Brandul auto Dacia este cel mai valoros brand românesc în 2017, cu o valoare de 1,2 miliarde de euro, iar Dedeman este cel mai valoros brand sută la sută cu acţionariat românesc, valoarea lui fiind estimată la 206 milioane de euro, potrivit raportului Brand Finance România 50, dat publicităţii ieri. Brandurile apărute după 1990 ocupă mai mult de jumătate din clasamentul celor mai valoroase 50 de companii româneşti, generând o valoare totală de peste 1,5 miliarde euro.
În privința industriilor prezente în clasament, în afară de categoria auto, care este reprezentată doar de Dacia, sectorul de retail se distinge prin cele 10 branduri care valorează împreună peste 796 de milioane euro. Cele mai valoroase între acestea sunt platforma de e-commerce eMAG și retailerul Dedeman. În ceea ce priveşte sectorul financiar, acesta este reprezentat de Banca Transilvania, BRD şi BCR, valoarea lor cumulată de piaţă fiind estimată la 343 milioane de euro.
CEC Bank, excepţia brandurilor “de stat”
Alte branduri valoroase care se regăsesc în Top 50 au o istorie lungă în spate, uneori de peste un secol, iar unele dintre acestea sunt încă în proprietatea statului. Din păcate, astfel de branduri atât de importante pentru public, cum ar fi Tarom sau CFR, sunt neglijate de către statul-proprietar, în ciuda potențialului lor considerabil, se arată în studiul celor de la Brand Finance. Cu toate acestea, există și o excepție notabilă, respectiv brandul CEC Bank, evaluat la 56 milioane euro. Acesta este un exemplu perfect despre cum lideri și manageri performanți pot întoarce soarta unui business de stat în declin și îl pot plasa între cei mai puternici concurenți.
Top 10 branduri româneşti şi valoarea lor în 2017
Dacia – 1,216 mld. euro
2. eMag – 361 mil. euro
3. Dedeman – 206 mil. euro
4. Petrom – 162 mil. euro
5. DIGI – RCS&RDS – 150 mil. euro
6. Banca Transilvania – 130 mil. euro
7. Bitdefender – 112 mil. euro
8. BCR – 112 mil. euro
9. BRD – 102 mil. euro
10. Electrica – 80. mil. euro
Preluarea de către Renault în 1999 a marcat un reviriment al brandului Dacia, iar astăzi el este al doilea brand din portofoliul Renault ca vânzări, cu 90% din producţie vândută în 34 de ţări, arată studiul Brand Finance