x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Studiu: Bem 778 de ceşti de cafea pe an

Studiu: Bem 778 de ceşti de cafea pe an

de Irina Crudu    |    26 Oct 2009   •   00:00
Studiu: Bem 778 de ceşti de cafea pe an
Sursa foto: Stan Honda/AFP Photo

Un român bea în medie două kilograme de cafea pe an, mai puţin decât un german, de exemplu, care bea o cantitate dublă de cafea pe an, dar mai mult decât un ungur sau un englez. Savurarea ceşcuţei cu lichid energizant se traduce într-o afacere de peste 400 de milioane de euro.

Până în 2011, însă, influenţaţi de schimbarea modului de viaţă, românii vor bea, în medie, peste 900 de ceşti de cafea pe an, dublu decât un ungur, care va bea doar 430 de ceşti de cafea pe an.

"Cafeaua rămâne cea mai importantă băutură caldă din România, însă la un nivel de consum relativ scăzut în comparaţie cu majoritatea ţărilor din Europa de Vest mai ales din cauza nivelului de trai nu foarte ridicat şi a numărului mare de persoane care locuiesc în zone rurale şi oraşe mici. Cea mai mare creştere se va înregistra în următorii ani la cafeaua instant, datorită produselor 3 în 1 sau 4 în 1, cele mai des utilizate de persoanele tinere", potvit unui studiu Euromonitor.

Totodată, dezvoltarea segmentelor de cafea "la pachet" şi a aparatelor de cafea va ajuta la creşterea pieţei de cafea din România, mai ales în marile oraşe, unde consumatorii au un stil de viaţă mai dinamic, care le afectează obiceiurile de consum.

Anul trecut, în România s-au consumat două kg de cafea pe cap de locuitor, în total 42.100 de tone de cafea, pe când în Germania, cunoscută şi ca una dintre cele mai mari consumatoare de bere, există o rată de consum ridicată şi în ceea ce priveşte cafeaua, ajungând în 2008 la 5,7 kg de cafea pe cap de locuitor, adică 462.000 de tone consumate în total, potrivit aceluiaşi studiu. Cei mai mari consumatori de cafea sunt în Finlanda, unde se consumă 11,8 kg de cafea pe cap de locuitor, potrivit unui alt studiu internaţional. Piaţa de cafea din România, estimată anul acesta la 414,7 milioane de euro, va creşte cu 8-9% în următorii doi ani, ajungând la 492,4 milioane de euro în 2011.

Ratele de creştere sunt mai mari decât în ţări precum Ungaria, Marea Britanie sau Germania, unde piaţa a ajuns la o oarecare maturitate. Astfel că piaţa de cafea din Ungaria, evaluată de Euromonitor la 464,1 milioane de euro anul acesta, va creşte cu o rată de 5% în următorii doi ani, urmând să atingă valoarea de 513,2 mi­lioane de euro în 2011. Piaţa de cafea din Germania, estimată la 3,12 miliarde de euro anul acesta, va creşte cu doar 0,2% pe an până în 2011, iar cea din Marea Britanie, estimată la 1,11 miliarde de euro în 2009, va scădea uşor, cu 0,3% pe an, în următorii doi ani.


S-A SCHIMBAT LIDERUL

Tot anul trecut au avut loc schimbări în ceea ce priveşte liderul pieţei de cafea din România, grupul israelian Strauss, fosta Elite România, a pierdut prima poziţie în faţa companiei Kraft Foods, reprezentanţa locală a celui de-al doilea producător din domeniul alimentar din lume. Astfel că Strauss Group deţinea anul trecut, după rebrandingul produselor Elite, 27,9% din piaţă, iar Kraft Foods 32,4%. Cele două companii sunt urmate de Nestle, cu 7,9% din piaţă.

Kraft Foods mai deţine prima poziţie şi pe piaţa din Germania, cu o cotă de 21,1%, şi a doua poziţie pe piaţa din Marea Britanie, cu 14,1%, unde lider este Nestle, cu 43,4%.

Cel mai cumpărat brand de cafea din România este Jacobs, produs de Kraft Foods, care a detronat marca Elite, liderul din anii anteriori, puternic afectat de schimbarea numelui în Doncafe.

În august 2008, când a avut loc adoptarea numelui de Doncafe, reprezentanţii Strauss România vizau să ajungă la 50% cotă de piaţă până la sfârşitul anului, ca urmare a inves­ti­ţiilor de peste 15 milioane de euro în promovarea noului brand. Potrivit oficialilor Strauss, în 2007, Elite a deţinut 43% din vânzările de cafea prăjită şi măcinată pe plan local. Strauss a achiziţionat în 1997 o participaţie majoritară în compania Elite, prezentă pe plan local din 1995. În anul 2004, cele două companii au fuzionat complet, iar din ianuarie 2008, Elite România a devenit Strauss România. Strauss Group, unul dintre primii şase jucători de pe piaţa globală a cafelei, mai are în portofoliul său pe plan internaţional produse lactate, dulciuri, îngheţată, salate mediteraneene şi snacksuri.


CEŞTI DE CAFEA PE CAP DE LOCUITOR
                          2009    2010    2011
România              778    845    909
Ungaria                426    427    430
Germania          1.412    1.425    1.436
Marea Britanie     315    315    314
Sursa: Euromonitor

×
Subiecte în articol: economic