x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Trenul privat îl trage pe dreapta pe cel de stat

0
Autor: Elena Stan 02 Oct 2008 - 00:00
Trenul privat îl trage pe dreapta pe cel de stat


Autorităţile române au dat voie unui operator privat să exploateze o rută feroviară neînchiriabilă firmelor private. Astfel, societatea Regiotrans a primit trasă pentru rutele Bucureşti – Braşov, respectiv Bucureşti – Constanţa.

Autorităţile române au dat voie unui operator privat să exploateze o rută feroviară neînchiriabilă firmelor private. Astfel, societatea Regiotrans a primit trasă pentru rutele Bucureşti – Braşov, respectiv Bucureşti – Constanţa.

“Nu există suport legal pentru a lăsa un operator privat să circule pe ruta feroviară interoperabilă”, a explicat Gheorghe Popa, preşedintele Federaţiei Naţionale Mişcare Comercial (FNMC). Conform unei Hotărâri de Guvern din 2004 liniile de cale ferată au fost împărţite în interoperabile şi neinteroperabile. “Liniile neinteroperabile pot fi închiriate de operatori feroviari privaţi, acestea fiind considerate neprofitabile pentru CFR Călători. La noi în ţară sunt 3.324 de kilometri de cale ferată neinteroperabilă din 17.000 cât are în total calea ferată, fiind închiriaţi 851 de kilometri”, a explicat Gheorghe Popa. De pe rutele pe care CFR SA le închiriază, CFR Călători se retrage. “În categoria infrastructurii feroviare neinteroperabile au fost incluse secţii de circulaţie de interes local cu trafic redus la care este necesară o revigorare a activităţilor de întreţinere şi exploatare”, a explicat Constantin Manea, director general al CFR Infrastructură. CFR pune la dispoziţia celui care închiriază linia neinteroperabilă locomotive, vagoane şi personal calificat, respectiv mecanic de locomotivă, şef de tren şi conductor. “Regiotrans are automotoare cumpărate din Franţa, care nu consumă foarte mult. Spre deosebire de locomotivele şi vagoanele cu care îşi desfăşoară activitatea CFR Călători, automotoarele franceze având un consum redus de motorină sau curent electric şi viteza de deplasare mai mare decât cele de la stat”, a spus Gheorghe Popa.

 

Probleme

Deşi legal nu aveau cum să circule pe rute pe care operează CFR Călători cei de la Regiotrans au întâietate de trecere, de multe ori trenurile de stat fiind trase pe dreapta pentru a trece trenul particular.

“Pe Coridorul IV, pe ruta Bucureşti-Braşov, se lucrează, iar constructorul a cerut ca pe timp de noapte, timp de câteva ore să nu se mai circule pentru a lăsa cale liberă desfăşurării lucrărilor. Pentru îndeplinirea aceastei cereri, societatea CFR Călători a fost nevoită să unească patru trenuri într-unul singur, însă, spre surprinderea tuturor, trenul particular care circulă pe ruta Bucureşti-Braşov a primit aprobare de trecere”, a spus Gheorghe Popa. “Fac naveta zilnic pe ruta Bucureşti – Ploieşti şi de trei-patru ori pe săptămână trenul Intercity cu care circul, ce aparţine CFR Călători este oprit la Crivina pentru a lăsa cale liberă trenului particular al Regiotrans”, a declarat Lucian Ionescu. În plus, nimeni nu controlează dacă cel care închiriază linia de cale ferată realizează întreţinerea şi investiţiile prevăzute în contractele încheiate cu CFR pe cinci ani. “Nimeni nu poate garanta că cel care închiriază liniile neinteroperabile realizează lucrările de întreţinere. Astfel, după cinci ani în care liniile au fost exploatate riscăm să le luăm înapoi praştie, făcute varză”, a explicat Gheorghe Popa.

 

Miza

Afacerea cu transportul feroviar privat de marfă şi de călători rulează bani mulţi. Operatorul privat primeşte subvenţie de la stat la acelaşi nivel cu subvenţia acordată celor de la CFR Călători. “Sunt linii neinteroperabile închiriate pentru transport mixt de marfă şi călători. Pe aceste sectoare, cel care gestionează linia primeşte subvenţie de la stat şi îşi plăteşte lui Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI), astfel încât el ia bani de la stat şi îi bagă în buzunar. CFR Călători primeşte subvenţie de la stat însă plăteşte TUI către CFR infrastructură. Regiotrans poate merge fără călători deoarece el îşi acoperă costurile, care oricum sunt mici, însă de bază este subvenţia care se acordă în lei/kilometru tren”, a explicat Gheorghe Popa. TUI reprezintă suma plătită de operatorul de transport feroviar pentru punerea la dispoziţie a infrastructurii feroviare, reprezentând peste 90% din veniturile companiei şi se exprimă în lei/tren.km.

Citeşte mai multe despre:   economic,   stat,   calatori

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

(P) Utilizați anvelope de calitate de pe Anvelopejantealiaj.ro  potrivite anotimpului în care ne aflăm!

(P) Utilizați anvelope de calitate de pe Anvelopejantealiaj.ro  potrivite anotimpului în care ne aflăm!
Vremea începe ușor, ușor să se încălzească și ne apropiem cu pași repezi de primavară și de momentul în care trebuie să încălțam autoturismele, cu acele anvelope vara potrivite. Anvelopele, fie că...

Ce spune premierul Florin Cîțu despre pragul de impunere a restricțiilor

Ce spune premierul Florin Cîțu despre pragul de impunere a restricțiilor
Pragul de 3 la mia de locuitori pentru relaxarea restricțiilor impuse din cauza infecțiilor cu COVD-19 nu va fi schimbat, potrivit premierului Florin Cîțu.  "Nu iau în calcul aşa ceva. În acest moment,...

Guvernul va aproba mai multe exproprieri pentru lucrările la Centura București Sud și Autostrada Transilvania

Guvernul va aproba mai multe exproprieri pentru lucrările la Centura București Sud și Autostrada Transilvania
Executivul a aprobat exproprierea pentru utilitate publică a imobilelor aflate în proprietate privată, situate pe coridorul lărgirii pe 4 benzi a Centurii București Sud, după cum a anunțat premierul Florin...

35% dintre angajați vor să-și schimbe locul de muncă în 2021

35% dintre angajați vor să-și schimbe locul de muncă în 2021
Peste 35% dintre angajaţi vor să-și schmbe actualul loc de muncă în acest an mai ales datorită nemulțumirilor salariale și pentru a realiza un echilibru între profesie și viața personală, arată...

Ce spun analiștii economici despre deprecierea leului

Ce spun analiștii economici despre deprecierea leului
Moneda națională s-a depreciat puternic în fața euro din cauza unor probleme pe piețele internaționale, apreciază Dan Suciu, purtător de cuvânt al Băncii Naţionale a României (BNR).  "Au fost...

Aproape jumătate dintre autovehiculele controlate în trafic aveau probleme tehnice în 2020

Aproape jumătate dintre autovehiculele controlate în trafic aveau probleme tehnice în 2020
Circa 45,6% dintre autovehiculele verificate în trafic aveau deficiențe tehnice majore și periculoase în 2021. Astfel că aproape jumătate dintre cele 64.096 controlate au fost declarate nevonforme,...

Dilemele videochatului: Cum se desfășoară un interviu pentru jobul de model online?

Dilemele videochatului: Cum se desfășoară un interviu pentru jobul de model online?
Industria videochatului a dovedit faptul că este extrem de profitabilă și sigură, indiferent de situația economică, sanitară sau socială dintr-un anumit moment. Deoarece oferă acest grad sporit de siguranță...

Cea mai mare eroare de calcul din România: 77 de miliarde de lei

Cea mai mare eroare de calcul din România: 77 de miliarde de lei
Galerie Foto Divizarea contractelor de achiziție publică în contracte de valoare mai mică pentru a evita aplicarea prevederilor legale, neaplicarea procedurii de atribuire obligatorie corespunzătoare pragului valoric...

APIA a început să primească cererile unice de plată pentru 2021

APIA a început să primească cererile unice de plată pentru 2021
Campania de primire a cererilor unice de plată pentru anul 2021 a început la 1 martie. Cererile vor putea fi trimise online, arată Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA). "Având în...

Vrei să trăieşti mai bine? Du-te-n Panama

Vrei să trăieşti mai bine? Du-te-n Panama
Fondul Monetar Internaţional (FMI) va publica luna viitoare indicatorii finali privind evoluţia economiei mondiale în anul trecut. Datele estimate ale instituţiei financiare plasează ţara noastră pe locul 54...

Salvarea Parcului Național Munții Măcinului, ignorată de autorităţi

Salvarea Parcului Național Munții Măcinului, ignorată de autorităţi
Galerie Foto Activitatea minieră are un impact semnificativ asupra mediului şi este interzisă în siturile Natura 2000, conform legislaţiei privind ariile protejate, dar şi Legii minelor. Deşi în anul 2000 în Dobrogea era...

O nouă ofertă publică de titluri de stat Fidelis la bursă

O nouă ofertă publică de titluri de stat Fidelis la bursă
Ministerul Finanțelor derulează, în perioada 1 – 19 martie, o nouă ofertă publică pentru vânzarea de titluri de stat Fidelis pentru populație în lei și euro la Bursa de Valori București (BVB), anunță...

Agroland va fi listată la Bursa de Valori București

Agroland va fi listată la Bursa de Valori București
Compania Agroland Business System va fi listată, astăzi, pe Sistemul Multilateral de Tranzacţionare (SMT) al Bursei de Valori Bucureşti şi vor fi tranzacţionate sub simbolul AG. Operează cea mai mare...

Controale la furnizorii de energie electrică

Controale la furnizorii de energie electrică
În contextul liberalizării pieței de energie electrică începând cu data de 1 ianuarie 2021, ANRE și ANPC au demarat acțiuni de control la furnizorii de energie electrică, anunță un comunicat. Controalele...
Serviciul de email marketing furnizat de