x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Din culisele cotidianului cu cel mai mare tiraj din lume

0
Autor: Lacrima Andreica 30 Sep 2008 - 00:00
Din culisele cotidianului cu cel mai mare tiraj din lume

Tetsuo Kobayashi face meseria de ziarist de mai bine de 24 de ani şi şi-ar dori să comenteze mult mai mult decât îi permit educaţia şi cultura. Ziarul pentru care lucrează se vinde în opt milioane de exemplare zilnic, dispune de trei elicoptere şi de 13 clădiri-gigant. Are 5.000 de colegi în întreaga Japonie şi a învăţat să-şi construiască sursele într-un mediu mult mai puţin primitor şi deschis decât suntem noi dispuşi să credem sau să acceptăm.



Face meseria de ziarist de mai bine de 24 de ani şi şi-ar dori să comenteze mult mai mult decât îi permit educaţia şi cultura. Ziarul pentru care lucrează se vinde în opt milioane de exemplare zilnic, dispune de trei elicoptere şi de 13 clădiri-gigant. Are 5.000 de colegi în întreaga Japonie şi a învăţat să-şi construiască sursele într-un mediu mult mai puţin primitor şi deschis decât suntem noi dispuşi să credem sau să acceptăm. Acesta este Tetsuo Kobayashi, unul dintre cei zece editori coordonatori ai cotidianului Asahi Shimbun, primul ziar în lume ca tiraj.


Pentru el, meseria de jurnalist înseamnă rigurozitate. Atâta rigurozitate, încât aproape că nu mai vezi unde e libertatea de exprimare. Pentru un european, să asculte un ziarist japonez de talia lui Kobayashi vorbind despre propria meserie e ca şi cum ar privi spre limitările de care ar vrea să uite. Un european are nevoie de timp ca să înţeleagă că omul din faţa sa, atât de experimentat şi totuşi atât de reţinut şi de modest, îşi defineşte libertatea în termeni de neconceput pentru Europa.
Însă, e libertatea lui, şi până la un punct, chiar o libertate comună tuturor. Dar nu perfectă. O recunoaşte chiar şi Kobayashi, şi-ar dori o schimbare, dar o respectă aşa cum e până la schimbare şi nu-şi permite nici un sarcasm la adresa ei. Adică face tot ceea ce un ziarist european n-ar face. Nu vorbeşte engleza, aşa că dialogul s-a purtat în japoneză, prin intermediul unui traducător, multe dintre informaţii pierzându-se pe drum.


  • Cum e să faci parte din "board-ul" lui Asahi Shimbun, unul dintre cele mai mari ziare din lume?
Nici nu m-am gândit vreodată. Pur şi simplu nu m-am gândit că scriu şi lucrez pentru unul dintre cele mai mari ziare din lume. Atunci când scriu, dacă este vreo problemă, mă duc la faţa locului, iau poziţiile celor implicaţi, aşa cum fac toţi ziariştii din lume. Dacă un avion se prăbuşeşte în munţi, cu siguranţă folosim unul dintre elicopterele ziarului. Depinde de gravitatea situaţiei şi de distanţă. Redacţia dispune de trei elicoptere proprii, pe care le folosim atunci când e nevoie. Plus că în toată Japonia lucrează în jur de 5.000 de oameni strict pentru ziarul nostru. Numai în Tokyo, redacţia e un mic cartier, care include aproximativ 13 clădiri.


"Luăm de bun ce spune guvernul şi apoi publicăm"

  • Cum ajungi să devii unul dintre ziariştii Asahi Shimbun?
A fost dificil pentru mine să intru în această mare companie. Au fost examene pe care toţi candidaţii au trebuit să le susţină. Iar examenele sunt foarte dure, structurate pe patru probe: cultură, relaţii internaţionale, politică şi economie. Sunt patru sau cinci stadii prin care treci şi fiecare rezidă într-un examen. Ultimul stagiu este interviul cu managerul ziarului. Practic, a fi acceptat în acest ziar e un proces care durează aproximativ trei luni. Nu e un internship în ziar, pe care îl faci în tot acest timp. N-am fost angajat al ziarului. Lucram ca freelancer.


  • Care credeţi că sunt diferenţele dintre media europeană şi cea japoneză?
Spre exemplu, media japoneză  scrie ceea ce spune guvernul că e aşa cum e, în timp ce media europeană tinde să prezinte adevărul, folosind informaţii, apelând la mai multe surse, astfel că de multe ori nici nu ştii ce să mai înţelegi.
În ţara mea este un sistem unic, există un club media de unde pleacă ştirea. Toate companiile media aparţin acestui club, au un reprezentant acolo şi oficialităţile trimit toate informaţiile la nivelul acestui club. Ofiţerul media al clublui diseminează informaţia către toată media.
E deja un sistem implementat şi ar fi extrem de dificil să-l schimbăm acum.


  • Să înţelegem că, dacă aveţi nevoie de lămuriri, de mai multe informaţii ca ziarist, nu vă puteţi adresa direct instituţiei, ci aveţi nevoie de alţi intermediari?
Când avem nevoie de mai multe informaţii, de regulă încercăm să ajungem cât mai aproape de politicieni (de exemplu, poate chiar să-i vizităm acasă).
Este un efort destul de mare la nivel individual al ziaristului. Uneori obţinem informaţii suplimentare. Este foarte important să stabileşti relaţii foarte apropiate cu acele persoane şi astfel obţii informaţii utile. Pentru asta, de pildă se ajunge până acolo, încât ziaristul ţine minte chiar ziua de naştere a soţiei sursei sale şi îi trimite flori sau atenţii de ziua ei, tocmai pentru a-şi construi aceste relaţii individuale.


  • Cât câştigă un ziarist în Japonia?
Nu vă pot spune cu exactitate. Oricum, este o meserie foarte bine plătită, dar nu-mi permit să avansez sume.


Bătălia cu internetul

Tetsuo Kobayshi spune printre altele că tirajul ziarului său este de 8 milioane de copii vândute zilnic, dar că una dintre marile probleme cu care se confruntă media din Japonia este dată de concurenţa internetului. Tirajul ziarului se află în scădere, pentru că tot mai mulţi oameni preferă să-l citească pe internet. Pe de altă parte, apropo de tabloidizarea media şi de riscurile la care se supune o societate care tinde să aprecieze mai mult ştirile de scandal, jurnalistul japonez crede că ziarul este o cale de a educa societatea. Dar dacă oamenii nu mai citesc ştirile din nicio sursă, oricare ar fi aceasta, nivelul de cunoaştere va scădea implicit, şi abia de aici încolo încep necazurile. "Media, în principal ziarul, este o cale sigură prin care informaţia poate fi diseminată şi poate ajunge să formeze societatea", spune Kobayashi. Tabloidizarea poate fi o problemă din acest punct de vedere.
Dar dacă populaţia nu este nici măcar conştientă de acest lucru, aici se naşte o altă problemă pentru toţi. Media şi societatea sunt două faţete ale aceleiaşi monede: lumea în care trăim. Nivelul oricăreia dintre ele afectează direct cealaltă parte. Schimbările nu ocolesc societatea şi, în consecinţă, nici media nu rămâne neatinsă.


"Redacţia dispune de trei elicoptere proprii, pe care le folosim atunci când e nevoie. În toată Japonia lucrează în jur de 5.000 de oameni strict pentru ziarul nostru"
Tetsuo Kobayashi, editor în Consiliul director al ziarului Asahi Shimbun

"În Japonia se ajunge până acolo încât ziaristul ţine minte chiar ziua de naştere a soţiei sursei sale şi îi trimite flori sau atenţii de ziua ei, tocmai pentru
a-şi construi relaţiile"

Tetsuo Kobayashi, editor în Consiliul director al ziarului Asahi Shimbun

"Nu pot spune cu exactitate cât câştigă un jurnalist în Japonia. Oricum, este o meserie foarte bine plătită, dar nu-mi permit să avansez sume"
Tetsuo Kobayashi, editor în Consiliul director al ziarului Asahi Shimbun
Citeşte mai multe despre:   arte,   media,   ziarului,   kobayashi,   asahi shimbun

 



Mai multe titluri din categorie

Maestrul Horia Andreescu revine pe scena Filarmonicii Sibiu

Maestrul Horia Andreescu revine pe scena Filarmonicii Sibiu
Galerie Foto Un inedit concert pentru contrabas și o simfonie de Brahms prilejuiesc reîntâlnirea publicului sibian cu maestrul Horia Andreescu. Concertul va fi cu public, joi 21 ianuarie 2021 cu începere de la ora 19, la Sala...

Cum și de unde începe o colecție de artă

Cum și de unde începe o colecție de artă
Galerie Foto Unul dintre obiectivele anului 2021, inedit și ușor de atins, poate fi începerea unei colecții de artă, în contextul în care optăm pentru valori fundamentale și durabile, iar arta reprezintă o destinație...

Aventuri subacvatice în premieră la Teatrul „Gong” din Sibiu

Aventuri subacvatice în premieră la Teatrul „Gong” din Sibiu
Galerie Foto Teatrul pentru Copii și Tineret „Gong” Sibiu anunță premiera spectacolului „Kunterbunt” în regia Anei Crăciun Lambru. Spectacolul de animație pentru copii va fi prezentat în limba germană, cu...

Creative Night Talks – ediția Cultura Națională va avea loc online, pe 21 ianuarie

Creative Night Talks – ediția Cultura Națională va avea loc online, pe 21 ianuarie
Creative Night Talks, proiectul online inițiat de Revista Atelierul, ce constă dintr-o serie de conferinţe online recurente dedicate industriilor creative din România, continuă pe 21 ianuarie cu o ediție...

Triplă premieră: Gabriel Bebeșelea, dirijor principal, și Daniel Ciobanu, artist în rezidență, inaugurează printr-un concert live excepțional noul pian al Filarmonicii „George Enescu”

Triplă premieră: Gabriel Bebeșelea, dirijor principal, și Daniel Ciobanu, artist în rezidență, inaugurează printr-un concert live excepțional noul pian al Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Joi, 21 ianuarie 2021, de la ora 19.00, Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu” va susține live, fără spectatori, un concert excepțional care marchează o triplă premieră: Gabriel Bebeșelea...

Program special de Ziua Unirii Principatelor Române, la Casa Artelor "Dinu Lipatti"

Program special de Ziua Unirii Principatelor Române, la Casa Artelor "Dinu Lipatti"
Casa Artelor „Dinu Lipatti” deschide în acest an Programul „Lipatti Special” dedicat persoanelor cu nevoi speciale și însoțitorilor acestora realizând, în premieră, evenimente culturale cu traducere în...

Trei autoare pe care să le citești dacă vrei să descoperi romanele de dragoste

Trei autoare pe care să le citești dacă vrei să descoperi romanele de dragoste
Dragostea a fost dintotdeauna un subiect de interes pentru pasionații de lectură, iar marea provocare a scriitorilor a fost să se ridice deasupra clișeelor și să își surprindă cititorii cu povești...

Prietenul… o carte despre iubirea cu un terorist

Prietenul… o carte despre iubirea cu un terorist
Pe piața de carte începe să se impună un nou gen literar care îmbină realismul contemporan cu tendințele momentului și corectitudinea politică. Romanul „Prietenul”, de Joakim Zander, ne aduce în prim-plan...

Bach, inteligență artificială și baroc SF în noul video semnat Daniel Dorobanțu

Bach, inteligență artificială și baroc SF în noul video semnat Daniel Dorobanțu
Galerie Foto Cele șase Suite Pentru Violoncel BWV 1007-1012 de Johann Sebastian Bach sunt unele dintre cele mai recunoscute și frecvent interpretate compoziții scrise vreodată pentru violoncel solo. Bach le-a compus cel mai...

Cele mai așteptate 10 cărți în 2021 de la Editura Litera

Cele mai așteptate 10 cărți în 2021 de la Editura Litera
The Maidens, Alex Michaelides  Fanii thrillerului absolut - Pacienta tăcută - se pot bucura de un nou bestseller sub semnătura autorului. Alex Michaelides compune o nouă poveste fascinantă de suspans...

Ultimul interviu cu Ruxandra Garofeanu

Ultimul interviu cu Ruxandra Garofeanu
Galerie Foto Criticul şi istoricul de artă Ruxandra Garofeanu: „Pentru a atinge perfecţiunea îţi trebuie modele şi un har aparte Critic și istoric de artă, realizatoare de emisiuni de televiziune, atașată emisiunilor...

Curtea Veche Publishing: cei mai citiți autori în 2020

Curtea Veche Publishing: cei mai citiți autori în 2020
Galerie Foto În 2020, apetitul mai ridicat pentru lectură s-a putut vedea și în diversitatea autorilor români preferați de cititori. Pe primul loc s-au aflat autorii pentru copii Alex și Cristina Donovici, creatorii...

Cele mai vândute și cele mai furate cărți din rețeaua CLB în 2020

Cele mai vândute și cele mai furate cărți din rețeaua CLB în 2020
Compania de Librării București (CLB), cel mai longeviv lanț de librării din România, intrată în cel de-al 71-lea an de activitate, a realizat recent analiza datelor de vânzări pentru domeniul carte pe anul...

Jim Carrey a împlinit 59 de ani

Jim Carrey a împlinit 59 de ani
Jim Carrey a împlinit astăzi 59 de ani. El este cunoscut pentru roluri precum cel din „Masca” (1994), „Ace Ventura, Detectivul lui peşte” (1994), „Liar Liar” (1997) sau „Yes Man” (2008). În 1979,...

A fost ziua lui Eminescu. Ziua Culturii Naționale, 15 ianuarie 2021

A fost ziua lui Eminescu. Ziua Culturii Naționale, 15 ianuarie 2021
Galerie Foto Oricât de complicat este să sărbătorim Ziua Națională a Culturii în România și să dăm amploare unor evenimente artistice și culturale dedicate marelui poet universal Eminescu, în vremuri de pandemie,...
Serviciul de email marketing furnizat de