Din Ieud, un loc unde traditia si credinta n-au murit, cu biserici de lemn cu turle inalte, cu cea mai veche bisericuta din tara (din anul 1364), nea Grigore Hotica a dus faima constructiilor sale din lemn in toata Romania si in lume. Lemnul ce-i poarta semnatura - biserici din lemn, porti si troite maramuresene - a ajuns pana si in Franta.
Ce naste din mana lui nea Grigore nu moare niciodata. O bucata din Maramures ajunge astfel pe plaiuri straine. Nea Grigore n-are ragaz decat in zilele de sarbatoare. Azi termina o biserica, maine incepe o troita. Azi termina o poarta, maine incepe o biserica. In functie de solicitari. Lemn sa fie, pentru ca nea Grigore stie sa-l stapaneasca, sa-l modeleze. PE CONT PROPRIU. "Lemnul trebuie sa fie fin lucrat. Sub dalta plange lemnul. Modelele, mai ales la porti si troite, sunt traditionale. Se fac cu dalta niste flori, li se zice Lacrimile Maicii Domnului. Se pot face si alte modele in functie de pretentiile proprietarului", povesteste nea Grigore in timp ce ne arata cum se incepe lucrul la o troita. Lucreaza cu o dalta facuta de socrul sau. Daca mai e nevoie, cumpara cate 30-40 odata, "ca se strica. Doar is unelte". Finisajul se face tot cu dalta. "Am invatat lucrul cu lemnul pe la 20 de ani." A ajutat niste rude, apoi s-a hotarat sa lucreze pe cont propriu. "Necazul, saracia si dragostea de munca m-au invatat. Am doi feciori. I-am invatat si pe ei. Lucra si ei cu lemnul."AMBASADOR. Mesterul a dus Maramuresul in Franta |
Lui nea Grigore nu i-a placut in Franta. "Am fo curios sa vaz cum e acolo. Am stat tri luni, dar mi s-o parut tri ani. E multa harmalaie acolo. Ceste locuri e mai liniste. Oamenii sunt altfel, nu asa povestitori ca la noi", spune nea Grigore, mandru in sinea lui ca-i maramuresean. Povesteste ca lucrul de mantuiala e pacat si, ca intr-un ritual, inainte de inceperea lucrarii toate uneltele trebuie pregatite. "Pentru bisericute trebuie instalate abricul, drujbele, ferastraiele. Se lucreaza dupa plan, din cap sau dupa alte modele de bisericute. Ca tat maramuresene is. La tara, oamenii-s mai saraci si fac cum pot."
Citește pe Antena3.ro
Broboanele pamantului
IDEE. Primarul crede ca poate face o afacere rentabila din exploatarea izvorului de saramura |
Si-a tras pe el camasa pe care statea intins pe iarba si a pornit in fata noastra prin mijlocul livezii si apoi pe langa o ruptura de deal, sa ne duca pe drumul cel mai scurt la "ocna". In cele din urma ne arata si minunea care ne facuse atenti si apoi ne imboldise sa urcam panta la picior. In mijlocul unei vai, in capatul unui drum la fel de simplu ca si cel pe care ne indemnasem, in mijlocul unei ridicaturi de pamant facute de sateni cu mana lor, o fantana fara nici un fel de acoperamant se casca precum o gaura in obraz. Intr-o margine a sa, izvorul se scurgea pe sant, lasand urme albe pe unde pamantul apuca sa se usuce. SARAMURA CEA MAI BUNA. La fantana ne-am intalnit si cu primarul, Stefan Iuga, si s-au pus maramuresenii sa ne desluseasca povestea saramurii, dupa ce ne-au incurajat sa ne spalam cu ea pe orice rana deschisa am avea. Izvorul pare sa fi existat dintotdeauna langa sat. Sau poate doar de cativa zeci de ani, de cand satenii au inceput sa se ingrijeasca de el. Oamenii din sat si din toate catunele vaii isi iau cu butoaiele de plastic saramura atunci cand pregatesc muraturile, pun branza in putini sau taie porcul. Din cauza ca izvorul ii lasa fara clienti, comerciantii de prin satele din jur au incercat sa-l infunde. Veneau noaptea si aruncau bolovani.
De Ignat, cand oamenii taie atatia porci incat nivelul saramurii din fantana scade mai mult, se vad si acum pietre aruncate pentru a ucide izvorul. Se spune ca fantana ar fi avut initial 60 de metri adancime. Nu s-au facut insa niciodata prospectiuni pentru a afla secretul izvorului, dar primarul spune ca a trimis deja primele hartii pentru a vedea ce se poate face pentru valorificarea acestei comori... Poate o statiune, poate o exploatare pentru drobul de sare pe care apa il spala. Cand am oborat in orasul de nici 6.000 de locuitori, ne-am intalnit cu o masina venita de la Moisei, o localitate la 30 de kilometri distanta. Mustaciosul care ne-a intrebat de starea drumului pana la izvor ne-a spus ca nici un om nu poate face o saramura la fel de buna precum cea de la Salistea de Sus. Oameni de peste alte si alte dealuri vin aici sa-si incarce butoaiele cu apa si sare. PUTUROASA. Aveam sa aflam ca, la Salistea de Sus, dealurile mai au si alte izvoare. In curte la Ion Vlad (62 de ani) am descoperit ce e acela un izvor de "pacura". Am si gustat din apa cu miros de sulf si greu de suportat pentru papilele gustative. Gospodarul a acoperit izvorul cu un sarcofag de ciment pe masura. Omul mai stie cel putin alte sase izvoare de "pacura" pe dealurile dimprejur. Ion Vlad crede ca nu exista medicament mai bun pentru stomac decat apa aceea salcie pe care el o bea fara sa o miroasa, totdeauna inainte de a se deda la cate un paharel de horinca indulcita cu miere. Cu apa din fantana puturoasa se spala maramureseanul de fiecare data cand corpul incepe sa isi arate varsta. (Doru Cobuz)