La bloc nu se-ntămplă doar inundaţii, manele, miros de prăjeli ori sitcom-uri. Se poate intămpla un altfel de spectacol: să te-ndrăgosteşti pe muzică de Bach. "Block Bach" e un spectacol inedit de teatru-dans, in regia lui Alexandru Dabija.
Invitaţie la Teatrul Odeon - Show contemporan, acorduri clasice
La bloc nu se-ntămplă doar inundaţii, manele, miros de prăjeli ori sitcom-uri. Se poate intămpla un altfel de spectacol: să te-ndrăgosteşti pe muzică de Bach. "Block Bach" e un spectacol inedit de teatru-dans, in regia lui Alexandru Dabija.
Deşi de obicei las la urmă iterarea echipei de artişti, acum ii voi enumera la inceput, tocmai pentru a-i momi pe cei care incă n-au văzut spectacolul, a cărui premieră a avut loc recent la Teatrul Odeon, să se pregătească pentru un regal.
Coregrafia este semnată de Răzvan Mazilu şi de Amir Kolben, autorii scenografiei sunt Alexandru Dabija şi Laura Paraschiv, iar proiecţiile aparţin Casei Gontz. Răzvan Mazilu, Monica Petrică, Coca Bloos şi CRBL dansează pe muzică de Bach. Surprinşi de asemenea distribuţie eclectică?
BACH, LA BLOC. Dacă Monica Petrică şi Răzvan Mazilu - asemănători, dar atăt de diferiţi, aparţinănd totuşi aceleiaşi paradigme artistice - colaborează de căţiva ani pe scena Odeonului - aş aminti doar de pasionalul show "Un tango mas" - , alăturarea lor de CRBL şi de Coca Bloos intr-un spectacol de teatru-dans pe muzica lui J.S. Bach poate părea uşor stranie. Dar ce poate fi ciudat cănd e vorba despre trup şi suflet, despre existenţa noastră, cea de toate zilele? Explică Amir Kolben, coregraful sosit special in Romănia din Israel, pentru ridicarea la rampă a acestui spectacol: "Momentul pe care il creez aici, cu Răzvan Mazilu şi Monica Petrică, pare spart in bucăţi. Chiar este, pentru că incearcă să combine lucruri despre care nu crezi că ar putea fi puse impreună. Bach şi zgomot de bloc. Muzica pe care am ales-o, «Matheus Passion», este cu adevărat sacră. Spirituală. De cealaltă parte, zgomotele străzii. Sacru şi profan. Eu vreau ca oamenii să-l vadă pe Bach, dar vreau să vadă şi zgomotele de aici. Să arăt că este posibil să coexiste".
SIMPLU, CLASIC, MODERN. La bloc, spuneam, se intămplă de toate: să fii bătrăn, resemnat, pauper şi insingurat. Astfel, dacă simţi că pereţii de beton te-apasă, ieşi din bloc - neapărat pe muzica lui Bach - şi iei in afara toposului gri de beton un "copios" mic dejun (sau dejun? sau poate cină?). Pardon, jumătate de mic dejun, ca să-ţi ajungă şi măine. Doar blocul din minte şi şerveţelul cu merindea injumătăţită dintr-o poşetă de-altădată mai fac legătura cu realitatea. "Jucăria stricată" trece ca un abur pe lăngă vecinii de bloc. Ii vede/nu-i vede, contemplă imprejurimile de la inălţimea ferestrei sale... Coca Bloos, intr-o postură in care talentul şi tendinţa ei de a fi o actriţă totală au slujit-o (şi) in acest rol, cu prisosinţă.
Se mai poate intămpla ca doi bărbaţi să se-ndrăgostească de aceeaşi femeie. Să se dueleze - cu mijloace moderne şi fiecare cu propriile arme - iarăşi pe muzică de Bach. Cum poţi s-alegi intre năucitorul street dance-ul lui CRBL şi piruetele impecabile ale lui Mazilu? Ca martori ai duelului, am constatat că muzica lui Bach i-a adus la acelaşi numitor pe amăndoi. Astfel incăt Monica a trebuit s-aleagă doar un partener, pentru că-ntr-o poveste de dragoste, reală sau imaginară, muzica lui Bach impune un el şi o ea. Un duet de dragoste, in care simţi că indrăgostirea de acum e prima şi ultima, in care ţii cont de tot sau crezi că nimic nu mai contează, unde cusururile se transformă-n calităţi, printr-o alchimie ciudată, in care trăieşti paroxistic gelozia şi teama de respingere... Da, poţi fi fericit şi-n scara blocului, şi-ntr-un apartament dintr-un imobil gen "cutie de chibrit". Cu condiţia să vezi dincolo de pereţi, de unde să se-audă acordurile unui concert din muzică de Bach... Pentru că "In Bach nu există sentimente, ci numai lumea şi Dumnezeu, legate printr-o scară de lacrimi pe care urcă alte lacrimi", cum nota Emil Cioran, in "Lacrimi şi sfinţi".
(DE) PLĂCERE
"Abia aşteptam să apar pe scenă in acest show. O fac pentru mine şi pentru public, in nici un caz pentru bani"
CRBL