Iaşiul are un festival de film al său. Se va desfăşura între 25 septembrie - 5 octombrie, perioadă în care vor rula în cinci-şase spaţii vreo 160 de filme aduse de pe toate continentele.
Aşa cum arată structura primei ediţii a Festivalului Internaţional de Film de la Iaşi (IIFF), ne dăm seama că s-a lucrat profesionist încă de la lansarea ideii de a organiza în acest mare oraş o manifestare cinematografică menită să aducă publicul din nou în sala de cinema, o manifestare care să devină eveniment la nivel de regiune şi apoi la nivel de ţară. I-am văzut pe "capii" festivalului mulţumiţi, deşi împovăraţi de griji. Atât preşedintele IIFF, Ciprian Alexandrescu, cât şi directorul IIFF, Emanuel Lăzărescu, au spus ieri în faţa ziariştilor că până acum s-a realizat o foarte mare parte din lucrurile pe care şi le-au propus. Festivalul include patru secţiuni competitive cu 77 de pelicule selecţionate, la care se adaugă alte circa 80 de producţii în programe paralele. Este primul festival de gen din ţară cu patru secţiuni competitive: Lungmetraj, Documentar, Scurtmetraj ficţie şi Animaţie. Toate lungmetrajele sunt debuturi regizorale şi au fost selecţionate de criticul Anca Grădinariu, directorul artistic IIFF. Multe filme sunt independente. Este şi un juriu pe măsura seriozităţii echipei: Anamaria Marinca, actriţa noastră "adoptată" de britanici (preşedinte), criticul de film Stjepan Hundic (Croaţia), membru al FIPRESCI, directorul de imagine Marius Panduru, regizoarea Andreea Vălean şi regizorul elveţian Oliver Paulus. La Documentar, cele 18 filme vor fi jurizate de regizorul turc Necati Sonmez, producătorul de film Marius Iuraşcu şi regizorul şi scenaristul Laurenţiu Damian. Un al treilea juriu va fi "responsabil" de scurtmetrajele de ficţiune (31) şi de filmele de animaţie (17) şi este format din regizorul Cătălin Saizescu, criticul Mihai Chirilov şi Allessandro Battaglini - coordonatorul secţiunii Scurtmetraje a Festivalului de la Leeds şi autorul unei mari retrospective pentru acest festival (ediţia 2009) a filmului românesc (filme româneşti realizate între anii 1950 şi 2009).
Festivalul oferă, de asemenea, câteva proiecţii unice, cu lungmetraje "de top", care vor avea premiera la Iaşi. Unul este "The Boat that Rocked", regia Richard Curtis (Marea Britanie), prezentat aici, după cum susţine Lăzărescu, cu o lună înaintea premierei în SUA. Bogate sunt secţiunile paralele, şi anume "Made in Romania", Reetrospectivă Faith Akin, "Focus on Til Schweiger", "Horror Day" şi CineLabs.
Surprinde plăcut faptul că efectele crizei nu au fost "distrugătoare" în ceea ce priveşte desfăşurarea festivalului. Evident s-au retras sponsori şi nu mai poate fi vorba despre realizări 100%, cum şi-au propus de la început. 85% tot a rămas.
S-a mai "tăiat" din invitaţi, poate şi din unele facilităţi, dar dacă e criză...
CU MUNGIU ÎN FAŢĂ
Cristian Mungiu, poate cel mai titrat regizor român în lume, nu putea lipsi de la acest festival, care se organizează în oraşul său natal. Aduce în deschidere "Amintiri din Epoca de Aur" - filmul episodic şi colectiv pe care l-a scris şi produs, regizându-l împreună cu Ioana Uricaru, Hanno Hoefer, Răzvan Mărculescu şi Constantin Popescu. Va fi o proiecţie de gală la 25 septembrie, de la ora 20:00, la Cinema Victoria. Este ziua când pelicula (prima parte) se lansează pe marile ecrane din România. La 18 septembrie acest film a fost lansat în cinematografele din toate marile oraşe din Italia, fiind dublat în italiană, iar în octombrie va avea premiera în Marea Britanie. Până la sfârşitul anului va intra pe piaţă şi în alte câteva ţări. Până acum, a fost achiziţionat pentru distribuire în SUA, Canada, Franţa, Spania, India, Taiwan etc.
Citește pe Antena3.ro