Din ce vad pe net, iar v-a luat ninsoarea pe nepregatite... in ianuarie.
Hai, ca daca in decembrie cand a nins prima data am inteles, caci conform tipicului romanesc, era "normal" sa ne ia prin surprindere acum in ianuarie, nu prea mai imi este clar. Probabil ca datorita tendintei de incalzire a climei s-a "gandit strategic" cum ca in ianuarie ar fi trebuit sa fie primavara?
Asta in conditiile in care se considera ca ce este in tzara, este ninsoare si/sau viscol. Sa vezi aicea taica ce inseamna zapada cu adevarat sau viscol. Apai daca nici aici nu o fi iarna si nu o ninge, atunci nu stiu ce sa mai zic.
In mod intentionat am lasat sa treaca ceva timp ca sa-i vad pe astia aici cum se misca concret cu deszaperirea. Din pacate, ce va pot spune este ca atat din cauze subiective (in primul rand ca o prima si rapida comparatzie, ca organizare noi suntem varza la capitolul asta fatza de vad aici) dar si cauze obiective (experientza, logistica, buget - dar chiar surprinzator o sa vedetzi ca nu atat de mult) cred ca niciodata nu vom ajunge sa avem o deszaperire la nivelul de aici, tinand cont si de conditiile iernilor de aici.
Inca de la inceput vreau sa va spun ca faimoasa vorba de duh a marinarului despre iarna nu prea a fost valabila pe aici, in sensul ca vara nu a fost ca vara si nici 'iarna nu a fost ca iarna", cel putin acum. Oricum astia cica iar au identificat un vinovat de "serviciu", in sensul ca daca in vara a fost racoare din cauza curentului de mare altitudine "Jet-stream", care a
luat-o razna, iarna asta cica ar fi mai cald din cauza fenomenului El Nino, care a urcat neasteptat de mult spre nord. Cred ca se uita cel mai important lucru.. veni tzaranu' ici-sa.
Asa ca, pana acum a nins relativ putin fatza de ce se astepta, iar temperaturile negative nu au fost atat de scazute fatza de cat au fost in iernile trecute si cat ar trebui sa fie normal - anul trecut in regiunea Quebecului media cumulata a ninsorilor a fost record si a atins ... 4 m. Acum astept sa vad anul asta cat se va cumula, dar este slabutz si pare greu de depasit recordul.
Aici prima ninsoare in Montreal a venit pe 09 decembrie si destul de in fortza. Desi anuntzata din timp, tot a fost cam brusc si abrupt pt noi, ca s-a trecut direct de la vremea placuta de toamna si asfaltul uscat direct la ninsoare cu viscol. In zona de nord a insulei, unde stam noi, in 10 ore, a nins cam 40 cm....sa-mi trag palme cu picioru'.
E adevarat ca in timpul zilei s-a mai topit un pic si a mai scazut, dar cum deja a inceput sa fie si mai frig, mai ales noaptea, se mentine.
Ce m-a "uimit" a fost faptul ca pe astia nu i-a "surprins" ninsoarea, ca nici un primar sau vreo oficialitate nu a iesit sa treaca in revista utilajele de deszapezire si sa se dea la TV. Viscol-neviscol, din ce am vazut eu, atat personal cat si la TV, "bajietzii" s-au miscat rapid si au bagat utilajele peste tot atat in oras, prioritizand bulevardele, arterele si strazile importante si pe unde circula transportul public cat si pe autostrazi. In oras, prima manevra pe care au facut-o a fost sa impinga zapada de pe strazi spre margini, asa ca nu am vazut vreun drum inchis din cauza ninsorii marea majoritate fiind practicabile si pe alocuri chiar la negru. Problema care apare in aceasta prima faza este aceea de a scoate masina parcata la drum, de dupa "duna" de zapada si apoi de a gasi loc de parcare, dar o sa vedeti mai jos ca problema asta o rezolva destul de rapid.
Astia nu prea isi bat capul cu protectia mediului si din ce am vazut nu folosesc clorura de calciu in schimb dau cu sare de nu-ti poti inchipui.
Atat in cursul zilei, in functie de cum ninge, dar in special inainte de lasarea serii incep sa dea cu sare la greu, asa ca, chiar si la -10ºC, plus un factor de amplificare al vantului care cobora temperatura pana la -15ºC noaptea, pe la 22h30 cand ma intorc de la cursuri, eu nu am vazut polei pe bulevarde sau strazile principale. Pe sosele apare ca un fel de mazga, un amestec de sare, zapada topita si praf. E mai greu si dificil de mers pe trotuar decat pe sosea.
Asta face ca aici, iarna, ca pieton, sa fie de evitat pe cat posibil incaltamintea de piele si de utilizat incaltaminte cauciucata(bocanci speciali rezistenzi la apa sau din piele tratata, cizme, galosi) pt ca de la sarea topita capata o culoare alb-gri si odata ce intra in piele cu greu o mai scotzi, masinile indiferent de culoare devin gri-inchis, iar cand bate vantul simti in nas un iz de sare de zici ca faci tratement cu aerosoli.
Chiar daca temperaturile erau negative, ziua fiind soare si batand vantul la cateva zile dupa prima ninsoare, toata zapada care mai ramasese pe sosele si pe trotuare pur si simplu s-a evaporat asa ca am vazut ceva bizar: sosele si trotuare USCATE iar alaturi zapada de 40 cm.
In paralel, dar cu precadere dupa ce rezolva strazile, incep sa se ocupe de trotuare si cel mai "cool" a fost cand au inceput sa bage Bob-cat-urile mici care in prima faza fac un culoar pe trotoar. Asa ca intre trotuare si strazi apar adevarate ziduri/dune de zapada. Devenea chiar o aventura sa escaladezi aceste "dune" si sa te sui in autobuze. Daca voiai sa traversezi o strada nu aveai nici o sansa, singurul loc pe unde puteai sa o faci nu era decat pe la intersectii.
Cand zapada, impinsa de pe strazi, se acumuleaza f mult, o duc in parcarile cele mai apropiate, unde ridica adevarati munti de zapada(cam pana la nivelul etajului 1) si ma gandeam ca or sa stea acolo pana la primavara, dar nu.
Faza ce mai interesanta cu deszaperirea, pe care nu am vazut-o apropape deloc in tzara, incepe abia acum si se refera la evacuarea zapezii din oras.
Aceasta este o necesitate, caci daca o lasa sa se acumuleze f mult la un moment dat nu ai unde sa o mai dai la o parte. Ni s-a spus ca anul trecut la cat a nins erau locuri in care in momentul in care parcai masina in strada nu mai vedeai ferestrele de la parter la cata zapada se stransese. Asa ca au inceput sa apara... camioanele ca sa incarce zapada stransa si sa o evacueze din oras. La capitolul asta a fost de munca nu gluma dar lucru care m-a lasat masca a fost organizarea. "Bajietzi" au ajuns pana acolo incat au normat pana si evacuarea zapezii in sensul ca functie de cat ninge
ei stiu cam cate zile le ia sa o evacueze din oras iar lucru asta il anuntza in ziare si este bine de retinut ca informatize si o sa vedeti mai jos de ce.
Asa ca din ce i-am vazut eu, in special seara cand ma intorceam de la facultate o fac astfel: prima data trece un plug care impinge la maxim zapada spre bordura, apoi de pe partea cealalata vine un Bob-cat care evacueaza complet zapada de pe trotuar, si astfel creaza si inaltza faimoasa "duna". Pe lungimea acesteia pun un fel de freza cu o tulumba care arunca
zapada direct in bena de la camioane care merg in paralel cu utilajul - cam cum se treiera graul cu combinele. Cum se umple basculanta, pleaca de langa utilaj si din spate apare alta basculanta. Nu stiu cum dreqului fac sau cum se organizeaza dar in totdeauna este un camion care astepata sa intre la incarcare, exact ca vara cand fac asfaltari cand este intotdeauna un camion cu bitum la descarcare. Zapada astfel incarcata este transportata la depozitele centrale de stocare a zapezii. Ca sa va faceti idee la cata zapada se cara va trimit in atasament o poza scanata dintr-un ziar cu o
imagine de la un astfel depozit central de colectare a zapezii care deserveste o zona cam ceea cea ar fi echivalent in Bucuresti cu 1/3 de sector.
Ca logistica angrenata in evacuarea zapezii ce pot sa va spun esta ca in perioada asta circula atat de multe camioane, zi si noapte, de zici ca este furnicar. Pt cine isi mai aduce aminte de pe vremea lu' Ceasca, traficul de camioane din oras zici ca este cam cum era pe vremuri pe santierul de la constructia canalului Dunare-Marea Neagra.
Din aceasta cauza este important de stiut cam cat dureza actiunea de evacuare pt ca traficul in oras este mai dificil si ingreunat lucru care trebui luat in calcul cand pleci la drum fie cu masina fie cu transportul public. In plus cei care fac deszaperirea pot impune restrictii de circulatie sau decide inchiderea unei strazi/drum pe timpuldeszapezirii, daca
evacuarea nu se poate face altfel si/sau exista riscuri de accidente. Cand se apuca sa dezapezeasca o fac intr-un ritm f sustinut asa ca la astfel de actiuni de dezaperire, din ce am citit, exista unele riscuri - anul trecut au avut loc vreo 16 accidente in majoritate cu pietoni, din care 7 au fost mortale.
Cert este ca, cu exceptia persoanelor fizice care mai folosec lopata la deszapezirile din jurul casei, aici la deszaperirea organizata de autoritati totul se face cu utilaje si nu am vazut pe nimeni sa foloseasca lopata sau sa fie angrenat in actiuni hei-rupiste gen "Dorel".
La cate utilaje am vazut ca au fost pe strazi, si la cat au lucrat, m-au facut curios cam cat o sa fie factura de deszaperire pe o iarna si chiar zilele trecute am citi o informatie oficiala in ziar precum ca iarna acesata va fi in jur de 136 milioane $ (3,4% din bugetul primariei generale). Daca luam in calcul cam 90 de zile de iarna ar inseamna in jur de 1,5 M $ pe zi - banet nu gluma. La inceput mi s-a parut enorm si am crezut ca, pastrand proportiile, noi niciodata comparativ nu vom putea face efortul asta finaciar, dar aici vine surpriza: stiti sau v-ati pus vreodata intrebarea cat se cheltuieste in Bucuresti pt o zi de "dezapezire" ????? La o emisiune, pe care am vazut-o pe net, l-am auzit pe primarul "care este", ca primaria capitalei cheltuie in jur de... 1 Milion Euro pe zi la o deszapezire, informatie confirmata si de alta sursa (daca cineva are o alta informatzie sau stie cifra exacta rog sa ma corecteze).
Deci, daca faceti conversia Euro/$, sau viceversa, veti vedea ca sumele pt deszapezirea zilnica devin comparabile intre cele doua orase, in schimb servicille oferite sunt incomparabile, in Bucuresti fiind o dezapezire de toata ca... caterina.
Asa ca sperati sa nu ninga mult, dar am inteles ca Bucurestiul are un aliat sigur si imbatabil in lupta cu deszapezirea... primavara. Oricum este cert ca... "iarna nu-i ca vara"!
Salutari si sanatate sa fie ca de restul de ocupam noi.
Bafta si ne mai auzim.
Cristi CHIRAN - Canada