Este ziua 281 a anului
Au mai ramas 84 de zile
PROVERBUL ZILEI
|
"Abia scapasem de coasa si ne-a pus la secera"
- a scapa de un rau si a dat de altul.
|
|
|
Citește pe Antena3.ro
CALENDAR CRESTIN-ORTODOX
|
|
CALENDAR ROMANO-CATOLIC
|
|
CALENDAR GRECO-CATOLIC
|
|
SARBATOARE CRESTINA
|
Cuvioasa Pelaghia era o comediana din Antiohia. Mai inainte de a cunoaste dreapta credinta ducea o viata in pacat. Ea s-a oprit odata la usa unei biserici. Mustrata de episcopul Non, Cuvioasa Pelaghia s-a cait, a inceput sa planga, si-a schimbat viata si a primit botezul crestinesc.
|
S-A INTAMPLAT AZI
|
In Romania
Sambata, 8 octombrie Duminica, 9 octombrie In lume Sambata, 8 octombrie Duminica, 9 octombrie |
NASCUTI LA 8 octombrie
|
|
NASCUTI LA 9 octombrie
|
|
CLICK ISTORIC
|
La 9 octombrie 1890, se pune piatra de temelie a podului metalic de peste Dunare, Fetesti - Cernavoda, lucrare proiectata si condusa de inginerul constructor Anghel Saligny. In decembrie 1887 s-a instituit un serviciu special pentru proiectarea lucrarilor pe linia Fetesti - Cernavoda. Lucrarile de constructie a liniei ferate care lega Dobrogea de Romania au fost incepute la 9 octombrie 1980 si terminate in 1895. Complexul de poduri feroviare peste Dunare, peste Balta Ialomitei si bratul Borcea, avea o lungime totala de 4.037 de metri, din care podul peste Dunare masoara 1.662 de metri, iar cel peste bratul Borcea, 920 de metri. La inaugurarea din 14 septembrie 1895, un convoi de 15 locomotive grele au zburat cu 80 km/h deasupra valurilor Dunarii. Podul este considerat una dintre cele mai importante constructii de acest tip ale epocii.
|
Credinte populare, traditii, semne
|
Cel mai arhaic procedeu de traversare a raurilor a fost trecerea prin vadurile de apa. Vadul este acea portiune a raului unde panta de scurgere se micsoreaza, valea se largeste, iar apele scad in adancime, putand fi trecute de om cu piciorul, calare pe cal sau cu carul tras de vite. Indiferent in ce directii se orientau pe uscat drumurile de comert, acestea se strangeau manunchi la vadurile importante ale raurilor. Simtul de prevedere al romanului de a trece o apa in siguranta gaseste acoperire deplina in expresia: "Mai bine mergi o zi intreaga in lungul raului decat sa te ineci dimineata". Procedeul simplu si eficient de a taia un copac lung si a-l sprijini pe cele doua maluri ale raului pentru a obtine o punte de picior este intalnit si astazi in majoritatea satelor de munte, deal si podis. Intre trecutul apei cu luntrea la podul adevarat a fost o faza intermediara, podul umblator, o podisca sprijinita pe cateva luntre miscata de la un mal la altul. Podul plutitor, numit de popor corabie, este o inventie straveche care a supravietuit pana spre zilele noastre. El deservea nevoile locale de transport ale satenilor si putea fi usor demontat in caz de pericol. Carmaciul corabiei era podarul, care trecea, de pe un mal pe altul al raului, oamenii plecati la munca campului, carele incarcate cu bucate si fan, vitele la pasunat. Dupa unele povestiri culese din zona Muscelului, domnitorul legendar intemeietor de tara, Negru Voda, fiind nevoit sa se retraga din fata tatarilor in Cetatuia de pe Valea Dambovitei, intinde peste apa un pod din piei de bivol. (Profesor Ion Ghinoiu)
|