Festivalul Dramaturgiei Româneşti (FDR), care se desfăşoară la
Timişoara între 4 şi 12 octombrie, aduce la ediţia 2008 spectacole cu
texte noi, ale unor autori mai mult sau mai puţin rebeli. Sunt 19
spectacole în concurs şi alte zece prezentate în alte secţiuni. E un
eveniment mai degrabă tineresc, adunând tot mai mult public în sala de
teatru.
A fost o perioadă când dramaturgia românească era şi ea etichetată ca
fiind "o cenuşăreasă". Cei care scriau piese, chiar dacă erau apreciaţi
în literatură, nu aveau mare trecere la regizori, la directori de
teatru. Astfel, textele puteau apărea în volum ori păstrate în sertar.
Creatorii de spectacole au apelat, în special după 1995, la scrierile
dramatice ale lui Matei Vişniec, cel mai jucat autor român contemporan
în lume, şi doar sporadic puneau în scenă piesele altor dramaturgi.
Apoi au apărut în peisajul autohton autori tot mai tineri, unii lucrau
în colaborare cu regizorii, la fel de tineri. A fost ca o mişcare şi a
luat avânt. Scriau despre ce doreau să vadă în scenă – de obicei se
făcea o radiografie a societăţii. Astfel de texte s-au dezvoltat atât
ca spectacol, cât şi în formă de laborator. Amploarea lor s-a văzut la
ultimele trei ediţii ale FDR, girate de directorul Teatrului Naţional
"Mihai Eminescu" din Timişoara, Ada Maria Hausvater, şi selecţionerul
spectacolelor în festival, criticul Cristina Modreanu. Ele au mizat pe
"textul nou", care să "răspundă" atât artiştilor, cât şi publicului.
Teatru-laborator
Programul din acest an este unul "colorat". S-a insistat pe competiţie, pentru care s-au ales 19 spectacole. O secţiune intitulată "Satelit" include producţii în afara selecţiei. O altă secţiune – "Laborator" – a fost încredinţată unor regizori invitaţi în festival. Bunăoară, în acest laborator Radu Afrim a gândit un atelier intitulat "Textul clasic – un pretext?", desfăşurat pe baza piesei lui Mihail Sebastian "Jocul de-a vacanţa". Alexandru Dabija va susţine atelierul "Cum se alege o distribuţie". Radu Nichifor pune în discuţie "Teatrul ca artă colectivă". Alexandra Badea şi Mihaela Michailov şi-au ales ca temă "Patologia regulilor de supravieţuire optimă". Colaborarea între Ion-Ardeal Ieremia şi LARK Play Development Center vizează atelierul "Emigrating to America". În "Laborator" va intra şi britanicul Jonathan Meth, aducând în atenţie reţeaua internaţională de scriitori care explorează textul dramatic contemporan "The Fence".Un eveniment din cadrul festivalului îl constituie lansarea unei importante lucrări în două volume: "Istoria Teatrului Naţional «Mihai Eminescu» Timişoara, 1945-2005" şi "Amintiri tăcute". Acestea au fost realizate de Mariana Voicu, care a tezaurizat în suflet şi între patru pereţi ai unui birou din teatru o istorie şi amintiri de aur despre această artă efemeră creată la Timişoara. Volumele vor fi lansate şi la Festivalul Naţional de Teatru din Bucureşti.
O secţiune numită "Forum" prevede două discuţii în festival: "Noua lege a instituţiilor de spectacol în dezbatere" şi "Trei ani de teatru românesc contemporan la Timişoara".
Şi ca orice festival care are evenimente adiacente, FDR propune publicului şi o serie de concerte susţinute de "Paraziţii", "Ternipe", Boris Covaci şi "La Campanella Orchestra", Ioniţă, Viorica şi taraful din Clejani, Maria Răducanu şi minunata Anca Parghel.
Deschidere
Festivalul s-a deschis sâmbătă seară pe scena Naţionalului cu spectacolul invitat al Teatrului de Operetă din Bucureşti "Urban Kiss", realizat de artistul Răzvan Mazilu. Această creaţie, ce reuneşte dansul, muzica, imaginaţia, proiecţii video, a plăcut publicului, Răzvan Mazilu fiind o prezenţă aproape constantă în ultimii ani la acest festival.Primul spectacol din concurs a fost o revelaţie: "Mansardă la Paris cu vedere spre moarte", montat la Luxemburg de Radu Afrim pe un text de Matei Vişniec. E o coproducţie "Kulturfabrik ASBL" din Luxemburg şi Institutul Cultural Român, care s-a jucat anul acesta cu foarte mare succes la Avignon Off cu titlul "Mansarde a Paris/ Les dÈtours Cioran", pentru care s-a acordat unica distincţie a acestui mare festival desfăşurat în Franţa – Premiul Coup de Coeur de la Presse. Rolul principal – filosoful Emil Cioran – este interpretat de Constantin Cojocaru, un actor senzaţional în orice spectacol distribuit. Alături de el joacă alţi interpreţi români, dar şi străini.