Noi recorduri mioritice - peste 60.000 de tone de anvelope uzate si circa 600.000 de autoturisme mai vechi de 20 de ani, âproduse" de Romania in ultimii ani.
Romania se confrunta cu o adevarata problema de mediu. Datele statistice arata ca in tara noastra existau la nivelul anului 2002 circa 60.000 de tone de anvelope uzate. Puse una peste alta, aceste roti uzate ar forma un adevarat munte de deseuri. Din aceasta cantitate numai o treime de deseuri sunt colectate de agentii economici. In 2002, agentii economici autorizati au colectat 7.000 de tone, iar anul trecut au mai fost colectate alte 14.500 de tone de roti uzate. Totodata, din peste jumatate de milion de masini mai vechi de 20 de ani, doar 30.000 au fost scoase din uz, restul ne fac inca viata grea.Reciclarea obligatorie
Obligatiile persoanelor juridice care introduc pe piata anvelope noi si/sau uzate, destinate reutilizarii, sunt de a colecta si respectiv de a reutiliza, refolosi, resapa, recicla si/sau valorifica, termoenergetic, intrega cantitate de anvelope uzate colectata. Acesta urmeaza sa fie realizata etapizat in perioada 2005 - 2007, incepand cu 1 ianuarie 2005. Astfel urmeaza sa fie reciclata in anul 2005 - 60% din cantitatea detinuta, in 2006 - 70%, ca in anul 2007 cantitatea sa ajunga la un proncent de circa 80%. Anvelopele uzate pot fi reciclate prin producerea de pudreta si cauciuc regenerat sau pot fi valorificate termoenergetic prin co-incinerare in fabricile de ciment, datorita potentialului caloric ridicat de circa 6.000 Kcal/kg.
Auto-vechiturile
Elaborarea proiectului de act normativ privind autovehiculele scoase din uz, urmeaza sa tina cont de directiva Comisiei Europene 2000/53, analiza solutiilor pentru implementarea acesteia in Romania fiind facuta prin programul de twining cu Ministerul Federal pentru Mediu, Conservarea Naturii si Siguranta Nucleara din Germania.
Dispozitiile stabilite de actul normativ vor urmari prevenirea formarii deseurilor de la autovehiculele scoase din uz. De asemenea, se are in vedere si reutilizarea, reciclarea, precum si alte forme de valorificare a vehiculelor scoase din uz si a componentelor acestora. O alta prevedere va urmari imbunatatirea conditiilor de mediu, prin stabilirea responsabilitatilor agentilor economici implicati in ciclul de viata al vehiculelor.
Catalin Budescu
Peste jumatate de milioan de rable auto
In tara noastra exista peste 600.000 de autoturisme cu o varsta mai mare de 20 de ani, potrivit estimarilor realizate de Comsia Nationala pentru Reciclarea Materialelor. In anul 2002 au fost scoase din uz peste 30.000 de vehicule, majoritatea dintre acestea ajungand la punctele de colectare a fierului vechi. Raspandite in marea majoriate a oraselor mari din tara, caroseriile auto abandonate, au intrat aproape in fiecare an in atentia primariilor. Astfel, daca proprietarul este identificat, acesta va fi somat sa elibereze domeniul public ocupat ilegal de caroseria fostei masini intr-un anumit termen, in caz contrar, acesta urmeaza sa fie amendat. In cazul in care, caroseria nu a fost ridicata de proprietar, rebuturile auto vor fi transportate si depozitate in locuri special amenajate, unde acesta le poate revendica numai dupa achitarea unei amenzi si a cheltuielilor de ridicare si transport. Caroseriile nerevendicate vor fi valorificate, sumele urmănd sa fie varsate la bugetul local.
Anvelopele ca inlocuitor de combustibil
Fabricile de ciment folosesc o foarte mare parte din anvelopele uzate ca inlocuitor partial de combustibil conventional in procesul de obtinere a clincherului. In prezent in Romania trei mari producatori de ciment au realizat investitii importante pentru adaptarea sistemului de alimentare a cuptoarelor cu anvelope uzate. Acestea se folosesc prin co-incinerare, ca sursa alternativa de combustibil, in procesul de productie a cimentului.