x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Trenul privat îl trage pe dreapta pe cel de stat

Trenul privat îl trage pe dreapta pe cel de stat

de Elena Stan    |    02 Oct 2008   •   00:00
Trenul privat îl trage pe dreapta pe cel de stat

Autorităţile române au dat voie unui operator privat să exploateze o rută feroviară neînchiriabilă firmelor private. Astfel, societatea Regiotrans a primit trasă pentru rutele Bucureşti – Braşov, respectiv Bucureşti – Constanţa.

Autorităţile române au dat voie unui operator privat să exploateze o rută feroviară neînchiriabilă firmelor private. Astfel, societatea Regiotrans a primit trasă pentru rutele Bucureşti – Braşov, respectiv Bucureşti – Constanţa.

“Nu există suport legal pentru a lăsa un operator privat să circule pe ruta feroviară interoperabilă”, a explicat Gheorghe Popa, preşedintele Federaţiei Naţionale Mişcare Comercial (FNMC). Conform unei Hotărâri de Guvern din 2004 liniile de cale ferată au fost împărţite în interoperabile şi neinteroperabile. “Liniile neinteroperabile pot fi închiriate de operatori feroviari privaţi, acestea fiind considerate neprofitabile pentru CFR Călători. La noi în ţară sunt 3.324 de kilometri de cale ferată neinteroperabilă din 17.000 cât are în total calea ferată, fiind închiriaţi 851 de kilometri”, a explicat Gheorghe Popa. De pe rutele pe care CFR SA le închiriază, CFR Călători se retrage. “În categoria infrastructurii feroviare neinteroperabile au fost incluse secţii de circulaţie de interes local cu trafic redus la care este necesară o revigorare a activităţilor de întreţinere şi exploatare”, a explicat Constantin Manea, director general al CFR Infrastructură. CFR pune la dispoziţia celui care închiriază linia neinteroperabilă locomotive, vagoane şi personal calificat, respectiv mecanic de locomotivă, şef de tren şi conductor. “Regiotrans are automotoare cumpărate din Franţa, care nu consumă foarte mult. Spre deosebire de locomotivele şi vagoanele cu care îşi desfăşoară activitatea CFR Călători, automotoarele franceze având un consum redus de motorină sau curent electric şi viteza de deplasare mai mare decât cele de la stat”, a spus Gheorghe Popa.

 

Probleme

Deşi legal nu aveau cum să circule pe rute pe care operează CFR Călători cei de la Regiotrans au întâietate de trecere, de multe ori trenurile de stat fiind trase pe dreapta pentru a trece trenul particular.

“Pe Coridorul IV, pe ruta Bucureşti-Braşov, se lucrează, iar constructorul a cerut ca pe timp de noapte, timp de câteva ore să nu se mai circule pentru a lăsa cale liberă desfăşurării lucrărilor. Pentru îndeplinirea aceastei cereri, societatea CFR Călători a fost nevoită să unească patru trenuri într-unul singur, însă, spre surprinderea tuturor, trenul particular care circulă pe ruta Bucureşti-Braşov a primit aprobare de trecere”, a spus Gheorghe Popa. “Fac naveta zilnic pe ruta Bucureşti – Ploieşti şi de trei-patru ori pe săptămână trenul Intercity cu care circul, ce aparţine CFR Călători este oprit la Crivina pentru a lăsa cale liberă trenului particular al Regiotrans”, a declarat Lucian Ionescu. În plus, nimeni nu controlează dacă cel care închiriază linia de cale ferată realizează întreţinerea şi investiţiile prevăzute în contractele încheiate cu CFR pe cinci ani. “Nimeni nu poate garanta că cel care închiriază liniile neinteroperabile realizează lucrările de întreţinere. Astfel, după cinci ani în care liniile au fost exploatate riscăm să le luăm înapoi praştie, făcute varză”, a explicat Gheorghe Popa.

 

Miza

Afacerea cu transportul feroviar privat de marfă şi de călători rulează bani mulţi. Operatorul privat primeşte subvenţie de la stat la acelaşi nivel cu subvenţia acordată celor de la CFR Călători. “Sunt linii neinteroperabile închiriate pentru transport mixt de marfă şi călători. Pe aceste sectoare, cel care gestionează linia primeşte subvenţie de la stat şi îşi plăteşte lui Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI), astfel încât el ia bani de la stat şi îi bagă în buzunar. CFR Călători primeşte subvenţie de la stat însă plăteşte TUI către CFR infrastructură. Regiotrans poate merge fără călători deoarece el îşi acoperă costurile, care oricum sunt mici, însă de bază este subvenţia care se acordă în lei/kilometru tren”, a explicat Gheorghe Popa. TUI reprezintă suma plătită de operatorul de transport feroviar pentru punerea la dispoziţie a infrastructurii feroviare, reprezentând peste 90% din veniturile companiei şi se exprimă în lei/tren.km.

×
Subiecte în articol: economic stat calatori