x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Destinul cireşarilor nu s-a încheiat o dată cu jocurile în reţea

0
Autor: Monica Andronescu 30 Iun 2010 - 00:00

Cel care nu citeşte cărţile potrivite fiecărui anotimp al tinereţii pierde totul



Unul dintre cei mai importanţi scriitori contemporani, distins cu Premiul Uniunii Scriitorilor pentru Dramaturgie, Horia Gârbea, este un veşnic îndrăgostit de lumea "cavalerilor florii de cireş". Despre Constantin Chiriţă şi despre "Cireşarii", cel mai iubit roman pentru adolescenţi care s-a scris vreodată în lite­ra­tura română, am stat de vorbă cu Horia Gârbea, prefaţatorul ediţiei care apare astăzi în colecţia BPT.


● Cine mai are nevoie azi de Ci­re­şari? Ce şanse mai au "cavalerii florii de cireş" în epoca jocurilor pe calculator?

● Experimentul "Cireşarii" a izbutit în epoca în care a fost creat, dar o car­te bună pentru copii rămâne o car­te bună vreme de secole, mai ales dacă o citesc şi adulţii. Faptul că azi este cu totul imposibil ca un adolescent să coboare mile întregi, pe o plută, pe Mississippi nu anulează nicicum farmecul poveştii lui Huckleberry Finn. Oricare dintre noi ar renunţa la confortul urban pentru a le repeta experienţa. Destinul ci­re­şa­rilor nu s-a încheiat o dată cu jo­cu­rile în reţea. Mai degrabă un programator iscusit ar scoate bani creând un joc în care consumatorul să devină "cireşar" şi să
pornească într-o aventură speologică ori pe urmele "Fetei în alb".

Întrebat de mine, în faţa unor rafturi cu cărţi pentru copii, ispititoare prin diversitate, ce carte şi-ar dori, fiul meu (3 ani şi jumătate) mi-a răs­puns răspicat: "O carte cu monştri!". Cărţile "cu monştri" pot captiva co­piii şi tinerii, constituie o alternativă pe care libertatea se cuvine să le-o ofere. Dar eroismul şi binele structural, victoria asupra naturii pot­riv­ni­ce şi rezolvarea enigmelor sunt proprii oricărui om, mai ales tinerilor.


● Vă amintiţi prima dumneavoastră întâlnire cu "Cireşarii"?

● Sigur, n-o pot uita. Aveam 10 ani. Am citit la început volumele 2, 3 şi 5, luate de la un anticariat de buna mea mătuşă. Le-a găsit aşa, desperecheate. Când eram în clasa a V-a a apărut din nou seria completă, în ediţie re­vă­zută, şi am împrumutat de la un co­leg volumele 1 şi 4 înainte de a avea eu însumi ediţia respectivă, pe care o păs­trez şi acum. Una tipărită pe hârtie proastă, cu coperta ilustrată de Sabin Bă­laşa, neinspirat în opinia mea.


● Care e scena din "Cireşarii" pe care n-aţi putea s-o uitaţi niciodată?

● Sunt multe scene memorabile. Pe unele îmi făcea plăcere să le recitesc şi mai târziu, în adolescenţă, când aveam lecturi foarte diverse din marea literatură. Şi totuşi, erau zile când aveam poftă să revin la "Ci­re­şa­rii". Îmi amintesc meciul de box al lui Ursu din volumul 1, finalul spectaculos al volumului 3, când cireşarii re­gă­sesc statuetele furate şi Victor le dă cheia misterului la ultimul rând al cărţii. Scena mea favorită rămâne des­ci­frarea de Ursu şi Victor a ma­nuscrisului care-i va face să des­co­pere calea spre castelul "Fetei în alb". Trebuie să recunoaştem: au­to­rul a avut momente de mare ingeniozitate.


● Care a fost secretul succesului pe care romanul l-a avut în epocă?

● Nici un roman pentru copii şi tineret nu se poate compara, la noi, ca audienţă şi forţă de fascinaţie cu "Cireşarii". Constantin Chiriţă a avut ideea magistrală - a şi reuşit să o rea­li­zeze - de a nu face compromisuri politice şi nici propagandă în "Ci­re­şa­rii". "Cavalerii florii de cireş" nu au probleme ideologice. Personajele secundare, unele excelent por­tre­ti­za­te, sunt de asemeni "ale zilelor noastre", pozitive. Cireşarii, lipsiţi, prin voinţa autorului, de idei politice clare, despre care nu aflăm nici măcar dacă sunt membri în organizaţiile inevitabile de pionieri şi utecişti, au totuşi o idee care convenea şi cititorilor, şi supraveghetorilor ideologici ai vremii: binele. Ei "se implică", mo­ti­va­ţia lor e tocmai nobleţea binelui gratuit. Toţi răspândesc în jur căldură şi duioşie.

Autorul a avut apoi inteligenţa de a nu ocoli ivirea atracţiei erotice, dar şi de a trata subiectul în limita de­pli­nei pudori şi castităţi, în caz contrar des­tinul cărţilor fiind expus unei cenzuri care nu cunoştea menajamente. Constantin Chiriţă a izbutit să fie credibil fără a şarja renunţarea la iu­bire de dragul unui "scop mai înalt". Ci­re­şarii sunt veşnic îndrăgostiţi, ceea ce-i face simpatici. Un alt secret pe care autorul "Ci­re­şarilor" l-a intuit este acela al conturării unei echipe. Ci­re­şarii ac­ţi­o­nează într-o direcţie unică, fiind însă diverşi. Iar cititorul îşi poate selecta fa­vo­ritul sau favoriţii în funcţie de propria personalitate.


● "Cireşarii" este doar un roman pentru copii? Sau, mai bine spus, în ce cheie/chei poate fi citit de un ochi adult?

● "Cireşarii" este un roman pentru o anumită vârstă a copilăriei.  Poate fi citit cu plăcere şi de un adult prin prisma părţii lui de thriller, prin interesul oricărui cititor pentru mister. Sau pentru a descoperi procedeele prin care autorul îşi cucereşte publicul. Dar, sigur, ceea ce-i va face pe adulţi să recitească toate volumele este nostalgia copilăriei pe care o avem cu toţii.


● Ce loc ocupă (sau ar trebui să ocupe) Constantin Chiriţă şi romanul "Cireşarii" în literatura română?
● În peisajul literar dezolant al epo­cii comuniste, cititorii care ieşeau din co­pilăria mică nu găseau decât două ope­re autohtone care le puteau sti­mu­la imaginaţia şi dorinţa de identificare cu eroi exemplari. Acestea au fost "Toate pânzele sus"  de Radu Tu­doran (1954) şi "Cireşarii" de Con­stantin Chiriţă.

Practic, nu există nici un român născut sub comunism care să ignore aceste două cărţi. Celor do­uă capete de serie li se adaugă, la ma­re distanţă, "Operaţiunea Hercule" de Ovidiu Zotta şi "Racheta Albă" de Ludovic Roman. În fine, putem ci­ta povesti­rile, puţine, ale lui Mircea Sântimbreanu din "Recreaţia mare".

Mai straniu mi se pare că în cei 20 de ani de libertate nu s-a scris nici o carte pentru copii şi tineret care să se apropie măcar de valoarea şi popu­la­ri­tatea "Cireşarilor". Competiţia pentru egalarea acestui ciclu de romane rămâne deschisă şi aş dori să particip eu însumi la ea.


● Ce fel era omul care a scris "Cireşarii"?

● Nu l-am cunoscut pe Constantin Chiriţă decât din evocările colegilor. Se pare că era un om blând pe care succesul uriaş al "Cireşarilor" (a fost şi unul financiar) şi ascensiunea importantă în rândul breslei nu îl schimbaseră. Mulţi şi-l amintesc ca pe un coleg exemplar. Era probabil un om şi un tată bun. Şi-a mitizat cei trei copii, făcând din ei personaje me­morabile.


● Ce pierde cine nu citeşte nici­odată "Cireşarii"?

● Nu cred că sunt mulţi cititori de la noi care să nu fi parcurs aceste romane. Ele constituie, ca şi poveştile lui Creangă sau, la altă vârstă, marile romane de aventuri ori cele ale SF-ului clasic, praguri obligatorii în accesul unui tânăr la literatură.  

Lectura "Cireşarilor" şi a altor cărţi, pe pa­li­e­rele de vârstă cuvenite, educă şi do­cu­mentează asupra a ceea ce sunt li­te­ratura şi rostul ei în lume. Cel care nu citeşte "Cireşarii" pierde o experienţă plăcută şi folositoare. Cel care nu citeşte mai nimic din cărţile potri­vite fiecărui anotimp al tinereţii pier­de totul - şansa de a se apropia de li­te­ra­tură dintr-o perspectivă adecvată, benefică vieţii sale.
Mai importantă decât în­tâm­plările din "Ci­re­şarii" este pledoaria lor impli­cită pentru experienţa fascinantă a lecturii.
Citeşte mai multe despre:   cireşarii,   biblioteca pentru toţi

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

24 iunie: Ziua Internaţională a Iei, dar și sărbătoarea Sânzienelor: o lume în care fantastical și magia domnesc pentru o noapte

24 iunie: Ziua Internaţională a Iei, dar și sărbătoarea Sânzienelor: o lume în care fantastical și magia domnesc pentru o noapte
Galerie Foto Pe 24 iunie, românii celebrează sărbătoarea Sânzienelor. În noaptea ce precede această zi, minunile sunt posibile, forţele benefice, dar şi cele malefice stăpânesc Pământul. Şi tot în 24 iunie se...

Deschidere aniversară TIFF, la ediția a 20-a: proiecții simultane în 20 de localități din țară, pe 23 iulie

Deschidere aniversară TIFF, la ediția a 20-a: proiecții simultane  în 20 de localități din țară, pe 23 iulie
Galerie Foto La aniversarea a 20 de ediții de TIFF, emoțiile Galei de deschidere vor fi resimțite, în acest an, în 20 de localități din țară, simultan. Vineri, pe 23 iulie, de la ora 21:00, comedia spaniolă Dineu cu...

Turneul naţional “Orgile României” – ediţia a III-a – iunie-iulie 2021

Turneul naţional “Orgile României” – ediţia a III-a – iunie-iulie 2021
Galerie Foto Turneul naţional Orgile României, ajuns la a treia sa ediţie, continuă incursiunea în istoria acestui fabulous instrument pe teritoriul României, invitând la descoperiri şi redescoperiri ale unui tezaur cultural...

Inspirată de pandemie, creația compozitorului Dan Dediu „World’s First Fear” („Prima Frică Mondială”) va fi interpretată în premieră absolută la Sala Radio

Inspirată de pandemie,  creația compozitorului Dan Dediu „World’s First Fear” („Prima Frică Mondială”)  va fi interpretată în premieră absolută la Sala Radio
Galerie Foto Vineri, 25 iunie 2021 (de la ora 19.00), pe scena Sălii Radio va avea loc concertul de închidere a stagiunii 2020-2021, susținut de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta apreciatului dirijor NICOLAE MOLDOVEANU....

Premieră în România: "Godunov" - noul serial de la TVR1

Premieră în România: "Godunov" - noul serial de la TVR1
TVR 1 aduce una dintre cele mai bune miniserii istorice realizate vreodată. "Godunov" - mega producţia rusească din 2019, poate fi urmărită din 23 iunie, în fiecare miercuri şi joi, de la ora 23.00. Țarul...

Lumea bolilor cronice, care macină sisteme, înăbușă speranțe, retează aripi și ucid visuri

Lumea bolilor cronice, care macină sisteme, înăbușă speranțe, retează aripi și ucid visuri
„Trâmbița primului înger”, noul roman al lui Gheorghe Filip, apărut la Editura Hoffman şi oferit începând de astăzi de Jurnalul, pleacă de la adevărurile, maladiile și temerile lumii noastre de astăzi. Pr...

Filmul de deschidere a celei de-a 20-a ediții TIFF, proiectat simultan în 20 de localități din țară

Filmul de deschidere a celei de-a 20-a ediții TIFF, proiectat simultan în 20 de localități din țară
Filmul de deschidere a celei de-a 20-a ediții a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), comedia spaniolă „Dineu cu vecinii de sus”, va fi proiectat simultan în 20 de localități din...

Cum a fost la rezidențele artistice Fusion AIR. Patru seri de dialoguri cu artiștii și cercetătorii

Cum a fost la rezidențele artistice Fusion AIR.  Patru seri de dialoguri cu artiștii și cercetătorii
Galerie Foto După două săptămâni de la vernisajul expoziției Fusion AIR – Structuri convertibile, Asociația Qolony (Colonia pentru Artă și Știință) organizează un nou eveniment public în cadrul proiectului. Este...

Câștigătoarele One World Romania 14

Câștigătoarele One World Romania 14
Galerie Foto Am ajuns la sfârșitul celei de-a 14 ediții a festivalului One World Romania, o ediție specială dedicată locului femeilor în societate și luptelor duse pentru ca acesta să nu fie constant desconsiderat. La...

Turneul Pianul Călător – ENCORE susţinut de HORIA MIHAIL revine la Bucureşti pe 22 iunie

Turneul Pianul Călător – ENCORE susţinut de HORIA MIHAIL revine la Bucureşti pe 22 iunie
Galerie Foto În cadrul unui proiect cuprinzând 13 concerte, susţinute în 11 oraşe din România şi la Chişinău, Turneul Pianul călător – Encore susţinut de pianistul Horia Mihail ajunge pe 22 iunie, ora 20.30 la...

-   ZIUA HEKTOMERON   - probabil cel mai lung și mai complex spectacol de teatru din istorie se întâmplă de Rusalii la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova

-   ZIUA HEKTOMERON   -    probabil cel mai lung și mai complex spectacol de teatru din istorie se întâmplă de Rusalii la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova
Luni, 21 iunie 2021, începând cu ora 19:00, la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova se va desfășura probabil cel mai lung spectacol de teatru din istorie: ZIUA HEKTOMERON. Data nu a fost aleasă...

„Ieșirea trenurilor din gară”, de Radu Jude și Adrian Cioflâncă, în cinematografe

„Ieșirea trenurilor din gară”, de Radu Jude și Adrian Cioflâncă,  în cinematografe
Galerie Foto Lungmetrajul documentar „Ieșirea trenurilor din gară”, regizat de Radu Jude și istoricul Adrian Cioflâncă, ajunge pe marile ecrane din România.   Filmul va rula la București (Cinema Union, Cinema Mu...

Spectacolul Nora de Henrik Ibsen la Festivalul Teatrelor Maghiare de la Kisvárda!

Spectacolul Nora de Henrik Ibsen la Festivalul Teatrelor Maghiare de la Kisvárda!
Galerie Foto Spectacolul Nora de Henrik Ibsen, regizat de Botond Nagy, participă la cea de-a XXXIII-a ediţie a Festivalului Teatrelor Maghiare de la Kisvárda.  Producția a fost nominalizată la...

Teatrul de Balet Sibiu încheie stagiunea 2020 – 2021 cu spectacolul „Sînt o babă comunistă!”

Teatrul de Balet Sibiu încheie stagiunea 2020 – 2021 cu spectacolul „Sînt o babă comunistă!”
După șase ani de la premiera națională, care a avut loc la Sibiu, în data de 27 mai 2015, Teatrul de Balet Sibiu readuce pe scenă, în încheierea stagiunii 2020 – 2021, spectacolul de dans-teatru „Sînt o...

O nouă premieră la TNB: „D-ale carnavalului”, un spectacol de un umor vitriolant, în regia lui Alexandru Dabija!

O nouă premieră la TNB: „D-ale carnavalului”, un spectacol de un umor vitriolant, în regia lui Alexandru Dabija!
S-ar crede că Alexandru Dabija îl „citește” pe Caragiale în „altă” cheie. În fapt, îl privește lăuntric, și ceea ce vede îi place. Iar cu ceea ce-i place se identifică. Un Caragiale lucid și cinic...
Serviciul de email marketing furnizat de