A bubuit muntii la Bicaz. Apoi a parasit Bucovina natala pentru a sapa galeriile barajului si hidrocentralelor de pe Arges. Iar in â71 s-a cerut sa mearga sa faureasca tunelul de pe Transfagarasan. Maistrul Simion Gheata - caci despre el este vorba - si-a pus amprenta asupra multor lucrari realizate de constructorii hidrotehnisti in epoca comunista.
In octombrie 1971, incarcati in doua autocamioane cu prelata, 400 de barbati temerari au plecat din Pitesti chititi sa sfredeleasca in inima Fagarasului. Aveau de facut o lucrare fara seaman, un tunel la cota 2.000. CU STANGUL. "Mergeam sus, in Caldarea Mioarelor. Era primul contact cu zona aspra a muntelui si s-a dezlantuit o furtuna de zapada ingrozitoare. Prelatele s-au oprit la 200 de metri de locul de cazare, nemaiputand inainta. Ne-am uitat unii la altii, dar nici unul dintre noi nu s-a incumetat sa strabata pe jos distanta ce ne despartea de colonie, asa ca am facut cale intoarsa. Am ajuns in Pitesti la doua dimineata, a doua zi", isi aminteste Simion Gheata prima tentativa de cucerire a muntelui. Incepusera cu stangul, dar asta nu i-a descurajat. S-au intors in iunie 1972. Zdruncinaturile, pericolele si opintelile nu i-au mai oprit sa atinga stanca dincolo de care Ardealul se astepta descoperit. DORINTA. Gheata avusese undeva, pe Arges, niste neplaceri cu sefii. "Nu de genul ca sa stric logodna cu TCH-ul (n.r. - Hidroconstructia de astazi, constructorul tunelului Capra-Balea). Dar era cineva acolo caruia ii stateam ca un ghimpe-n coasta. Si am zis: «Prima ocazie cand o fi un loc de munca ceva mai deosebit, ma duc acolo». Si ocazia s-a ivit in august 1971", ne dezvaluie el cum a ajuns sef de lot la tunel. MINERII DE PE ARGES. Constructiile subterane fusesera incredintate minerilor, aceiasi care lucrasera la Vidraru si la amenajarile hidrotehnice din aval. "Militarii se pricepeau de la scolile lor de geniu la lucrari exterioare. Stiau sa faca terasamente de drumuri, poduri, dar nu aveau specialisti in tunele. Specialistii s-au gasit la TCH. Partea civila a fost de 60-70 de oameni, mecanici, electricieni, mecanici de intretinere, mineri, motoristi, tehnicieni, pontatori, oameni de serviciu. Restul, pana la 120, erau militari", spune zambind cu subinteles Gheata. Dupa cum ne-a marturisit, este convins ca Armata a fost trimisa sa-i supravegheze. Nici Securitatea nu lipsea.Citește pe Antena3.ro
Taxati accesul pe Transfagarasan!
La ora actuala, Transfagarasanul moare incet, dar sigur. Asfalt pus acum 25 de ani, gropi, santuri de scurgere astupate. In doua, trei locuri, soseaua s-a surpat. In lipsa fondurilor pentru intretinere si reparatii drumarii de acolo nu au putut face altceva decat sa semnalizeze aceste cratere cu benzi reflectorizante si crengi de brad. Si sa se roage sa nu dea cineva in ele. "Nu e intretinut. Un drum are tot timpul nevoie de ceva. In primul rand, trebuie sa-i iei apa, si aici sunt infundate santurile", observa cu amaraciune inginerul Alexandru Teodorescu, cand a insotit Caravana Descoperirea Romaniei pe Transfagarasan. Dar cine sa faca asta? De intretinerea partii de sud a Transfagarasanului se ocupa doar patru oameni, care fac si ei ce pot in lipsa fondurilor si a utilajelor. Spre exemplu, pentru deszapezire nu au decat doua utilaje de capacitate mica. Pentru a reusi sa deschida drumul la inceputul lunii viitoarei au fost nevoiti sa inchirieze alte doua "masinute". Este pacat ca acest mastodont sapat in stanca, prin eforturi materiale si umane enorme, sa fie lasat sa se distruga. De aceea, solicitam conducerii Companiei de Autostrazi si Drumuri Nationale sa introduca taxa de drum pe Transfagarasan. Mai ales ca acest drum nu este folosit decat de turisti. Cine vrea pe creste si iubeste aceasta zona a tarii sa contribuie la repararea drumului!Domnia alba
SACRIFICIU. Pentru construirea Transfagarasanului, s-au sacrificat oameni ca maistrul Gheata
|