"Biletul de calatorie reprezinta garantia ca dumneavoastra contribuiti la un transport civilizat". Cam asa suna o lozinca pe care cei care folosesc RATB-ul o pot auzi cotidian. Dar ce sa faci cu lozica daca n-ai de unde lua bilet?
De doua ori în viata am primit amenda, fiind prins ca circul fara bilet pe RATB. În ambele cazuri mi s-a întâmplat sa iau penalizarea în drumul spre sau de la spital! De fiecare data am patit-o pentru ca nu am avut de unde sa-mi cumpar pretioasa hârtiuta. Nu-mi aminteam despre aceste doua nedorite episoade din viata daca nu eram obligat sa parcurg din nou acest episod, al drumului fara bilet. De fiecare data, trebuia sa ma învat minte, din acelasi loc. Si, din pacate, tot cu spitalele are legatura...
La fiecare 21 de zile unul dintre parinti trebuie sa vina la Capitala pentru un tratament cu citostatice. Invariabil, în cele trei zile cat stau aici, parintii beneficiaza de prezenta odraslei, adica a mea. Punctul de cantonare îl au undeva între Gara Basarab si Carrefoure Orhideea. Tot acolo este si capat de linie, autogara de conjunctura, pentru câteva dintre autobuzele care asigura transportul pe vreo sase rute ale orasului. Asa stând lucrurile,în perioadele respective, cu sotia si copilul dupa mine purced în vizita. Apoi, în functie de grosimea portofelului, trag o fuga la hypermarket. Apoi, încerc sa ajung acasa. Punct de plecare, autogara cu pricina. Încerc sa iau un bilet, dar ghinion. Casa de bilete este închisa. Întreb o doamna care lucreaza pentru compania de transport în cauza de unde pot sa îmi iau bilet. Îmi raspunde în scârba: "De unde sa stiu io? Aici e închisa casa...Trebuia sa va luati bilet înainte. Acu', mergeti cu nasu' ca tot nu-si ia nimeni bilet!" Ramâi aproape fara reactie, îi explici ca la capat de line,la ora 18.00, este normal sa gasesti bilete la vânzare... Degeaba. Ridica din umeri si îti întoarce spatele. Urci în autobuz, ca nu ai de unde lua taxi, si te rogi sa nu vina controlorul. Pe nimeni nu intereseaza sintagma "Biletul de calatorie reprezinta...." Treaba asta s-a repetat de vreo 5 ori. Ultima data ieri, ora 15.00 aproximativ.
"De ce nu reclami domnule acest lucru. Uite, scrie o hârtie si o pui acolo în fereastra", sunt sfatuit de, probabil, aceeasi doamna. Îi spun ca nu fac asta pentru ca reprezinta un non-sens: "Eu vreau bilet. Ca pâna îmi raspunde cineva la sesizare iau amenda". Sunt lamurit ca programul Casei de bilete de acolo este doar pâna la orele prânzului, "n-are ora fixa, pleaca atunci". Citesc cu atentie ce scrie pe geamul gheretei, notez un numar de tel, îl apelez si sper sa obtin ceva în urma dialogului. Concluzia? Vinovat sunt eu, cetateanul care nu umbla cu stiva de bilete dupa el, abonamente sau mai stiu eu ce tichete ale onorabilei institutii... Pentru RATB nu conteaza ca, de exemplu, un transport civilizat presupune sa ai ( a se vedea Metrorex) case de bilete deschise pâna la ultima cursa - mai ales în cazul unde este capat de linie! Pentru institutia în cauza important este sa adune bani, sa primeasca autobuze noi de la Administratia locala si sa te ia pe sus cu Maria sa Controlorul -cel care este Dumnezeul nesimtirii în relatia pasager - RATB. Pe nimeni nu intereseaza ca nu esti obligat sa circuli dupa cum vrea institutia, ci ca e important sa ai de unde sa îti cumperi biletul pe care trebuie sa îl prezinti nesimtitului ( de cele mai multe ori) care îti verifica legalitatea prezentei în mijlocul de trasport.
Citește pe Antena3.ro