Despre mult contestatul limbaj al teatrului underground, ca fronda la intepeneala din teatrul institutiona-lizat. Exista sau nu necesitate de obscenitate in discursul teatral?
"Teatrul de azi nu mai e o cladire. Acolo unde exista un povestitor si un ascultator, acolo este si teatrul. Fiecare actor il poarta cu sine oriunde merge." Claudiu Bleont imi spunea asta candva... Am o veste buna si una rea! Vestea proasta e ca vestea buna nu exista! Cam asta ar fi in doua propozitii teoria panicarzilor care dau din gura (de unde-or avea atata aer?!) ca teatrul romanesc se afla intr-o criza! Luand nota de mai sus amintita opinie si aratandu-i cuvenita atentie prin intoarcerea spatelui, sa trecem la lucruri mai serioase! Caci cel care striga mai tare e poate unul care a terminat o facultate de teatru si azi dispera ca nu mai poate iesi la pensie, ca "pe vremuri", din institutia la care spera sa se angajeze dupa respectiva absolvire. Admiram spiritul functionaresc! Asta, daca-l angajeaza (ca posturile costa!). Sau daca in mijlocul concursului se deschid deodata cerurile si, de uimire, "omuâ cu pixuâ" il trece din greseala admis, desi jurase cu mana pe plic altminterea! Dar cum Sfantul Duh nu se coboara niciodata pentru un biet actor, insa proprietarul apare cu precizie de ceas cand cere chiria restanta, ce sa-i faci!? Te angajezi pe unde poti ca sa nu-ti urle parintii in cap ca au investit in tine si ca nici macar o carte de munca nu esti in stare sa ai! "Gandeste-te, mama, la pensie!" (de parca nu poti sa ai contract individual cu casa de pensii sau sa-ti faci asigurare medicala!). Altfel risti, Doamne apara si pazeste, sa intri in "underground"! Ptiu! Puschea pe limba! ALTFEL. Pana acum cativa ani, ori apareai drept unul prea prost ca sa aiba loc intr-un teatru "serios", ori erai SIGUR absolventul unei facultati particulare! Ei bine, eu stiu pe unul care N-A VRUT sa dea la facultatea de stat (degeaba!) pentru ca la una particulara lua clasa Catalina Buzoianu! Circulatia valorilor! Buna dimineata, retrograzilor! Sper ca pana seara sa se mai rezolve cate ceva, pentru ca-mi pare mie ca spatiul underground e mai mult decat un refugiu. Nu cred ca Victor Rebengiuc sau Claudiu Bleont nu mai avea unde sa joace, asa ca "a incropit" acel "Top Dogs" taios impreuna cu Theodora Herghelegiu la Teatrul Arca, din podul Clubului La Scena! Sa fie atunci purificare? Actorul, satul de haul scenei, de greutatea decorului, de mecanismul in care risca sa devina functionar supus, simte uneori nevoia de a-si privi publicul in ochi? Sau, pur si simplu, un Razvan Mazilu nu poate sa-ti "spuna", tulburator, "Sell me", decat in lumina unui proiector din Prometheus? Cred mai curand ca e putin din fiecare. Cred ca scena underground a luat intr-un fel locul "stagiaturii" din alte vremuri, cand actorii isi probau valoarea in teatre mai mult sau mai putin importante, inainte de "marea afirmare", si se substituie intr-un alt fel teatrului-scoala din podul Casei de Cultura a Studentilor din vremea de glorie a lui Catalin Naum, caruia multi grei de azi ii datoreaza aproape totul! Si mai cred ca toate se vor cerne in sfarsit. Azi, mai repede ca ieri. ATITUDINE. "Happy End?", dupa Theodor Mazilu, cu Monica Florescu si Marian Popescu,
regia Marian Popescu |
Citește pe Antena3.ro
CLUBUL PROMETHEUS. "Zoo Story", de Edward Albee,
cu Iulian Glita si Bogdan Serban |
ENUNT. "A+B", de Puiu Jipa, cu Adina Stan si Maria Nicola,
regia Puiu Jipa |
"Teatrul underground este, a fost si va fi bula de oxigen pentru teatru clasic. De fapt, este sansa (singura, cred) de a accede la spectatorul care nu mai are timp si rabdare pentru doua ore de stat pe scaun, cu pauza de fumat la mijloc. In contextul asta, numai teatrul underground reuseste sa atraga" - Bogdan Serban, actor si realizator Guerrilla LogOut, Radio Guerrilla CONFUZIE
"Ceea ce nu se prea intelege la noi este ca notiunea de teatru underground e teatru neconventional. Iar actorii nostri adancesc aceasta confuzie neadaptandu-se. Se joaca la fel, doar ca mai inghesuit si cu personaje mai putine. Desi e vorba de un teatru care se vrea distantat de curentul general" - Iulian Glita, actor CRIZA
"Spectacolul nostru este o adaptare scrisa si regizata de mine dupa operele lui Theodor Mazilu, ce aveau ca subiect criza cuplului. A scrie, a adapta pentru scena underground cred ca e singura solutie. Impreuna cu Monica Florescu suntem eterne tinere talente care se tot dau cu capul de portile afirmarii" - Marian Popescu, actor ALTERNATIVA
"Teatrul underground este o alternativa la teatrul pervertit de interese. Este o experienta uneori extrem de dura si sunt putini actori care rezista acestei confruntari si razbesc. Actorul se dezgoleste de sine in timp ce-si priveste publicul in ochi" - Gabriela Ceciul, actrita DE CE?
"De ce teatru underground? Pentru ca este, fara exagerare, o minunata plasa de salvare pentru noi, actorii. Fenomenul underground este una dintre putinele sanse pe care le avem, noi, ca tineri actori, sa lucram mereu, sa nu fim doar simpli spectatori" - Adina Stan, actrita CONDITII
"Teatrul se poate face in orice conditii. Fara scenografie, fara regie. Dar fara actori si fara (pre)text, nu. Actorii trebuie sa se vada. Textele mele sunt pentru actori. Eu scriu nu din dragoste pentru cuvant, ci de dragul celui care le rosteste" - Puiu Jipa, actor, regizor si dramaturg
VIS DE FUNCTIONAR
|
"E bine la teatru", zicea nu de mult cineva. "Te vezi cu oameni pe care ii indragesti, mai schimbi o vorba, mai ceri un sfat, mai zici un banc... Doua lucruri insa ma enerveaza ingrozitor la teatru: repetitiile si spectacolele!" Frumos, spiritual, de exceptie! Mai lucreaz-o, si poate o si jucam! Ar fi teribil de amuzant daca n-ar fi atat de cumplit de trist... Sau actori pensionati la cerere. Ce reflex functionaresc, demn de-o cauza mai proasta! Si-atunci te simti pacalit, folosit. Iti dai seama de-o data ca bucatica de suflet pe care o simteai daruita tie cand si cand, ca pe o mare taina, era doar o mare pacaleala. Bine, ai putea spune ca retragerea e un gest de noblete, ca se face loc unei alte generatii. Si ai putea avea dreptate. Nu de putine ori, mergand la teatre cu renume, primesti un bonus: auzi textul de doua ori! O data de la sufleor si o data din gura batranului actor, deloc trist, cu gandul la plicul ce-l asteapta in cabina, dupa spectacol. Si-atunci te simti din nou tradat. Ceva in tine se anchilozeaza definitiv. Iar pe actorii tineri ii vezi de pe acum deja batrani si lacomi!
|
1+1=LIBER
|
Marele castig al acestei experiente a teatrului underground este oportunitatea de a te manifesta liber ca actor sau regizor, dramaturg ori scenograf, lipsit insa de abilitatea de a fi un bun impresar al propriului spectacol. Daca un specialist in vanzari ar auzi propozitia asta, mi-ar face scena aia faina din Prometheus pulover pe gat! Si sa stii ca ar avea si dreptate! Pana la urma, artistul nu se dezminte. Se apuca sa picteze, sa compuna, sa scrie sau sa faca un spectacol si abia apoi incepe sa-si puna problema oare cine l-ar dori! Cred ca ar trebui sa invatam ca, intr-adevar, timpul costa bani, ca arta, ca si iubirea, trece mai mult ca sigur mai intai prin stomac si ca, intre a fi un prost satul sau un destept infometat,, ar cam fi timpul sa alegem sa fim si destepti, si satui! Pe de alta parte, daca indopi individul din sala cu manele teatrale, asta ai sa ajungi: o manea decrepita cu pretentii de artist.
Dar, orice-ar fi, nu cred ca trebuie sa flamanzesti ca sa scrii ca Eminescu! Mai stii...
|
Parerile voastre
NU RATATI
|
Despre limbajul de stadion si SMS-urile noastre, cele de toate zilele
|