x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie TIMP DE UN AN/Taxa auto, suspendată!

TIMP DE UN AN/Taxa auto, suspendată!

de Elena Stan    |    20 Noi 2008   •   00:00

Guvernul a decis să suspende taxa de poluare auto pentru maşinile noi Euro 4 pe întregul an 2009. Măsura este luată pentru a proteja locurile de muncă din sectorul auto şi vine în sprijinul producătorilor autohtoni, dar şi al importatorilor de maşini noi. Suspendarea taxei reduce simţitor banii alocaţi pentru programele de mediu pentru anul viitor.

Sub invazia importului de maşini second-hand, producătorii de maşini au fost nevoiţi să întrerupă activitatea în urma scăderii vânzărilor
Jurnalul foto

Guvernul va suspenda taxa de poluare auto percepută la achiziţionarea de maşini noi Euro 4 pe durata întregului an 2009. Decizia va intra în vigoare începând cu 1 decembrie. Premierul Tăriceanu a precizat că Executivul va trimite Comisiei Europene o notificare în care această măsură va fi explicată în primul rând prin necesitatea păstrării locurilor de muncă. “Nu se pune problema protejării industriei. Problema fundamentală este aceea a protejării locurilor de muncă. Consider că este obligaţia Guvernului să protejeze locurile de muncă”, a spus Tăriceanu. Premierul şi preşedintele Traian Băsescu au discutat ieri la Cotroceni despre importul de maşini

second-hand ce a afectat vânzările maşinilor autohtone. Oficialul a menţionat că scutirea de la plata taxei auto pentru maşinile noi este o necesitate atât pentru producătorul american de automobile Ford, cât şi pentru Uzinele Dacia. Suspendarea taxei de poluare auto pentru maşinile noi pentru un an va reduce simţitor veniturile Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), respectiv sumele alocate pentru programele de protecţie a mediului înconjurător finanţate cu bani din această taxă. “Suspendarea taxei de poluare auto pe şase luni va reduce veniturile Administraţiei Fondului de Mediu pentru anul viitor cu circa 40%. Suspendarea taxei auto nu afectează programele aflate în derulare ale Administraţiei, însă va afecta programele viitoare. În prezent, sumele încasate din taxa de poluare auto au fost alocate pentru programul de înlocuire a sistemelor clasice de încălzire cu lemne sau cărbune cu panouri solare, crearea de spaţii verzi în oraşele din ţară, programul de înnnoire a parcului naţional auto etc.”, ne-a declarat Mihai Toti, preşedintele AFM.  De la data introducerii noii formule a taxei de poluare auto, respectiv 1 iulie, şi până în luna octombrie, încasările din taxa auto s-au ridicat la peste 550 de milioane de lei (circa 150 de milioane de euro).

PROBLEME
Programul cel mai cunoscut de cetăţeni, finanţat anul acesta cu bani din taxa de poluare auto, este programul “Rabla”. Acest program, ce se derulează de trei ani la noi în ţară, a avut un real succes, deoarece proprietarii de maşini mai vechi de 12 ani, care îşi doreau o maşină nouă, au avut posibilitatea să beneficieze de o reducere de 3.000 de lei (30 de milioane de lei vechi) în vederea achiziţionării unei maşini noi. Anul acesta numărul maşinilor scoase din uz a ajuns la 30.000. Cele peste 46.000 de maşini schimbate de la începutul programului “Rabla” a dus la eliminarea a peste un milion de tone de oxid de carbon din atmosferă.

 

Lada de gunoi a Europei

Noua modalitate de calcul a taxei de poluare auto, intrată în vigoare la 1 iulie 2008, a adus taxe mai mari pentru maşinile noi şi mici pentru maşinile vechi. Deşi prin introducerea taxei auto autorităţile române îşi doreau să stopeze importul de maşini second-hand, rezultatele sunt cu totul altele. “Eu am spus că importurile de vehicule second-hand vor omorî piaţa internă şi astăzi lucrurile se văd şi au o amploare deosebită. Cea mai eficientă măsură este suspendarea importurilor prin anularea taxei pentru maşinile noi. Practic, păstrăm taxa pentru maşinile second-hand. Vedem cum reacţionează piaţa, după aceea vedem ceea ce este de făcut, găsim o altă formulă, nu ştiu, dar trebuie făcut ceva fără îndoială”, a spus Tăriceanu.

 

Dacia opreşte producţia, 11.000 de oameni acasă

În jur de 11.000 de argeşeni intră, începând de astăzi, într-o vacanţă forţată. E vorba de angajaţii Uzinei Dacia, care a anunţat în urmă cu câteva săptămâni că este nevoită să-şi întrerupă activitatea timp de 17 zile. Muncitorii au încercat în primele patru zile de şomaj tehnic, două în luna octombrie şi încă două săptămâna trecută, să-şi păstreze optimismul şi să spere că recesiunea nu-i va afecta tocmai pe ei. Situaţia e mai îngrijorătoare decât pare, dar oamenii încă mai speră că nu-şi vor pierde locurile de muncă. Ieri a fost ziua în care au venit la serviciu angajaţii de la secţiile pieselor de schimb, centrul CKD, departamentele de Expediţii Vehicule şi Finisări, dar şi de la Fabricaţia de cutii de viteze şi din cadrul Uzinei Mecanice. Azi însă vor sta cu toţii acasă. Mai puţin muncitorii de la centrul CKD şi de la departamentul de Desfacere. Nimeni nu poate da cifre exacte, dar se estimează că dintr-un total de aproximativ 14.000 de angajaţi vor veni la serviciu în jur de 3.000 de oameni. Numărul muncitorilor va fluctua zilnic, în funcţie de necesităţi, spun liderii sindicali, care sunt de părere că anul 2009 va fi cu probleme grave. 

ŞOMAJ TEHNIC
Potrivit administraţiei Dacia, din cauza scăderii brutale a pieţelor auto, Uzina se vede nevoită să-şi întrerupă producţia în perioada 20 noiembrie-7 decembrie 2008. Această măsură a fost luată ca urmare a adâncirii crizei financiare şi economice din luna octombrie, care a dus la o scădere importantă a pieţelor auto, inclusiv cea a României, iar această tendinţă va continua, probabil, şi în lunile următoare. Salariaţii care vor rămâne acasă ca urmare a întreruperii activităţii Uzinei Dacia vor fi plătiţi cu 85% din salariul total brut, conform contractului colectiv de muncă Dacia 2008. Oamenii vor primi şi tichetele de masă aferente acestor zile. În perioada 20 noiembrie-7 decembrie 2008 vor intra în şomaj tehnic şi salariaţii de la furnizorii direcţi ai Uzinei Dacia. Este vorba despre societăţile Leoni Mioveni, Leoni Piteşti, Johnson Control, Euro APS, Cortubi, Metal Impex, Maxiro, Piroux SRL, Matrice Dacia, Presate Dacia, Eurest SRL şi ASI (furnizor punţi), în total 2.000 de angajaţi.

  • Elly Cîrstea

×
Subiecte în articol: economic auto masini taxei Dacia poluare