plăţi sunt doar parţiale, pagubiţii RCA fiind nevoiţi să suporte diferenţa neachitată de către asigurători, susţine Cristian Muntean, preşedintele Asociaţiei Societăţilor de Service Auto Independente (ASSAI).
Conectarea bazelor ASF-MI
ASF vrea să-şi conecteze baza de date (CEDAM) cu cea a Ministerului de Interne, permiţând astfel asigurătorilor accesul la informații din baza de date a Poliției Rutiere privind comportamentul în trafic al conducătorilor auto, astfel încât tarifele să fie mai bine segmentate. Acest lucru ar trebui să asigure, cel puţin teoretic, tarife RCA mai mici pentru şoferii corecţi şi identificarea rapidă a celor care circulă fără a avea această asigurare.