Promovarea culturii si a istoriei romanesti a fost gandita pe doua coordonate, in cadrul unui demers sincretic: arta vizuala si istoria. Astfel, artistii Anca Boeriu, Olimpia Hinamatsuri Barbu, Mariea Petcu Chioibas, Ionut Theodor Barbu, Ilie Chioibas, Gavril Kovacs, Florin Stoiciu si Eugen Vasile au construit propriile lor discursuri vizuale, in jurul artefactelor identificate in santierul arheologic, prin cele circa 60 de lucrari de la Muzeul National de Istorie a Romaniei. Acestea fac parte din expozitia temporara de pictura 'Sarmizegetusa', parte a proiectului Situl arheologic – sursa de investigare antropologica si vizuala.
'Situl arheologic urmareste crearea unui context favorabil cercetarii comune, prin metodele diferite ale unui subiect cu real potential cultural si stiintific. Proiectul, initiat de Elite Art Club UNESCO si sustinut de Ministerul Culturii si Patrimoniului National, valorizeaza initiativa culturala, creativitatea, responsabilitatea sociala, dorinta de a cunoaste si de a promova istoria si potentialul cultural romanesc', declara Mihaela Dragomir, Presedinte Elite Art Club UNESCO.
Denumite 'Transparente ale timpului', 'Tectonic', 'Pietre pretioase' ori 'Fragmente', lucrarile reprezinta rezultatul unei cercetari antropologice si vizuale, cercetare desfasurata anul acesta, in vara, timp de zece zile, in cadrul taberei de creatie artistica din cadrul sitului arheologic prioritar de la Ulpia Traiana Sarmizegetusa. Operele sunt 'rezultatul sedimentarii relatiilor celor opt artisti cu situl Sarmizegetusa, un loc atat de incarcat de istorie', potrivit curatorului Alexandra Radu.
Sarmizegetusa, cu numele sau complet Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica Sarmizegetusa, a fost primul oras al provinciei Dacia intemeiat de imparatul Traian. Numele contine statutul cel mai inalt la care poate ajunge o urbe romana, numele imparatului intemeietor, numele regatului dac si al capitalei sale. La Sarmizegetusa, capitala provinciei Dacia, fiecare cladire a metropolei cazute are povestea sa mai lunga sau mai scurta, fie ca este graita de inscriptiile de pe monumente sau de pe coloane, fie ca este reprezentata de imagini, planuri si sugestii de reconstituire. Nici nu au avut nevoie de mai multe cei opt artisti pentru a realiza impreuna expozitia mai sus amintita.