x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Inside man de la TIFF

0
Autor: Cristina Bazavan 10 Iun 2006 - 00:00
Inside man de la TIFF
Acest articol ar fi putut foarte bine sa se cheme "Cum am trait sfarsitul filmului romanesc", ca o parafraza a unui film prezentat la Cannes si la Cluj, la Tiff (Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii). Am ales insa sa pornesc de la povestea regizata de Spike Lee, in care o banda de raufacatori ia ostatici pe clientii dintr-o banca si, dupa ce negociaza cu politia, ii elibereaza, amestecandu-se printre ei. Daca n-ati vazut filmul inca, e bine sa stiti ca intreaga poveste se bazeaza pe faptul ca raufacatorii nu fura banii din banca. Mai mult, pentru ca i-au obligat pe ostatici sa se costumeze asemeni lor, dupa ce si-au facut treaba, nimeni nu stie care dintre persoanele eliberate sunt inocente sau nu.

N-am sa va spun finalul, pentru ca sper sa mergeti sa vedeti filmul; in cazul articolului de astazi, pelicula lui Spike Lee e doar un pretext pentru a povesti alte lucruri si intamplari din cinematografia noastra.

Zilele acestea la Cluj se desfasoara Festivalul International de Film Transilvania, iar asta inseamna ca s-au adunat intr-un singur loc multi dintre cei care vor sa faca un business din cinematografie. Mai ales ca, si anul acesta, la Cluj pot fi vazute cele mai noi pelicule romanesti, filmele premiate la Cannes. Iar intalnirile pot fi ca mici revelatii daca esti atent la detalii.

Eu, spre exemplu, l-am vazut pe Catalin Mitulescu, autorul filmului Cum mi-am petrecut sfarsitul lumii, vorbind despre pelicula sa si despre problemele pe care le intampina generatia lui pe calea afirmarii cinematografice.

Mi-a placut cum povestea despre bucuria lui de a lucra cu actorii si despre meseria magica de regizor, despre regizorii pe care ii iubeste, genul de regizor care scoate actorii in fata, ii lasa sa straluceasca pe ecran, cu charisma sau talent, cu subtilitate sau emotii la vedere. Vorbea cu caldura si cu mare drag. Dar despre aceste lucruri a vorbit doar zece minute (incluzand aici si amintirile legate de intalnirile cu Martin Scorsese si Win Wenders, care sunt producatorii peliculei lui). Restul timpului, pana aproape de o ora, l-a petrecut lamentandu-se. Vorbind despre problemele lui de regizor tanar care nu obtine finantari, despre frustrarile lui legate de ceilalti colegi care au acum proiecte si nu mai sunt interesati sa se alieze pentru ca CNC sa faca un nou concurs pentru finantari.

Imi pare rau pentru el, pentru ca e un regizor care a reusit sa le atraga atentia unor nume mari ale cinematografiei internationale. Dar regretul meu n-are legatura cu faptul ca nu poate sa faca film acum, ci cu faptul ca si-a distrus timpul pe care l-a avut in fata unui public care putea sa-l cunoasca mai bine. L-a pierdut ca sa se vaite, nu ca sa-si expuna gandurile creatoare. Ca sa se planga, nu ca sa transmita mesaje despre filmele lui. Ca sa vorbeasca despre bani, nu despre actorii pe care ii iubeste si-i distribuie.

Si, vorba filmului lui, am vazut sfarsitul filmului romanesc: regizori mai preocupati de finantari decat de story-urile care sa spuna lucruri emotionante, importante pentru suflet, nu pentru buzunare.

Catalin Mitulescu spunea ca astazi suntem cu totii intr-o camera mica, cu ferestrele inchise: jurnalisti, cinefili, producatori, actori si regizori tineri. Si ca depinde de fiecare dintre noi cum facem sa scapam cu bine.

Mi-am adus astfel aminte de Inside Man, cu amestecul de oameni buni si rai la un loc, si de emotiile pe care filmul le genereaza publicului, pentru ca in centrul de interes al bandei nu se afla banii, ci o poveste cu un nazist.

Ca om din interiorul industriei, spun cu mana pe inima: dati-ne povesti care sa capteze atentia si o sa gasiti gura de aer care va lipseste in camera asta inchisa in care stam cu totii. Ganditi-va la subiecte si la emotiile pe care sa ni le transmiteti, nu la banii cu care sa le puneti pe ecran. Mai aduceti in camera asta inchisa niste oameni priceputi care sa negocieze cum sa scoata banii si voi ramaneti la regizori, actori, emotii, story-uri. Altfel o sa fim curand cu totii fara oxigen.
Citeşte mai multe despre:   arte

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Zilele unteatru - Un deceniu de activitate, sărbătorit în zece zile cu spectacole și concerte în aer liber

Zilele unteatru - Un deceniu de activitate, sărbătorit în zece zile cu spectacole și concerte în aer liber
Galerie Foto La împlinirea a zece ani de activitate, unteatru sărbătorește vreme de zece zile bucuria de a fi pe scenă, alături de întreaga sa comunitate, la Roaba de Cultură din Parcul Herăstrău....

PREMIERĂ LA VIENA: Enescu și Silvestri, omagiați de pianista Raluca Știrbăț şi de violoncelistul Rudolf Leopold

PREMIERĂ LA VIENA: Enescu și Silvestri, omagiați de pianista Raluca Știrbăț şi de violoncelistul Rudolf Leopold
Galerie Foto Președintă a Societății Internaționale „George Enescu” din Viena și cunoscută marelui public din România pentru inițiativa și reușita de salvare și reabilitare a casei Enescu, pianista Raluca Știrbăț,...

O poveste de dragoste postapocaliptică. Sălbaticele de Rory Power

O poveste de dragoste postapocaliptică. Sălbaticele de Rory Power
Sălbaticele este cartea de debut a scriitoarei Rory Power și a fost publicată în Statele Unite în vara anului trecut. A fost desemnată cea mai bună carte a anului 2019 de către New York Public Library,...

Start EUROPAfest 2020 – “E pur si muove”. Live streaming pe Facebook și YouTube 16 - 25 iulie, București și Sinaia

Start EUROPAfest 2020 – “E pur si muove”. Live streaming pe Facebook și YouTube 16 - 25 iulie, București și Sinaia
Galerie Foto EUROPAfest 27 începe pe 16 iulie și se încheie pe 25 iulie, fiind primul festival internațional care se organizează de la începutul pandemiei. Toate evenimentele vor fi transmise live de pe scena Sălii...

Deschidem înscrierile pentru Școala de vară de la Conacul Cantacuzino-Pașcanu, Ceplenița, Iași (23 august - 9 septembrie 2020)

Deschidem înscrierile pentru Școala de vară de la Conacul Cantacuzino-Pașcanu, Ceplenița, Iași (23 august - 9 septembrie 2020)
Galerie Foto Institutul Național al Patrimoniului și Ministerul Culturii organizează între 23 august și 5 septembrie 2020, la Ceplenița, județul Iași, o primă Școală de vară dedicată dedicată cercetării patrimoniului...

Dialog cu Radu Jude și Mehelli Modi

Dialog cu Radu Jude și Mehelli Modi
Galerie Foto Vineri, 17 iulie, de la ora 20.00 (ora României), va avea loc ultima sesiune a proiectului The Waiting Room, creat cu intenția de a vedea și a dezbate ce este mai bun în cinemaul documentar contemporan, în ciuda...

Romanul grafic „Beethoven, geniu nemuritor”, ilustrat de Remus Brezeanu, lansat online de ICR Berlin

Romanul grafic „Beethoven, geniu nemuritor”, ilustrat de Remus Brezeanu, lansat online de ICR Berlin
„Beethoven – Unsterbliches genie”/ „Beethoven, geniu nemuritor”, romanul grafic recent apărut la editura Carlsen, cea mai prestigioasă editură germană în materie de benzi desenate, a fost ilustrat de...

Ateliere gratuite de teatru | Adulți @ Teatrul Apropo

Ateliere gratuite de teatru | Adulți @ Teatrul Apropo
Ai experiențe care merită împărtășite sau ești curios să înveți din experiențele altora? Ți-ai dori să fii mai charismatic, mai spontan, să te autodescoperi? Și mai presus de toate, ți-ar plăcea ca...

Comedie neagră, drame de familie și erotism în Competiția Oficială TIFF 2020

Comedie neagră, drame de familie și erotism în Competiția Oficială TIFF 2020
Galerie Foto Destinată regizorilor debutanți sau aflați la cel de-al doilea lungmetraj de ficțiune, Competiția oficială TIFF 2020 cuprinde 12 povești provocatoare și tot atâtea abordări originale, din care juriul va alege...

Filmul „Tom și Jerry 2.0”, regia Florin Piersic Jr. are premiera miercuri, 15 iulie 2020

Filmul „Tom și Jerry 2.0”, regia Florin Piersic Jr. are premiera miercuri, 15 iulie 2020
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu prezintă miercuri, 15 iulie 2020, pe platforma TNRS – Scena Digitală, premiera filmului „Tom și Jerry 2.0”, adaptare după piesa de teatru „Jerry and Tom”, de Rick...

Miercuri, 15 iulie, Jurnalul îți oferă o carte de suflet: ”Gențiane”, de Cella Serghi

Miercuri, 15 iulie, Jurnalul îți oferă o carte de suflet: ”Gențiane”, de Cella Serghi
Jurnalul îţi aduce miercuri, 15 iulie, încă o carte a Cellei Serghi, una dintre cele mai sensibile, dar totodată puternice scriitoare române. ”Gențiane” este povestea Radei Ionac, o tânără de origine...

Expoziții ale muzeelor românești în luna Iulie

Expoziții ale muzeelor românești în luna Iulie
Galerie Foto „Nicolae Grigorescu și poetica imaginii”. Un medalion expozițional compus din șase tablouri pictate de Maestrul Artei Românești – Nicolae Grigorescu, expuse la Palatul Suțu, vor completa expoziția temati...

Ediţie specială Bucureştii lui Caragiale: Parcul Cişmigiu devine scena teatrelor bucureştene

Ediţie specială Bucureştii lui Caragiale: Parcul Cişmigiu devine scena  teatrelor bucureştene
         Două luni de teatru în aer liber, oferit de festivalul „Bucureştii lui Caragiale”: după o lungă perioadă de cultură online, bucureştenii vor avea din nou...

Vara Filarmonicii deschide publicului două terase ale Sălii Thalia

Vara Filarmonicii deschide publicului două terase ale Sălii Thalia
Galerie Foto Cel mai tânăr proiect al Filarmonicii Sibiu – ”CONCERTE PE ACOPERIȘ” - debutează sâmbătă, 11 iulie 2020 și va include 12 evenimente programate pe Esplanada și terasele Sălii Thalia. În 26 iulie este prog...

În slujba războiului. Alianța secretă dintre astrofizică și armată de Neil deGrasse Tyson

În slujba războiului. Alianța secretă dintre astrofizică și armată de Neil deGrasse Tyson
Reputatul om de ştiinţă american Neil deGrasse Tyson şi coautoarea Avis Lang descriu pe larg felul în care metodele şi instrumentele astrofizicii au fost utilizate în slujba războiului de-a...
Serviciul de email marketing furnizat de