x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Top 10 afaceri care cresc în campaniile electorale

Top 10 afaceri care cresc în campaniile electorale

de Dan Straut    |    26 Aug 2020   •   09:00
Top 10 afaceri care cresc în campaniile electorale

Mai multe sectoare din economie - care în perioadele obișnuite de peste an nu se remarcă prin creșteri sau scăderi de amploare - consemnează salturi spectaculoase în campanii electorale. În ultimele trei astfel de intervaluri (ocazionate de alegerile locale din iunie 2016, apoi generale din decembrie 2016 și europarlamentare din mai 2019), au existat sectoare care au dominat topul creșterilor, cu avansuri de până la 40%. Analizând seriile de date statistice referitoare la evoluțiile din aceste perioade, Jurnalul vă prezintă 10 domenii în care cifrele de afaceri cresc datorită campaniilor electorale, cum este și cea care va începe vineri.

 

De departe, cel mai câștigat sector este publicitatea și activitățile de sondare a opiniei publice, la care apelează, practic, toți candidații înscriși în cursele electorale. Acest domeniu a crescut cu 40% atât în semestrul I 2016, cât și în luna decembrie din acel an, în care avuseseră loc alegeri locale și, apoi, parlamentare. Iar în trimestrul I 2019, care a precedat alegerile europarlamentare din 27 mai, sectorul de publicitate și sondare a opiniei publice a crescut cu 20,5% față de același interval din 2018. În toate cazurile, acest domeniu a ocupat locul 1 în topul creșterii afacerilor din perioadele respective, reiese din seriile de date centralizate de Institutul Național de Statistică (INS).

Următoarele două locuri în clasamentul nostru sunt ocupate de industriile hârtiei și textilelor, și acestea apelate intens în campaniile electorale. Industria hârtiei a crescut cu 25,3% în semestrul I 2016 (înaintea alegerilor locale din acel an), apoi cu 23,7% în decembrie 2016 (luna alegerilor generale) și cu 21,8% în trimestrul I (la alegerile europarlamentare) din 2019. În cazul industriei textile, creșterile cifrelor de afaceri au fost de 28,3% în semestrul I 2016, apoi 27% în decembrie 2016 și 15% în trimestrul I 2019. Hârtia și textilele au ocupat, de asemenea, poziții de top în ierarhiile afacerilor din acele perioade.

 

Investiții mari în serviciile și logistica de campanie

 

Clasamentul nostru este continuat de domeniile care asigură serviciile și logistica necesare promovării candidaților, în care se investește masiv în perioadele electorale și preelectorale. Cel mai important suport logistic vine din tipografii, unde se imprimă articolele promoționale pe hârtie, textile și alte materiale. Acest sector ocupă locul 4 în clasamentul nostru, crescând cu 9% atât în perioadele electorale din 2016, cât și în trimestrul I din 2019. Urmează sectorul de confecții metalice, la care se apelează în construcția elementelor de panotaj stradal, domeniu care a cunoscut creșteri cuprinse între 7% și 14% în perioadele analizate. În domeniul serviciilor se remarcă poșta și curieratul (locul 6 în clasamentul nostru), la care candidații apelează pentru a-și distribui materialele promoționale. Acest sector a crescut cu 8,2% în semestrul I 2016 (înaintea alegerilor locale din acel an) și cu 6,3% în decembrie 2016, iar în trimestrul I 2019 (la europarlamentare) a avansat cu 5,6%, remarcându-se și el în topurile afacerilor din perioadele respective.

Ultimele 4 locuri în clasamentul nostru sunt ocupate de servicii mai puțin folosite de candidați, dar la care apelează mai mult partidele înscrise în cursele electorale: editare (unde se concep conținuturile mesajelor promoționale), birotică și secretariat, creația și difuzarea de filme/fonograme și programe TV și - în final - serviciile de investigație și protecție. Acestea au avansat, în perioadele electorale, cu procentaje de peste 5%, în condițiile în care pe alte tronsoane de timp (neelectorale) au stagnat sau chiar au scăzut.

 

 

 

Alegerile locale, cele mai generoase

 

Analizând evoluțiile de mai sus dintr-un alt punct de vedere, respectiv după categoria de alegeri desfășurate la ultimele campanii, putem observa că la locale cresc cel mai mult afacerile adiacente acestora, urmate de scrutinele generale și de cele europarlamentare. Cele mai relevante exemple sunt, astfel, publicitatea (cu sondarea opiniei publice), tipografiile, industriile de hârtie, textile și confecții metalice, dar și serviciile de poștă și curierat.

 

 

Amânarea alegerilor locale din iunie pentru septembrie 2020 a „împins” spre toamnă creșterile afacerilor specifice campaniei electorale

 

Atât tipografiile, cât și industriile care produc suportul material pentru bannerele electorale primesc un balon de oxigen în perioadele cu alegeri

×