x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Trenul privat îl trage pe dreapta pe cel de stat

0
Autor: Elena Stan 02 Oct 2008 - 00:00
Trenul privat îl trage pe dreapta pe cel de stat


Autorităţile române au dat voie unui operator privat să exploateze o rută feroviară neînchiriabilă firmelor private. Astfel, societatea Regiotrans a primit trasă pentru rutele Bucureşti – Braşov, respectiv Bucureşti – Constanţa.

Autorităţile române au dat voie unui operator privat să exploateze o rută feroviară neînchiriabilă firmelor private. Astfel, societatea Regiotrans a primit trasă pentru rutele Bucureşti – Braşov, respectiv Bucureşti – Constanţa.

“Nu există suport legal pentru a lăsa un operator privat să circule pe ruta feroviară interoperabilă”, a explicat Gheorghe Popa, preşedintele Federaţiei Naţionale Mişcare Comercial (FNMC). Conform unei Hotărâri de Guvern din 2004 liniile de cale ferată au fost împărţite în interoperabile şi neinteroperabile. “Liniile neinteroperabile pot fi închiriate de operatori feroviari privaţi, acestea fiind considerate neprofitabile pentru CFR Călători. La noi în ţară sunt 3.324 de kilometri de cale ferată neinteroperabilă din 17.000 cât are în total calea ferată, fiind închiriaţi 851 de kilometri”, a explicat Gheorghe Popa. De pe rutele pe care CFR SA le închiriază, CFR Călători se retrage. “În categoria infrastructurii feroviare neinteroperabile au fost incluse secţii de circulaţie de interes local cu trafic redus la care este necesară o revigorare a activităţilor de întreţinere şi exploatare”, a explicat Constantin Manea, director general al CFR Infrastructură. CFR pune la dispoziţia celui care închiriază linia neinteroperabilă locomotive, vagoane şi personal calificat, respectiv mecanic de locomotivă, şef de tren şi conductor. “Regiotrans are automotoare cumpărate din Franţa, care nu consumă foarte mult. Spre deosebire de locomotivele şi vagoanele cu care îşi desfăşoară activitatea CFR Călători, automotoarele franceze având un consum redus de motorină sau curent electric şi viteza de deplasare mai mare decât cele de la stat”, a spus Gheorghe Popa.

 

Probleme

Deşi legal nu aveau cum să circule pe rute pe care operează CFR Călători cei de la Regiotrans au întâietate de trecere, de multe ori trenurile de stat fiind trase pe dreapta pentru a trece trenul particular.

“Pe Coridorul IV, pe ruta Bucureşti-Braşov, se lucrează, iar constructorul a cerut ca pe timp de noapte, timp de câteva ore să nu se mai circule pentru a lăsa cale liberă desfăşurării lucrărilor. Pentru îndeplinirea aceastei cereri, societatea CFR Călători a fost nevoită să unească patru trenuri într-unul singur, însă, spre surprinderea tuturor, trenul particular care circulă pe ruta Bucureşti-Braşov a primit aprobare de trecere”, a spus Gheorghe Popa. “Fac naveta zilnic pe ruta Bucureşti – Ploieşti şi de trei-patru ori pe săptămână trenul Intercity cu care circul, ce aparţine CFR Călători este oprit la Crivina pentru a lăsa cale liberă trenului particular al Regiotrans”, a declarat Lucian Ionescu. În plus, nimeni nu controlează dacă cel care închiriază linia de cale ferată realizează întreţinerea şi investiţiile prevăzute în contractele încheiate cu CFR pe cinci ani. “Nimeni nu poate garanta că cel care închiriază liniile neinteroperabile realizează lucrările de întreţinere. Astfel, după cinci ani în care liniile au fost exploatate riscăm să le luăm înapoi praştie, făcute varză”, a explicat Gheorghe Popa.

 

Miza

Afacerea cu transportul feroviar privat de marfă şi de călători rulează bani mulţi. Operatorul privat primeşte subvenţie de la stat la acelaşi nivel cu subvenţia acordată celor de la CFR Călători. “Sunt linii neinteroperabile închiriate pentru transport mixt de marfă şi călători. Pe aceste sectoare, cel care gestionează linia primeşte subvenţie de la stat şi îşi plăteşte lui Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI), astfel încât el ia bani de la stat şi îi bagă în buzunar. CFR Călători primeşte subvenţie de la stat însă plăteşte TUI către CFR infrastructură. Regiotrans poate merge fără călători deoarece el îşi acoperă costurile, care oricum sunt mici, însă de bază este subvenţia care se acordă în lei/kilometru tren”, a explicat Gheorghe Popa. TUI reprezintă suma plătită de operatorul de transport feroviar pentru punerea la dispoziţie a infrastructurii feroviare, reprezentând peste 90% din veniturile companiei şi se exprimă în lei/tren.km.

Citeşte mai multe despre:   economic,   stat,   calatori

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Câștig de 39% la Bursa de Valori

Câștig de 39% la Bursa de Valori
Acțiunile Electroputere au crescut cel mai mult săptămâna trecută, la Bursa de Valori București (BVB), înregistrând un salt al prețului de 38,89%. Pe locurile următoare în acest clasament se află titlurile CO...

Transelectrica are de încasat 47,5 miloane de lei de la firme cu probleme

Transelectrica are de încasat 47,5 miloane de lei de la firme cu probleme
Compania Transelectrica trebuie să recupereze creanțe în valoare de 47,5 milioane de lei pentru transportul electricității. Cea mai mare parte a banilor, respectiv 26,9 milioane de lei, sunt sume...

O firmă de pază cere insolvența Tarom

O firmă de pază cere insolvența Tarom
Compania de pază Rino Guard Slobozia a depus o cerere de deschidere a procedurii de insolvenţă împotriva operatorului național de transport aerian Tarom, conform portalului just.ro. Firma de protecție și gardă a ...

Europenii alocă 24% din cheltuieli locuinței. Unde se duc banii românilor

Europenii alocă 24% din cheltuieli locuinței. Unde se duc banii românilor
Dintre cheltuielile aferente unei gospodăriile din UE, circa 23,5% au fost necesare pentru utilități, respectiv apă, electricitate, combustibili în anul 2019, arată datele Eurostat.  Acestea sunt mai mari...

VIDEO. Florin Cîțu, la Timișoara: Nu vom crește taxele anul viitor

VIDEO. Florin Cîțu, la Timișoara: Nu vom crește taxele anul viitor
Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a declarat, luni, la Timișoara, că Guvernul PNL nu va introduce noi taxe. De asemnea, acesta a menționat că va propune în ședința de guvern din această săptămână ca data...

Insolvențele au scăzut cu 11% în primele 10 luni din 2020

Insolvențele au scăzut cu 11% în primele 10 luni din 2020
Insolvențele au scăzut cu 10,91% în primele zece luni din acest an, raportat la aceeași perioadă de anul trecut. Au fost 4.606 insolvențe declarate de societăți comerciale și persoane fizice autorizate (PFA),...

Frica de cutremur, tratată cu 350 de ani de consolidări

Frica de cutremur, tratată cu 350 de ani de consolidări
Galerie Foto Dacă se păstrează actualul nivel de finanţare, autorităţile au nevoie de 350 de ani doar pentru consolidarea clădirilor rezidenţiale din clasa I de risc seismic, identificate în urma expertizelor realizate la î...

Bani din Germania: 5.000 euro/camion

Bani din Germania: 5.000 euro/camion
Companiile de transport rutier din România care au achitat taxe de drum în Germania mai au termen până vineri, 4 decembrie 2020, pentru a se înregistra în vederea rambursării unei părți din taxele achitate în...

PNL a provocat în 10 luni un deficit bugetar cât PSD în toată guvernarea

PNL a provocat în 10 luni un deficit bugetar cât PSD în toată guvernarea
Veniturile bugetului general consolidat au atins la sfârşitul lunii octombrie 263,47 miliarde de lei, marcând o creştere cu circa 2,4 miliarde de lei faţă de perioada similară a anului trecut. Deşi ministrul...

Planul de investiții al Transgaz are undă verde de la ANRE. Care este valoarea acestuia

Planul de investiții al Transgaz are undă verde de la ANRE. Care este valoarea acestuia
Planul de investiții al Transgaz pentru intervalul 2020-2029 a fost aprobat de Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE). Acesta prevede proiecte în valoare de 4,2 miliarde de euro, transmite...

Data limită până la care transportatorii români pot recupera taxa de drum din Germania

Data limită până la care transportatorii români pot recupera taxa de drum din Germania
O parte din taxele de drum în Germania, plătite în perioada 2017-2020, vor putea fi returnate până la 4 decembrie. Pentru aceasta, societățile de transport din România se pot înregistra pentru...

15 oferte pentru Autostrada Sibiu-Pitești

15 oferte pentru Autostrada Sibiu-Pitești
Au fost depuse 15 oferte pentru contractul privind proiectarea și execuția lucrărilor pe secțiunea 3, Cornetu – Tigveni, a autostrăzii Sibiu-Pitești. Valoarea estimată a contractului este de 5.324.779.469...

Precizările premierului Ludovic Orban despre gazoductul BRUA

Precizările premierului Ludovic Orban despre gazoductul BRUA
România și-a îndeplinit obligațiile pentru construcția gazoductului BRUA, dar mai sunt lucruri de făcut care depind de partanerii bulgari și ungari, a declarat premierul Ludovic Orban. Finalizarea...

Valabilitatea voucherelor de vacanță a fost prelungită

Valabilitatea voucherelor de vacanță a fost prelungită
Guvernul a adoptat prelungirea valabilității voucherelor de vacanță emise în 2019 și în 2020 până la sfârșitul anului viitor. „Un act normativ înaintat de Ministerul Economiei prevede prelungirea...

Florin Cîțu spune că nu va aloca bani pentru mărirea salariilor bugetarilor

Florin Cîțu spune că nu va aloca bani pentru mărirea salariilor bugetarilor
La ultima rectificare bugetară, executivul nu va aloca sume suplimentare pentru majorări salariale, iar unele societăți de state care acordă prime ori hotărăsc să crească veniturile lunare ale angajaților, o...
Serviciul de email marketing furnizat de