x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Succesul se invata pe bani adevarati

Succesul se invata pe bani adevarati

16 Sep 2004   •   00:00

Milioane de dolari sunt investite anual pe o piata mai putin vizibila, dar care are efecte economice majore. Este vorba despre cursurile de instruire. Cele mai solicitate training-uri sunt cele de vanzari, management si consolidare a echipei.

ADRIAN MIHAI

Firmele de training au aparut in economia romaneasca dupa Revolutie astfel incat acum exista deja unele care au implinit 10 ani de activitate. Sunt insa putine firmele cu o perioada de activitate atat de mare.

COMPORTAMENT. Ceea ce a adus nou ideea de training, fata de scolile de calificare si recalificare existente si inainte de Revolutie, este ca acestea dezvolta competente comportamentale aplicabile intr-o cultura organizationala moderna si nu abilitati specifice unei meserii. Programele de training schimba in plus atitudinile si mentalitatile, inzestrand participantii cu o minte mai deschisa care percepe schimbarea ca pe o oportunitate si nu ca pe un obstacol. Sesiunile de training il inarmeaza pe cursant cu noi abilitati manageriale, de comunicare, de a raspunde la stres, de a gestiona timpul mai bine, de a evita conflictele, de a lucra mai bine in echipa. "Sunt cateva sute de firme de training, as putea sa ma hazardez sa spun 500. Firme cu adevarat importante, care conteaza, nu sunt mai mult de 100-200", spune Nicolae Moldovan, director executiv al Personnel Development Solutions si manager al portalului specializat www. trai ning.ro. Despre o valoare a intregii piete nu se poate vorbi cu exactitate, nefiind studii de piata efectuate pe aceasta tema. "Cunosc firme de training a caror cifra de afaceri se ridica la 2-4 milioane de euro pe an, dar si firme cu 10.000-20.000 de euro pe an", declara Moldovan.

LICENTE. In Romania sunt foarte putine firme strict specializate. Pentru ca solicitarea de cursuri nu este foarte dezvoltata, firmelor le este greu sa reziste cu un singur tip de curs, motiv pentru care incearca sa "prinda" cat mai mult din piata. Actorii sunt in general firme romanesti care au licenta straina de functionare. Aceasta inseamna ca toate materialele sunt gata facute de firme straine, iar cele romanesti trebuie doar sa le traduca. Mai exista insa si firme romanesti care merg in special pe cursuri personalizate. "Sunt infiintate de oameni care au lucrat in industria trainingului sau in resurse umane, cunosc foarte bine piata, sunt buni teoreticieni si practicieni si atunci se pot dedica unui client, personalizand produsul", considera Moldovan.

VANZARI. Cele mai solicitate training-uri sunt cele de vanzari. Urmeaza cele de management si de dezvoltare a echipei. Principalii clienti ai cursurilor de instruire sunt inca firmele multinationale. "O firma multinationala mare poate sa aiba si un milion de dolari prevazuti in buget pentru dezvoltarea angajatilor", ne dezvaluie Moldovan. La majoritatea firmelor romanesti, inca departamentul de resurse umane este de fapt un departament de personal care se ocupa doar de activitatile administrative. In acest caz, discutia se poarta cu directorul executiv sau patronul. Decizia se ia mult mai repede pentru ca el este cel care administreaza bugetele. Ca raspunsul sa fie pozitiv, trebuie sa fie un patron cu o gandire deschisa, care a facut cursuri de management si are in politica firmei pregatirea angajatilor.

INVESTITIE. Nicolae Moldovan estimeaza ca un manager care ar vrea sa organizeze un training de doua zile pentru angajatii sai, cu o grupa de 6-12 participanti, trebuie sa se astepte sa plateasca cel putin 1.000 de dolari. A fost luat in considerare un caz optimist, in care se apeleaza la serviciile unui trainer freelancer. O firma ar cere mai mult. La aceasta taxa se mai adauga cheltuielile cu inchirierea unei sali, o masa de pranz pentru participanti si alte cheltuieli logistice, care inseamna inca 500-1.000.

EFECTE. "Cand vorbesti despre eficienta unui training, trebuie sa te gandesti la ce s-ar intampla daca acel training nu s-ar face", apreciaza Moldovan. Astfel, angajatii ar lucra din rutina, vor pierde din minte scopurile organizatiei si ideea de client.

Mai mult chiar, ei vor ajunge sa vada locul de munca strict prin prisma unui contract social in care ei presteaza o munca si firma ii plateste pentru aceasta, lucru care limiteaza posibilitatea de dezvoltare a companiei.

Un angajat care a participat la programe de dezvoltare personala se poate identifica mai usor cu valorile companiei, va fi mai creativ, mai responsabil si va avea mai mult spirit de initiativa.

INVESTITIE

"Managerii trebuie sa priveasca un training nu ca pe un cost, ci ca pe o investitie in propriii angajati"

BUGET

"O multinationala poate sa aiba si un milion de dolari pentru dezvoltarea angajatilor"

EFICIENTA

"Cand vorbesti despre eficienta unui training, trebuie sa te gandesti la ce s-ar intampla daca acel training nu s-ar face" - Nicolae Moldovan, director executiv Personnel Development Solutions

TARG

Azi, 16 septembrie, este ultima zi in care se poate vizita targul business-edu, aflat la prima editie. Evenimentul se desfasoara la World Trade Center din Bucuresti si reuneste 25 de firme de training sau furnizori de instruire, 8 edituri si publicatii, 29 de prezentari si 11 workshop-uri.
×
Subiecte în articol: economic firme moldovan training