Taxa auto, varianta modificata in decembrie 2009, contravine legislatiei europene, potrivit deciziei Curtii de Justitie de la Luxemburg. "Taxa pe poluare prevazuta de legislatia romana, astfel cum a fost modificata inclusiv in decembrie 2009, este contrara dreptului Uniunii Europene", a decis ieri Curtea de Justitie de la Luxemburg, care a respins totodata cererea Guvernului de limitare in timp a efectelor hotararii acestei instante.
Autoritatile romane sustin ca la modificarile recente ale legislatiei cu privire la taxa auto s-a tinut cont de cerintele Uniunii Europene, chiar si de acestea care au determinat Curtea de Justitie de la Luxemburg sa declare taxa auto neconforma. "Am primit aceasta decizie de la Curtea de Justitie de la Luxemburg, dar noi am cuprins in modificarea recenta, adica in proiectul de lege cu privire la taxa auto postat pe site-ul ministerului, si aceasta modificare ceruta de Uniunea Europeana. Varianta legii postate pe site, care urmeaza sa intre in Guvern, este conforma legislatiei europene. Ea indeplineste toate conditiile cerute de Uniunea Europeana", ne-a declarat Laszlo Borbely, ministrul Mediului si Padurilor.
Decizia forului european a fost luata in urma unei sesizari venite din partea unui roman nemultumit, care a platit taxa de prima inmatriculare foarte mare. "Domnul Nisipeanu a inmatriculat in Romania un autovehicul de ocazie cumparat in Germania. Acest vehicul, inmatriculat in Germania in anul 1997, are o capacitate cilindrica de 1.597 centimetri cubi si respecta norma de poluare Euro 2. Pentru a putea sa inmatriculeze acest vehicul in Romania, domnul Nisipeanu a platit la data de 1 februarie 2010 suma de 4.431 de lei ca taxa pe poluare. Apreciind ca taxa este contrara dreptului Uniunii, a solicitat restituirea sumei platite. Tribunalul Gorj, sesizat cu litigiul, a adresat Curtii de Justitie a UE mai multe intrebari cu privire la compatibilitatea legislatiei respective cu dreptul Uniunii", potrivit Curtii de Justitie.
Legislatia romana a instituit, incepand de la 1 iulie 2008, o taxa pe poluare care trebuie sa fie platita cu ocazia primei inmatriculari a unui autovehicul in Romania. Reglementarea mentionata nu face distinctie intre vehiculele fabricate in tara si cele produse in strainatate. De asemenea, aceasta nu face distinctie intre vehiculele noi si vehiculele de ocazie, explica in hotararea sa de ieri Curtea de Justitie a Uniunii Europene (CJUE) de la Luxemburg.
Prin hotararea pronuntata ieri, 7 iulie, Curtea aminteste ca o reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect faptul ca autovehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30% din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a vehiculelor de ocazie nu sunt in nici un fel grevate de o astfel de sarcina fiscala. Toate modificarile taxei facute de autoritatile romane din 2007 si pana in 2009, inclusiv, mentin un regim de impozitare care descurajeaza inmatricularea in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre.
Borbely: E posibil sa avem o taxa auto unica
Nici nu a intrat in vigoare noua varianta de taxa auto, cea care este postata pe site-ul Ministerului Mediului, si ministrul Borbely declara ca exista posibilitatea ca in viitor sa fie pusa in aplicare o taxa auto unica. "Din punctul meu de vedere, raman la ideea ca diferenta de bani pentru taxa auto sa se dea inapoi, sa se reduca valoarea taxei cu 20%-30%, plus ca plata taxei sa se faca la prima inmatriculare si pentru masinile intrate in circulatie inainte de anul 2007. O alta idee a mea este introducerea unei taxe de poluare pentru toata lumea. Este o varianta de viitor", a mentionat Borbely, potrivit Agerpres.