x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Festival: 100, 1.000, un milion de poveşti

Festival: 100, 1.000, un milion de poveşti

de Maria Sârbu    |    30 Sep 2008   •   00:00

Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii "100, 1.000, 1.000.000 de poveşti", ediţia a IV-a, care se desfăşoară la Bucureşti între 4 şi 11 octombrie, reuneşte 11 spectacole străine şi tot atâtea româneşti.



Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii "100, 1.000, 1.000.000 de poveşti", ediţia a IV-a, care se desfăşoară la Bucureşti între 4 şi 11 octombrie, reuneşte 11 spectacole străine şi tot atâtea româneşti. În programul foarte diversificat al manifestării dedicate copiilor, în special, de până în 12 ani, sunt incluse producţii din Italia, Germania, Rusia, Belgia, Danemarca, Anglia, Coreea, Moldova şi, evident, România.

Îniţiat în 1995, festivalul s-a impus în peisajul cultural bucureştean ca o manifestare necesară publicului mic pentru a fi provocat în dezvăluirea miracolului lumii, dar şi pentru a "proba locul teatrului românesc pentru copii în raport cu teatrul de acest gen din alte zone ale globului". E o manifestare deja cunoscută în lumea teatrului pentru copii din Europa, dar cu  toate acestea, Cornel Todea, directorul Teatrului Ion Creagă – iniţiatorul şi organizatorul festivalului −, şi-a declarat nemulţumirea că în presă "lipsesc comentariile cronicarilor". Astfel, el a tras concluzia că teatrul pentru copii "este marginalizat". Pentru a impune importanţa acestei manifestări în context naţional şi internaţional, Teatrul "Ion Creangă", susţinut financiar în organizarea festivalui de Primăria Municipiului Bucureşti (a contribuit cu bani şi Ministerul Culturii şi Cultelor), a structurat evenimentul pe câteva secţiuni. E un "palier de programe ce probează diversitatea".


Teatrul pentru copii e matur, dar puţin vizibil

Opinii despre promovarea vagă a producţiilor teatrale pentru copii şi lipsa, în general, a cronicarilor la astfel de spectacole au fost şi la ediţiile trecute. E o problemă care îi macină pe creatorii acestui gen de teatru. Pe de altă parte însă, sunt puţine spectacole la noi care să motiveze prezenţa într-o manifestare internaţională, deşi "teatrul pentru copii are multă maturitate în expresia teatrală". Cu atât mai mult cu cât juriul (există un juriu, căci festivalul e competiţional) este internaţional, la această ediţie făcând parte doar un critic român – Doina Modola, profesor la Universitatea din Cluj-Napoca.
Majoritatea spectacolelor din ţară sunt producţii ale unor teatre dramatice şi nu teatre pentru copii. De exemplu, Teatrul "Maria Filotti" din Brăila vine cu "Dănuilă Prepeleac", Teatrul Naţional din Craiova – cu "Prostia omenească", Teatrul "Toma Caragiu" din Ploieşti – cu "Pinocchio". În programul competiţional mai intră creaţiile din România: "Hansel şi Gretel" (Teatrul Figura Studio din Gheorghieni), "Aventurile lui Nică" (Compania Pelerin din Bucureşti) şi "Sămânţa vrăjită" (Teatrul "Ion Creangă" din Bucureşti). Acestea vor concura cu "Mutabor" (Compania Mr Pejo's Wandering Dolls din Rusia), "Vrăjitorul din Oz" (Teatrul Luceafărul din Chişinău), "Aquarium" (Fondazione Teatro Ragazzi e Giovani din Italia), "Grande Finale" (Teatrul Batida din Danemarca), "Sky Blue" (Helios Theatre din Germania), "In Bocca al Lupo" (La Piccionaia, Italia), "Paper Window" (Visual Theatre Company CCOT din Coreea), "The Beginning" (Teatrul TZUY din Rusia) şi "Leonardo" (CTC Theatre din Anglia).
Festivalul "100, 1.000, 1.000.000 de poveşti" a dat naştere şi la concursul de dramaturgie cu acelaşi nume, ajuns la a II-a ediţie. Este organizat de Teatrul "Ion Creangă" împreună cu Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti, secţia Dramaturgie şi critică teatrală. Piesa câştigătoare este "Povestea copilului care a salvat poveştile", de Ştefan Mitroi. Acest text, dar şi alte două selecţionate dintre cele înscrise în concurs, au intrat în secţiunea spectacole-lectură, la care vor fi prezentate şi trei piese norvrgiene, traduse de Carmen Vioreanu.


Educaţie timpurie prin teatru

Dacă majoritatea spectacolelor din festival sunt adresate copiilor cu vârste cuprinse între 4 şi 12 ani, vor fi şi producţii pentru micuţii de până la 3 ani. Este vorba despre un program privind educaţia timpurie, dintr-un proiect european intitulat "Small size, the net". Vor fi oferite spectacolele "O, cer albastru!" al Teatrului Helios din Hamm, Germania, "Petricelele" al Companiei Imagerie din Bomal, Belgia şi "Rotocol" al Teatrului "Ion Creangă" din Bucureşti.
   
Artiştii vor ieşi din sala de teatru pentru a duce spectacolul mai aproape de public. E vorba de secţiunea "Spectacole interactive", în cadrul căreia sunt prezentate "Două veşti şi trei poveşti", producţie a Teatrului "Ion Creangă” – la Şcoala nr. 186 "Elena Văcărescu" din Bucureşti − şi spectacole interactive susţinute pe esplanada din faţa Teatrului "Ion Creangă" de trupa de animaţie a Centrului de proiecte ArCuB.
Alături de Doina Modola, din juriu fac parte patru directori de festivaluri din Europa: Jeremy Turner (Anglia), Lola Lara Crespo-Lopez (Spania), Tulin Saglam (Turcia), Michel Dieuaide (Franţa). Împreună vor decide câştigătorii. Sunt câteva premii: Marele Premiu − pentru cel mai bun spectacol; Premiul Super-Bebe, acordat celui mai bun spectacol pentru copii între 0 şi 3 ani; Premiul pentru regie şi Premiul pentru interpretare. În afară de bani, premianţii vor primi şi trofeul al cărui realizator este scenograful Dragoş Buhagiar.
Nu vor lipsi workshop-urile pentru copii şi actori. Unele dintre acestea vor fi susţinute de Hugues Delaby din Franţa, de actorii englezi Joseph Harriott şi Chris Connaughton.

Festivalul Internaţional de Teatru pentru Copii "100, 1.000, 1.000.000 de poveşti" face parte, din acest an, din reţeaua festivalurilor ASSITEJ − Asociaţia Internaţională de Teatru pentru Copii şi Tineret.

×
Subiecte în articol: arte copii bucuresti teatrului teatrul