Liviu Ciulei împlineşte mâine 86 de ani. Artistul, care a reformat arta teatrală românească, dusă apoi în lume şi dată drept exemplu, continuă să creeze. Deşi "graţios refuză" invitaţia de a pune în scenă alte spectacole, maestrul pune în operă "gândiri", desăvârşind, în calitate de arhitect, unele lucruri monumentale.
Vorbeşte puţin despre sine. Nu dă interviuri. Apare rar în public. La o anumită perioadă de timp iese cu o creaţie, mai degrabă de arhitectură. De curând însă, a realizat un album - "Liviu Ciulei. Cu gândiri şi cu imagini", despre care criticul Alice Georgescu spunea că este un obiect extraordinar de frumos, construit cu migala şi cu dragostea cu care Liviu Ciulei îşi construieşte spectacolele. Este un album autobiografic în care maestrul prezintă texte, fotografii şi schiţe la unele dintre memorabilele spectacole montate de el pe diverse scene ale lumii.
ACTOR, SCENOGRAF, REGIZOR, ARHITECT
Arta sa se măsoară prin profunzime, prin durabilitate, prin ceea ce rezistă în memorie. Apreciind teatrul ca o artă efemeră, Liviu Ciulei i-a făcut carcasă pentru rezistenţă. A îmbinat arta scenică cu arhitectura - arta de a proiecta. Aşa lucrează de aproape 64 de ani. Începuse în 1945 ca actor, iar în 1946 ca scenograf. De regie a trebuit să se ocupe mai târziu, căci avea "origini nesănătoase". În 1957 l-a "scos din găleată doamna Bulandra". Şi a început să regizeze - şi teatru, şi film. Au fost câteva filme, dar de neuitat, printre care "Valurile Dunării" şi "Pădurea spânzuraţilor". Teatrul său şi-a lăsat amprenta. În 1963, când a devenit director la "Bulandra", afirma cu acest prilej: "Vrem să facem un teatru contemporan, cu caracter specific, «personal», cu un profil bine determinat, cum se obişnuieşte să se spună". L-a făcut. Timp de zece ani, cât l-a condus, devenise, aşa cum susţine Ion Caramitru (adus la "Bulandra" de Ciulei), unul dintre cele mai bune teatre din lume. A lucrat excepţionale spectacole. Teatrul lumii se schimbase la faţă prin reformarea teatrului în România. Datorită lui Ciulei.
"SILIT" SĂ PLECE
A plecat din ţară. "A fost silit să ne părăsească", spune Caramitru, remarcând faptul că lipsa fizică a lui Ciulei în teatrul românesc a avut două direcţii. Una a fost încrâncenarea Teatrului Bulandra de a păstra şcoala pe care "domnul Ciulei a impus-o", iar cea de-a doua - "nostalgia după el". Între timp, el crea spectacole pe alte continente - spectacole mari despre care scria presa lumii. A revenit după 1990, dar nu a vrut să mai conducă teatrul, ci doar să monteze. Astfel, în 1991, punea în scenă tot la Teatrul Bulandra "Visul unei nopţi de vară" şi "Deşteptarea primăverii". Mai târziu, în 2000, crea "Hamlet", iar în 2005 - "Şase personaje în căutarea unui autor" şi "Henric al IV-lea".
Liviu Ciulei este un om just. Tragi această concluzie ascultând ce spune: "Cel mai mare succes al vieţii mele a fost «Moartea lui Danton», la Berlin - 63 de cortine numărate de regizorul tehnic. Dar şi cea mai mare cădere tot la Berlin am avut-o, cu «Macbett». Cu huiduieli şi pe bună dreptate". Numit "arhitect al teatrului românesc", misteriosul personaj Liviu Ciulei rămâne pentru mulţi dintre cei care au lucrat cu el cel mai iubit regizor.
Gânduri bune de la actori
● Irina Petrescu: "A trecut atât de frumoasă vreme. S-au adunat atât de frumoase imagini. Am rămas atât de legată de armonia şi frumuseţea strategică a relaţiilor dintre artişti pe care ne-a învăţat el să le preţuim aşa cum se cuvine, ca să ne simţim azi - toţi cei atinşi de aripa farmecului său unic şi priceperii sale de a ne lăsa să savurăm această atingere - vaccinaţi (spunea Caramitru la lansarea albumului "Liviu Ciulei. Cu gândiri şi cu imagini"), imuni şi liberi de urât, micime, invidie, concurs şi nu în ultimă instanţă de tristeţe, singurătate sau plictis. îi datorez startul, drumul şi destinaţia vieţii mele - pe care i-o dedic azi cu prilejul aniversării sale de care ne bucurăm toţi cei care au avut şansa de a respira o vreme aerul binecuvântat al Teatrului Bulandra, aflat sub puterea sa. La mulţi ani, Liviu!".
● Mariana Mihuţ: "Îi doresc din tot sufletul sănătate şi putere de muncă. Abia aşteptăm să vedem un alt spectacol făcut de el. Este cea mai tânără persoană pe care am întâlnit-o în viaţa mea".
● Ion Caramitru: "Ce rămâne? Un portret în fum al domnului Ciulei - nu unul foarte precis. Nu poţi să pui mâna pe el la propriu. A avut întotdeauna un anumit tip de distanţă strategică faţă de oameni, faţă de actori. Acest perete moale, dar ferm, era poate cel care ţinea o disciplină anume".
Citește pe Antena3.ro