Este ziua 219 a anului
Au mai ramas 146 de zile
PROVERBUL ZILEI
|
"Nu judeca ca sa
nu fii judecat"
|
|
|
ZODIA
|
Zodia Leu (23 iulie - 22 august)
|
Citește pe Antena3.ro
CALENDAR CRESTIN-ORTODOX
|
|
CALENDAR ROMANO-CATOLIC
|
|
CALENDAR GRECO-CATOLIC
|
|
SARBATOARE CRESTINA
|
Sfantul Mucenic Dometie Persul a trait in timpul imparatiei lui Constantin. Pentru a se boteza a mers in cetatea Nisibe. La manastirea, unde a primit sfantul botez, nu a putut ramane pentru multa vreme pentru ca a fost urat de monahi. Ajuns la Manastirea Sfintilor Mucenici Serghie si Vah, din cetatea Teodosie, a urmat exemplul arhimandritului Nurvil, despre care se spune ca nu manca fiertura si dormea putin. Cuviosul Dometie a fost sfintit diacon si a ramas aici pana cand a auzit ca se doreste hirotonirea lui. S-a dus la o pestera, unde au inceput sa vina oameni pagani si sa plece crestini. Afland imparatul Iulian de acest lucru, da porunca ca Sfantul Dometie sa fie ucis cu pietre.
|
S-A INTAMPLAT AZI
|
In RomaniaIn lume |
NASCUTI LA 7 august
|
|
Calendar
de post
|
7 L Cuv. Teodora de la Sihla; Sf. Sfintit Mucenic Narcis; Sf. Mucenic DometieIn cea de-a saptea zi a Postului Adormirii Maicii Domnului, "Tipicul cel mare" si "Invatatura pentru posturi" din "Ceaslovul Mare" prescriu ajunare, pana la ceasul al IX-lea, cand se consuma mancare uscata. In bisericile manastiresti se citesc alternativ, in fiecare zi a postului, cele doua Paraclise ale Maicii Domnului, din Ceaslov. Postul Santa-Mariei este mai usor decat al Patruzecimii, dar mai aspru decat al Nasterii Domnului si al Sfintilor Apostoli. |
CREDINTE POPULARE, TRADITII, SEMNE
|
Oamenii se puteau scalda in apa raurilor si lacurilor intr-o perioada de timp bine precizata in Calendarul popular: era deschisa de Sangiorz (23 aprilie) si inchisa de Schimbarea la Fata sau Probejenie (6 august). In acest interval spalau si femeile rufele si lana oilor la rau. Traditia spune ca la Probejenie, cand apele sunt "spurcate de cerb" si incep sa se raceasca, ursul, asemanator omului, inceteaza sa se mai scalde. Spre deosebire de apa neinceputa folosita la scaldele rituale din ciclul familial (scalda dupa nastere si dupa botez a copilului, scalda lauzei, scalda mortului) si din ciclul calendaristic (scalda fetelor si nevestelor cu homan la Santoader, in pajistile inflorite la Sanziene si altele), romanii credeau si in valoarea practica si magica a apei incepute, a apei sfintite (de obicei agheasma), a apei zacute (din fantanile parasite), a apei de leac numita, local, clocita sau puturoasa, a apei vii si altele. In ceea ce priveste ultimul tip, apa vie, aceasta s-ar gasi la marginea pamantului, in locuri neumblate de om. Se spune ca cine ajunge acolo si o bea ramane tanar si nemuritor. (Profesor Ion Ghinoiu)
|