x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Tinerii nu mai vor la multinaţionale

Tinerii nu mai vor la multinaţionale

de Diana Scarlat    |    09 Oct 2009   •   00:00
Tinerii nu mai vor la multinaţionale
Sursa foto: /STOCKEXPERT

Companiile multinaţionale nu mai sunt în topul preferinţelor tinerilor români care vor să se angajeze. Numărul studenţior care vor să facă parte dintr-o companie multinaţională a scăzut simţitor anul acesta, ca şi numărul celor care ar vrea să muncească în străinătate, conform ultimului studiu realizat de Continental AG.



Spre deosebire de anii 2005 şi 2007, cei mai mulţi studenţi din România ar vrea să lucreze acum pentru companii de nivel mijlociu şi preferă angajarea în ţară, în detrimentul ofertelor din străinătate. 26,4% din studenţii români ar prefera să lucreze într-o companie de dimensiuni mijlocii şi doar 22% pentru o companie multinaţională în 2009, conform celui de-al treilea "Sondaj de Opinie Continental" realizat în rândul studenţilor din România anul acesta, celelalte două studii fiind făcute în 2005 şi 2007, când tinerii români preferau în număr mult mai mare munca în companiile multinaţionale. Realizatorii studiului consideră că pe piaţa muncii din România s-au stabilit noi tendinţe pe fondul crizei economice. Astfel, studenţii români pun acum preţ pe siguranţa locului de muncă şi pe loialitatea faţă de angajator. Studiul realizat de Continental AG face o paralelă între România şi Germania, unde un procent mult mai mic de studenţi - numai 18% - ar prefera să se angajeze într-o companie multinaţională. De asemenea, numai 7,2 procente ar opta pentru a lucra într-o afacere de familie, în timp ce tinerii germani preferă această variantă în proporţie de 33,7%. Peste trei sferturi dintre studenţii români consideră că experienţa profesională este condiţia principală pentru obţinerea unui loc de muncă bun, urmată de cunoaşterea limbilor străine (63%). La fel de importante sunt masteratul /MBA şi notele de absolvire (39,3%), dar 35,5 procente menţionează şi "relaţiile corespunzătoare". 53,9 procente din cei intervievaţi spun că dacă ar trebui să aleagă o companie multinaţională, ar face-o pentru a avea şanse mai mari de evoluţie în carieră, în timp ce 24,8 procente ar face-o pentru un câştig mai mare. Studenţii români acordă o prioritate mai mare unui loc de muncă în ţară - 36% din cei intervievaţi şi-au exprimat această opţiune în 2009, faţă de numai 26,6% în studiul realizat cu doi ani în urmă. Motivaţia lor ar fi în primul rând legată de dorinţa de a rămâne împreună cu familia (38,8%) şi cu prietenii (10,7%). Însă pentru un salariu mai bun, 56% ar dori să obţină un loc de muncă în străinătate. Peste jumătate dintre studenţi (58,2%) s-ar muta, pentru serviciu, în alt oraş din România. În clasament, Bucureştiul este considerat oraşul cu cele mai mari perspective de carieră (41,4%), urmat, la distanţă mare, de Timişoara (16,8%), Sibiu (12,8%), Braşov (10,5%) şi Iaşi (4%).

PRACTICA NE OMOARĂ
Referitor la nivelul de pregătire al absolvenţilor de studii superioare din România, studiul din 2009 realizat de Continental AG arată că mai avem încă un drum lung de parcurs până vom atinge nivelul occidental, unde pregătirea este bazată pe practică şi nu pe teorie. Experienţa practică este considerată un punct slab al absolvenţilor români, în comparaţie cu colegii lor din vest. Aşa consideră 21,4% din studenţii români în 2009, faţă de 17,5%, în studiul realizat la nivelul anului 2007. Numărul stagiilor de practică în România a scăzut în 2009 (51,2%), în comparaţie cu anul 2007 (68,1%), în timp ce stagiile în străinătate au rămas, în mare, la acelaşi nivel (2,7%). 44 % din studenţii intervievaţi au afirmat că nu au efectuat nici un stagiu de practică. Pentru studenţii germani, procentajul experienţei practice acumulate în străinătate a crescut:  65,75% din studenţi cred asta în 2009, faţă de 63% în 2008.

×
Subiecte în articol: economic