Cea de-a XVII-a ediţie a Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa, organizat în România de Teatrul Bulandra şi de Teatrul Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, se apropie de final. Până la data de 21 decembrie sunt programate, la Bucureşti, ultimele două spectacole: “Ancheta” (Teatro DUE din Parma, Italia) şi “Casa Europeană. Prologul lui Hamlet fără cuvinte” (Teatre Lliure din Barcelona – Spania).
Festivalul denumit “UPfest”, desfăşurat în Capitală între 11 octombrie şi 21 decembrie, a adus 25 de producţii din 13 ţări, toate fiind jucate de două ori, unele chiar de trei ori. Spectacolele aparţin în cea mai mare parte companiilor din Uniunea Teatrelor din Europa. A fost ca o paradă teatrală, dar a trecut aproape nevăzută “la nivel de stradă”. Cuvântul care poate caracteriza ediţia din acest an este “diversitate”: de autori, de regizori cu renume, de variante scenice sau de interpretare. Au putut fi văzute spectacole precum “Unchiul Vanea”, regizat de Andrei Şerban la Teatrul Maghiar din Cluj, “Boris Godunov”, în regia lui Declan Donnellan (producţie a Festivalului “Cehov” din Moscova), “Viaţă şi destin”, regia Lev Dodin (Teatr Malîi din Sankt Petersburg), “Lear” al aceluiaşi Andrei Şerban şi “Orfeu şi Euridice” al lui Alexandru Darie (Teatrul Bulandra), “Cvartet”, în viziunea lui Matthias Langhoff şi multe altele.
EMOŢIONANT
Marţi şi miercuri au fost programate, la Sala Izvor a Teatrului Bulandra, reprezentaţii cu “Richard al III-lea” de Shakespeare, în regia lui Gábor Tompa – o coproducţie dintre Teatrul Maghiar din Cluj şi Teatrul din Cetate (Gyula, Ungaria). În rolul titular e un actor de excepţie – Zsolt Bogdán, cel care a realizat şi un memorabil Astrov în “Unchiul Vanea” al lui Andrei Şerban. Distribuţia o completează alţi talentaţi interpreţi, printre care Miklós Bács, József Nagy, Bence Visky, András Hatházi. Scenografia aparţine Carmencitei Brojboiu. Aşa cum apreciază chiar regizorul, spectacolul “abordează chestiuni pe mai multe voci, cercetează nu numai grozăviile luptei nebune duse pentru putere şi nu numai caracteristicile mentale ale răutăţii, ci îl cercetează şi pe Richard, în calitatea acestuia de erou metafizic şi tragic. Unul care îşi suportă viaţa, suferind de ea, şi îşi asumă cruzimea ca o formă a libertăţii”.
Ultimele
Sala “Toma Caragiu” va găzdui vineri şi sâmbătă “Ancheta” de Peter Weiss, în regia lui Gigi Dall’Aglio – o producţie realizată la Teatro Due din Parma, care dezvăluie drama proceselor de la Frankfurt. Printre interpreţi se numără Roberto Abbati, Paolo Bocelli, Cristina Cattellani, Laura Cleri, Gigi Dall’Aglio. Ultimul spectacol al acestui “maraton” teatral este “Casa europeană. Prologul lui Hamlet fără cuvinte”, care va avea loc la 20 şi la 21 decembrie, la Sala Mare a Teatrului Naţional din Bucureşti. Teatrul Lliure din Barcelona a produs o montare “impresionantă”. Decorul are, potrivit preşedintelui UTE, Alexandru Darie, peste opt tone, reprezentând “un bloc cu trei etaje, cu camerele la vedere”. Scenariul original şi regia aparţin lui Alex Rigola, care a creat “un spectacol de muzică, dans, teatru”, sugerând “fericire, nefericire, viaţa”.Citește pe Antena3.ro