x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură Arte Vizuale Mentorul Ion Lucian

Mentorul Ion Lucian

05 Dec 2004   •   00:00

CREZ - Dragostea de cultura incepe cu literatura pentru copii

Este sub luminile rampei de 50 de ani, il apreciau bunicii si parintii nostri, ii facem pe copiii nostri sa-i descopere tineretea. A infiintat Teatrele "Ion Creanga" si "Excelsior". Biblioteca maestrului Ion Lucian e adunata-n sufletele copiilor.
CLAUDIA DABOVEANU

FUNCTIONALA. "Am o biblioteca de lucru, alcatuita sa-mi serveasca teatrului pentru copii"
Pregateste un spectacol in franceza pentru Craciun. Niste jucarioare, cum le spune Maestrul. Poezioare cu rime provocate. Unul e amnezic, altul, caruia un prieten i-a rasturnat o ceasca de ceai peste carnetul de poezii, nu mai gaseste cuvintele de la finalul versurilor. "Eu spun poezia si acolo intervin ei, copiii. E un joc foarte placut."

DE LUCRU. "Am un La Fontaine complet in biblioteca mea, cu niste imagini superbe, dar e imposibil sa-l gasesc. Tot ce vedeti aici, volumele astea puse pe cate doua randuri, inghesuite din cauza lipsei de loc, imi foloseste numai la lucru. Nu cred ca gasiti romane nici 10 la suta. Dar calatorii, biografii, dictionare sunt din plin."

Se fac in curand 50 de ani de teatru. Toata literatura universala inchinata copilariei, care nu e foarte bogata numeric, dar e bogata ca sensuri, e primul contact al copilului cu notiunile etice. "Din aceasta literatura, pe care eu o transform in spectacol, el ia aceste prime notiuni, dar sub o forma atractiva, nu didactica. Bine, rau, frumos, urat, moral, imoral… toate acestea le va purta intreaga lui viata."

ABECEDAR. Acest prim impact e determinant. De aceea, Ion Lucian a militat toata viata pentru un teatru in care morala sa fie intrinseca, dar sa fie intr-o forma usor receptata. "Repertoriul Teatrului «Ion Creanga», pe care l-am infiintat in 1964, si al Teatrului «Excelsior» apeleaza numai la mari valori literare, pentru ca eu cred ca acesta este abecedarul etic si estetic al copilului. Spectacolele pentru copii trebuie sa fie realizate pe baza unui cifru, teorie lansata pentru prima data de Victor Ion Popa. Acest tip de spectacole e un schimb reciproc de mesaje pe baza unui cifru, pe care trebuie sa-l cunoasca foarte bine emitatorul (scena) si sa-l perceapa la fel de bine receptorul (sala). Daca acest flux nu se realizeaza, spectacolul ramane un tablou foarte frumos pentru un orb…" Vreti alta lectie mai elocventa de teoria comunicarii?

PERLE RARE. Cifrul comunicarii trebuie dramuit de asa maniera incat sa fii cel putin cu o treapta deasupra puterii lor de intelegere. "Pentru copil, spectacolul e prima lui lectura, pe care i-o facem noi. Si daca nu i-o facem cum trebuie, l-am pierdut. Acum, autorii scriu din amintirile copilariei lor, care nu mai corespund deloc atmosferei contemporane. Sa facem spectacole-hibrid? Nu! Apelam la cea mai sigura si frumoasa solutie: perlele literaturii universale. Am inceput cu Ion Creanga, apoi Andersen, din care am ales «Mica sirena» si «Degetica». Apoi Hauff, «Inima de piatra», din literatura Orientului Mijlociu «Aladin», adica titluri care n-au moarte. Se joaca acum, se jucau si acum 40 de ani. Atunci am gasit scriitori romani care au scris lucruri foarte in pas cu vremurile: Scripca, Hobana, Jurist… Acum, pentru copii, se mai scriu carti… de desenat. De curand, am facut un «Praslea cel voinic si merele de aur» splendid si am un proiect cu «Tinerete fara batranete si viata fara de moarte» de Ispirescu, cu care voiam sa deschid un teatru ultramodern, pentru care ma lupt de noua ani si as fi vrut sa prezint si «Pasarea albastra» si «Micul print». Dar…"

Dupa copilarie

Unui adolescent, care a trecut deja prin faza teatrului pentru copii, ii e deschisa poarta oricarui teatru din lume, pentru ca are studiul literaturii universale.

CONFUZII. "Problemele tineretului contemporan sunt atat de multe si de grave, ca nimeni n-are nici talentul, nici curajul de a le surprinde. Si atunci ce ramane, daca nu marea literatura, care nu inseamna decat vehicularea marilor idei, a marilor sentimente, care ar putea sa-i educe pe tineri… S-a jucat la Bucuresti «Trilogia belgradeana». Se trata problema acuta a exilului tineretului, dar era tratata asa de vulgar si de scabros, incat o tema majora ca asta era terfelita de o redactare neconforma. Am facut la «Creanga» un spectacol care se chema «Corigenta la dragoste», un colaj din cele mai frumoase poezii de dragoste din literatura universala. Toti mi-au spus: esti un idiot, cine mai e sensibil acum la poezie? A avut un mare succes, dar era acum 30 de ani…"

CONCLUZII. Acum, marturiseste cu strangere de inima, ca se intalneste pe strada cu un fluviu de tineri, care bantuie in sus si-n jos… cu o privire opaca, de peste fiert, fara orizont, fara idee, fara raspundere… "Eu nu-i acuz, e si vina noastra ca nu le-am deschis mintea de mici… Crizele se amplifica, eu nu stiu ce gandesc ei, ei nu stiu ce sa-mi ceara. De zeci de ani incerc sa se faca in scoli echipe de experti in psihologie infantila. De aici ar putea sa iasa o literatura interesanta. Cred ca un adult a incheiat un mariaj fara divort cu arta si cultura la maturitate. Dar logodna se face in tinerete si dragostea incepe in copilarie", magister dixit.
×
Subiecte în articol: arte