x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Studiu: Crăciunul este așteptat cu nerăbdare de europeni, chiar dacă se simte povara prețurilor 

Studiu: Crăciunul este așteptat cu nerăbdare de europeni, chiar dacă se simte povara prețurilor 

26 Oct 2022   •   10:20
Studiu: Crăciunul este așteptat cu nerăbdare de europeni, chiar dacă se simte povara prețurilor 

Cumpărătorii europeni adoptă strategii de adaptare, concentrându-se pe cumpărarea de produse esențiale (56%) sau pe a cumpără mai puțin în general (31%). Două sondaje NielsenIQ arată impactul inflației asupra consumatorilor, dar și că aceștia vor încerca să își mențînă obiceiurile de Crăciun.

NielsenIQ Consumer Insights a lansat recent două noi rapoarte pentru a evalua modul în care inflația prelungită a afectat comportamentul de consum al europenilor: Shopper Trends Pulse și NIQ Christmas study. Rapoartele coroborează constatările studiilor efectuate în august/septembrie 2022 pe câteva piețe europene importante (Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Italia, Portugalia, Turcia, Polonia, Grecia și România).

Raportul Shopper Trends Pulse arată cât de profund au pătruns schimbările de preț în mintea și în portofelele consumatorilor europeni. Pentru studiu au fost realizate peste 7.700 de interviuri pe opt piețe europene. 92% dintre consumatori au observat creșteri ale prețurilor la alimente și estimează că cheltuielile lor pe produse alimentare și articole de îngrijire personală au crescut în medie cu 18% din 2019 până în prezent (în Marea Britanie: 24%).

În unele piețe, retailerii de tip discount beneficiază cel mai mult de reducerile din portofele, deoarece cumpărătorii tind să aleagă magazinele pe baza raportului calitate-preț. În medie, cu 16% mai mulți consumatori decât în ​​2019 susțîn că vizitează magazinele de discount.

Raportul evidențiază modul în care consumatorii depun eforturi suplimentare pentru a-și planifică și mai atent achizițiile. De exemplu, 71% dintre cumpărătorii europeni cunosc prețurile produselor alimentare, 62% profită de promoțiile speciale iar 81% merg cu o lista clară la cumpărături.

Cu toate acestea, cu 47% din respondenți încă dispuși să plătească un preț premium, chiar și în aceste vremuri critice există oportunități pentru companiile din FMCG care vin cu o propunere avantajoasă de calitate-preț.

Cum era de așteptat, prețul devine provocarea dominantă pentru consumatori, în timp ce alte subiecte își pierd semnificația: deși sustenabilitatea este încă relevanță pentru cumpărători, doar 43% (față de 52% în 2019) declara că verifică produsele ecologice în timpul cumpărăturilor, iar preferință pentru produse locale a mai pierdut din importantă (48% față de 56% în 2019).

Pe fundalul acestui scenariu destul de sumbru, Crăciunul prezintă o rază de speranța, aproape două treimi dintre respondenții europeni așteptând cu nerăbdare Crăciunul, conform NielsenIQ Christmas study, realizat pe baza a 7.600 de interviuri în 8 țări.

66% dintre cumpărătorii europeni pot fi considerați pasionați de Crăciun, pentru ei aspectele emoționale precum bucuria sărbătorilor în familie și sărbătorirea împreună cu prietenii sunt foarte importante.

În același timp, 28% dintre consumatori vor fi mai reținuți de Crăciun. Acest grup este puternic afectat de creșterea prețurilor la gaze și energie și este probabil să își reducă cheltuielile de sărbători ori să le facă în avans, deoarece se așteaptă la creșteri și mai mari de prețuri la final de decembrie.

“De remarcat pentru România față de media europeană: de două ori mai mulți consumatori declara că de Crăciun vor apela la mărcile proprii (30% vs. 16%) și la produse de origine locală (22% vs 15%) în categoria Alimente. Contextul de mulți-criză facilitează o orientare mai puternică spre valoare demonstrată și spre sprijinirea economiei locale iar în România există o asociere puternică în mintea oamenilor între marca proprie și originea locală” – declara Vasi Dragomir, NielsenIQ Consumer Insights Lead România & Bulgaria.

Promoțiile devin un factor cheie și pentru cumpărăturile de Crăciun: 32% declara că vor cumpără mai multe produse la promoție – deși semnificativ mai puțîn decât pentru ​​consumul de zi cu zi. Cu alte cuvinte, în ciuda faptului că bugetele sunt limitate, cumpărătorii nu vor renunta la achizițiile premium de Crăciun. Cele mai relevante categorii premium pentru ei sunt carnea proaspătă, brânză, fructele, vinul și cafeaua.

Când vine vorba de Crăciunul din acest an nu se observă însă doar pragmatism și vânătoare de promoții. Bucuria de a sărbători împreună cu cei dragi, emoțiile, dăruirea, nostalgia pentru amintirile și tradițiile din copilărie își păstrează un rol important. Retailerii pot crea entuziasm în preajma sărbătorilor, organizând o atmosfera de Crăciun în magazine, amenajând zone speciale cu produse de Crăciun, inspirând clienții cu idei pentru meniul de Crăciun ori chiar facilitând acte de caritate (important pentru 20% dintre europeni)

37% din bugetul de Crăciun este prevăzut pentru cadouri. În majoritatea țărilor, că și în România, articolele de îmbrăcăminte, parfumurile, jucăriile, cardurile cadou și produsele gourmet sunt primele pe lista de achiziții pentru cadouri. Marca și preferințele personale sunt aici mai relevante decât prețul – cu toate acestea 68% vor acordă atenție Black Friday, vor cumpără unele produse în avans sau vor folosi oportunitățile date de reduceri speciale.

Internetul joacă un rol important în a inspiră cumpărăturile de Crăciun. 9 din 10 utilizatori declara că vor vizita direct magazinele online și doar 29% vor folosi social media în acest scop. „Această descoperire surprinzătoare ilustrează faptul că cumpărătorii au mai multă experiență cu e-commerce și știu unde au mai puțini pași de făcut în călătoria de cumpărături - ceea ce este o veste bună pentru producători și retaileri, care trebuie să fie pregătiți pentru Crăciun chiar pe propriile platforme”, mai spune Vasi Dragomir, NielsenIQ Consumer Insights Lead România & Bulgaria.

(sursa: Mediafax)

×
Subiecte în articol: Crăciun