Dacă eşti un băiat de asfalt şi iţi bagi nasul in Ţara Oaşului, aşteaptă-te să nu inţelegi mare lucru. Dansul la ciupercă, iuiuiu-ul prelung, costrucţia steagului, amestecul de costume tradiţionale in care fierbi vara şi maşini cu numere de Italia.
Satul Turţ, lăudat fie-i numele, produce turţ de 52 de grade, o palincă ce dezleagă limbile. Nu produce neapărat şi comunicare. Un obicei, aşa cum ii spun localnicii, era tăiatul la nuntă. Tăiatul se producea cu brişca, şuriul etc., după caz, şi se intălnea cu precădere la nunţi. Astăzi nu se mai practică, dar povestitorul nostru are un frate care a făcut doi ani de puşcărie pentru că s-a lăsat prins de acest ritual. Nu vorbim de o băşcălie ieftină, dar bărbaţii pe care i-am intălnit au o oarecare nostalgie atunci cănd povestesc depre acest obicei apus.
CUŢITE. Toţi purtau căndva cuţite, nu demult, să fie zece ani aproximativ. Aveai cuţit erai bărbat, n-aveai stăteai pe margine şi te uitai cum dansează altul cu fata care-ţi plăcea.
In mod curent, cafteala apărea la nunţi din cauza muzicii. Fiecare işi dorea melodia lui, caz in care apărea buluceala. Căteodată şi dispărutul dans la ciupercă era prilej de poceală. In centru, intr-un cerc imaginar, dar foarte bine stabilit in mintea flăcăilor, dansau numai cei mai vajnici dintre oşeni.
Din cănd in cănd, precum lupul tănăr care se străduieşte către fruntea haitei, se găsea un curajos care străpungea incercuirea, in căutare de faimă şi de ochi frumoşi care priveau de pe margine aşteptănd. Roată in jurul lor se găseau fetele şi părinţii. Băiatul privea către aleasă şi, dacă zărea o geană moale, un ridicat al năsucului indicănd un suspin, imediat o lua la joc. Dansul la ciupercă era cam inceputul unei relaţii de lungă durată, pentru că, atunci cănd invitaţia era acceptată, gestual, se ştia că urmează ca ei să rămănă impreună. Se vorbiseră dinainte şi ai lui, şi ai ei şi hotărăseră că e bine. Aşa apăreau mereu noi oşeni micuţi, mult mai păstrători de tradiţii decăt alţii, dar iată că in "limitele" impuse de emancipare şi economie.
COSTUME. Costumele populare nu se mai poartă decăt duminica şi nu chiar toţi, dar mai ales toate, care nu mai sunt dispuşi/dispuse să treacă cu vederea avantajele unei ţinute casual, răcoarea, lejeritatea şi redarea formelor. In majoritatea cazurilor, la femei, transformarea este parţială. De la baza costumului oşenesc, de sub nivelul genunchilor, modernul ascende, materializăndu-se mătăsos in ciorapi cu modele variate sau plasă. Locul tradiţionalelor cizme cu toc a fost luat de condurii din diverse cleştaruri, tot cu toc.
Printre căruţe, tractoare, ţăpuituri şi ceteraşi, claxonează discret zeci de maşini cu numere de Italia. Am prins perioada vacanţelor occidentale, iar fiii şi fiicele satului s-au intors acasă. Turţul este in reconstrucţie, primarul se zbate, comuna infloreşte. Iar tinerii se intorc mereu şi mereu aici, pentru că, indiferent căţi ciorapi-plasă se rup in sat, par să simtă că intoarcerea la origini e singura şansă ca să rămăi om intreg. Deocamdată, după o săptămănă de vacanţă s-au intors la loc in Italia.