x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Cultura pop - Biografie Rolling Stones

Cultura pop - Biografie Rolling Stones

de Raluca Grintescu    |    06 Oct 2006   •   00:00
Cultura pop - Biografie Rolling Stones

Dupa editarea celor doua volume, "Eric Clapton" si "Era Punk", Ioan Big scoate pe piata monografia trupei care, timp de patru decenii, a schimbat mode, filme, tranduri: "Povestea Rolling Stones".

Jurnalul National: Cine este Ioan Big pentru cei care nu te cunosc...
Ioan Big: In primul rand, un mare pasionat de muzica. Dupa anii ’90 am simtit nevoia, dincolo de a acumula, sa si dau ceva. Am incercat, intr-o forma sau alta, dincolo de colaborari sporadice jurnalistice si proiecte mai ambitioase. La un moment dat am ajuns in grupul de la Blues Cafe. S-a coagulat acest grup de colectionari pasionati de muzica in Bucuresti la mijlocul anilor ’90. Am facut trei fanzine, apoi a urmat un alt experiment, numit "Eric Clapton", urmat de "Era Punk". Am ales sa fac ceea ce-mi place: design, proiectarea si realizarea de evenimente speciale - orice forma neconventionala de a produce imagini.

Transmitatoare a patru decenii de cultura pop

Din moment ce ai ales sa scrii povestea "Rolling Stones", sa-ntelegem ca este o trupa care te-a "marcat" intr-un fel sau altul?
Rolling Stones sunt in "Top Three" ai favoritilor mei, insa a fost si un considerent de ordin jurnalistic. De 40 si ceva de ani sunt si au ramas in varf, fiind cele mai bune transmitatoare a patru decenii de cultura pop. Au trecut si au schimbat mode, vedete in sport, film, trenduri.

Ce relateaza cartea, mai exact?
Este, prin esenta, o monografie Rolling Stones structurata cronologic. Cu alte cuvinte, incearca sa-i urmareasca de cand s-au nascut si pana in 2006, cand a cazut Cliff Richards din cocotier si justificarile lui. Cei care vor sa afle povestea Rolling Stones o afla, dar ceea ce mi-am dorit a fost ceva mai mult: ce a insemnat Swing 60, ce au insemnat tinerii furiosi, Algerul pentru cultura pop vest-europeana si multe alte detalii care imbraca o poveste reala.

O doza senzationala de inconstienta

Cand ai realizat ca "muzica" va deveni sensul vietii tale?
Extrem de devreme, la inceputul anilor ’80. Elev fiind, am avut profesori foarte buni. Intamplator, in Suceava, unde m-am nascut eu, am avut parte de unul dintre cei mai mari colectionari de muzica din tara, Sorin Dorneanu, datorita caruia faceam toate presiunile si lobby-uri catre maica-mea ca, in loc sa-mi cumpere uniforma, sa plateasca 700 de lei pe un vinil Eric Clapton... Am avut noroc si de un mediu favorizant, de un mediu familiar, care nu neaparat ca m-a incurajat, dar nu mi-a interzis, si de mediul universitar. A mai fost un singur pas undeva la inceputul anilor ’90, cand am decis (desi Silvicultura nu era neaparat o meserie pe care s-o abandonez) sa fac ceea ce-mi place. Un pas riscant, facut cu o doza senzationala de inconstienta, si, din fericire, nu am intampinat stopuri majore.

Incultura e nociva?
In general, incultura nu este nociva, insa devine nociva in conditiile in care oamenii au beneficiat de un context favorabil ca ei sa dovedeasca un nivel de cultura si totusi se comporta anticultural. Ne gandim la tinerii care vin dupa noi. Nu mai putem sa-l programam noi pe nea Nelu. In continuare, ne cantonam intr-o elita "politica" care, intr-o forma sau alta, promoveaza lucruri care nu tin de cultura. Sunt mult mai multe masini de lux sau de serviciu in care se asculta manele decat Trabanturi sau Dacii in care se asculta Eric Clapton, Bruce Springsteen... Este cert ca suntem pe drumul cel bun la nivel de productii de spectacole, concerte, insa lucrurile vin foarte tarziu si evolueaza foarte, foarte lent.

Ce urmeaza?
O sa ma apuc sa scriu despre David Bowie, un personaj mai putin cunoscut in Romania, dar pentru mine este interesant, fiindca are aceeasi caracteristica la fel ca si Eric Clapton sau Rolling Stones. Un muzician care are treizeci si ceva de ani in varful scenei si care imi permite sa arunc o privire asupra evolutiei si statutului de vedeta in istoria culturii pop, de la Glam la ceea ce face Madonna, anii ’80 sau Duran Duran. Al doilea proiect, mult mai ambitionat si mai complicat, este o trilogie dedicata marilor legende ale culturii pop.

INCULTURA
"In general, incultura nu este nociva, insa devine nociva in conditiile in care oamenii au beneficiat de un context favorabil ca ei sa dovedeasca un nivel de cultura si totusi se comporta anticultural"

PASIUNE
"Datorita lui Sorin Dorneanu faceam toate presiunile si lobby-uri catre maica-mea ca, in loc sa-mi cumpere uniforma, sa plateasca 700 de lei pe un vinil Eric Clapton" - Ioan Big, colectionar de muzica si scriitor
×