Zece familii autohtone au pariat pe cunoştinţele dobândite în şcoală şi pe experienţa de viaţă, s-au înarmat cu răbdare şi s-au lansat în afaceri. Au avut curajul să facă saltul de la angajat la antreprenor, iar acum sunt milionari în euro. Construcții, IT, servicii medicale, producție (alimentară, cosmetice, mobilă), distribuție și turism sunt domeniile în care activează afacerile de familie care au crescut cel mai mult anul trecut.
Venituri de peste 5,68 de miliarde de lei (1,27 de miliarde de euro) au obținut, anul trecut, companiile deținute de zece familii de antreprenori din România. Aceste firme și-au majorat fiecare câștigurile şi cu până la 37% în 2014, față de anul anterior. În aceeaşi pe-rioadă, aproximativ trei sferturi dintre afacerile de familie de la noi și-au majorat veniturile, se menţionează în studiul „Family Business” al companiei de consultanță PwC. Mai mult, trei sferturi dintre cei intervievați vor să își crească businessul, în următorii cinci ani. Pentru a continua extinderea, acestea firme trebuie să-și profesionalizeze modul de operare (de la sisteme și proceduri până la conducerea firmei), fiind o prioritate pentru 49% dintre antreprenori.
Planificarea succesiunii este o altă prioritate pentru afacerile de familie autohtone, dar 61% nu au niciun astfel de plan pentru poziţiile-cheie de con-ducere. Totuşi, 93% dintre afa-cerile de familie locale au membri care lucrează în firmă pe funcții de conducere, un procent similar cu cel de la nivel global. Un exemplu reușit de succesiune este al familiei Rizea, care deține producătorul de mobilă Lemet (brandul Lem’s). Directorul comercial este Adrian Rizea, fiul fondatorului Alexandru Rizea.
Cris-Tim, de la un chioșc la fabrici, în 20 de ani
Profesorii Cristina și Radu Timiș au început cu un chioșc, în 1992, în București. După doi ani au înființat prima fabrică, în prezent având patru astfel de unități. De asemenea, cei doi s-au orientat și spre producția de vinuri premium, de iaurturi și de mâncare gata preparată, după ce criza a lovit puternic industria alimentară. În plus, cei doi dețin și o rețea de magazine alimentare în Capitală.
Bitdefender luptă cu giganții globali din IT
În topul producătorilor de software din România, după cifra de afaceri din 2014, Bitdefender ocupă locul al treilea, fiind devansat de Oracle și de Siveco. Soții Măriuca și Florin Talpeș au fondat compania acum aproape 20 de ani, dar brandul Bitdefender a apărut în 2001, când au încercat să intre pe piața americană. Decizia de a se extinde la nivel global le-a adus cu adevărat creșterea afacerilor, deoarece în prezent soluțiile antivirus ale acesteia sunt folosite de peste 500 de milioane de persoane.
Dedeman, de patru ori mai mare, în șase ani
F r ații Adrian și Dragoș Pavăl au înființat retailerul de bricolaj Dedeman, în 1992, în Bacău, unde au încă sediul central. De profesie matematiceni, cei doi au o dublă reușită. În primul rând joacă, de la egal la egal, cu marile rețele internaționale de bricolaj, de la mijlocul anilor ’90, ajungând acum la 41 de magazine și având planuri pentru altele. Apoi, ei și-au crescut afacerea de aproape patru ori, chiar în criză, de la 910 milioane de lei, în 2008, la 3,4 miliarde de lei, anul trecut.
Quickmobile țintește cumpărători din Europa
Soții Tudor și Angela Țiboc au fondat Electro Distribution (Quickmobile), în 2004, ca importor şi retailer de electronice, echipamente IT, gadgeturi şi accesorii. Precum Dedeman, veniturile firmei au crescut cel mai mult în perioada de criză, ajungând anul trecut la aproape 200 de milioane de lei. Pentru a urca mai mult, ei au lansat, anul acesta, o platformă de vânzări online, quickmobileshop.com, destinată pieței europene.
Cea mai mare creștere a cifrei de afaceri în 2014
Firmă – Acționari – Cifra de afaceri (mil. lei) – Creștere 2014
Electro Distribution (Quick-mobile) – Tudor și Angela Țiboc – 196,77 – 37%
Bitdefender – Florin și Măriuca Talpeș – 251,5 – 28%
Cris-Tim – Cristina și Radu Timiș –370 – 28%
Dedeman – Adrian și Dragoș Pavăl – 3.400 – 26%
Fan Courier Express – Adrian și Neculai Mihai, precum și Felix Pătrășcanu – 333,6 – 19%
Medlife – familia Marcu – 355,6 – 12%
Lemet– Alexandru Rizea– 255 – 10%
Marelvi – familia Mihălescul– 167 – 10%
Farmec – familia Turdean –152 – 10%
Eximtur – familia Morariu – 175 – 9%