Au dreptate directorii de teatru pentru copii atunci când spun că cronicarii sunt mai puţin interesaţi de activitatea unor asemenea instituţii de cultură şi educaţie. Da, şi de educaţie, pentru că în sălile de teatru pentru copii se formează gustul pentru arta scenică.
Rar însă apar cronici despre spectacolele dedicate copiilor, deşi multă lume înţelege că acestea chiar au un rol important în educaţia culturală a preşcolarilor şi a elevilor. Sprijinite sau nu de mass-media, teatrele pentru copii îşi văd de treabă; directorii se zbat să aibă în repertoriu spectacole agreate de aceste categorii de public, iar actorii se dedică întru totul meseriei alese, chiar dacă sunt anonimi, asumându-şi acest statut de la bun început. Ei organizează şi festivaluri.
Merită toată lauda, în acest sens, echipa Teatrului Luceafărul din Iaşi, condusă de Ioan Holban - manager general - şi Oltiţa Cîntec - director artistic, cei care au iniţiat, cu trei ani în urmă, minunatul Festival Internaţional de Teatru pentru Copii şi Tineret. În aceste zile este o efervescenţă în "oraşul marilor iubiri", căci trupe din mai multe ţări prezintă minunate creaţii în faţa spectatorilor care umplu până la refuz sala de 450 de locuri. Această a treia ediţie este organizată cu sprijinul Consiliului Judeţean Iaşi şi al UNITER. Păcat că Primăria Iaşi nu a întins o mână de ajutor! În schimb, s-au implicat, aducând trupe, Institutul Polonez, Institutul Italian "Vito Grasso", Centrul Ceh, Centrul Cultural Francez din Iaşi, Goethe Zentrum Iaşi sau landul Baden-Württemberg din Germania. Evenimentul se bucură zilnic de o prezenţă masivă a publicului. Festivalul s-a deschis la 3 octombrie, cu o premieră a Teatrului gazdă: spectacolul "Cartea junglei", după
Rudyard Kipling. Această superbă creaţie - adaptarea şi regia aparţinând Oanei Leahu -, a bucurat în aceeaşi măsură pe copii, pe adolescenţi şi pe adulţi. Grupul de creatori şi actori şi-a îmbinat iscusinţa şi dragostea pentru acest gen de teatru, rezultând un spectacol-bijuterie. Au fost lângă minunata regizoare scenografa Rodica Arghir, care a venit de la Naţionalul ieşean să facă aici păpuşile şi marionetele - vreo 135 (la care au cusut şi actorii), şi Oana Sandu (mişcarea scenică). S-a folosit muzica lui Pedro Negrescu. Împreună cu interpreţii, foarte mulţi, de altfel, căci sunt şi foarte multe personaje, au dat naştere la ceva viu, colorat, captivant. Sunt aventurile puiului de om Mowgli pierdut în Junglă şi înconjurat de Lupul-tată, Lupoaica-mamă, Fraţii-lup, Ursul Baloo, Şarpele Kaa, de Colonelul elefanţilor şi de Elefanţi, dar şi de Haita lupilor, de multe Maimuţe, de Vulturul pleşuv, de Păuni, Orhidee, Papagali etc. Privind la această "junglă" timp de o oră, spectatorul, indiferent de vârstă, se simte bine, căci face şi el o călătorie de iniţiere sau "iniţiatică", alături de Mowgli.
A doua zi, de la ora 10:00, sala Teatrului Luceafărul a fost "suprapopulată" de micuţi de la grădiniţe, dornici să vadă "Scufiţa Roşie", producţie a Teatrului Ţăndărică. Este o adaptare de Cristian Pepino şi Gabriel Apostol, după Fraţii Grimm, gândită să prezinte povestea fetiţei neascultătoare, dar isteaţă, iubitoare de natură şi animale, care merge la bunica. Basmul, modernizat, atrage prin jocul alert al actorilor, prin decor, dar şi prin interactivitate.
Al treilea spectacol din programul festivalului - "Impresii Chopin" al Teatrului de Păpuşi Bialystok din Polonia - i-a impresionat la maximum pe gălăgioşii liceeni, veniţi luni după-amiază la teatru. Au amuţit la primele acorduri ale pianiştilor Krzysztof Trzaskowski şi Karina Komender, intrând în lumea lui Chopin. Arta marionetiştilor este pusă într-o relaţie cu muzica şi arta vizuală, dând naştere la ceva ce fascinează.
Marţi, în faţa publicului, au venit artiştii Teatrului "Puck" din Cluj, cu "Apolodor" după Gellu Naum, şi cei de la Teatrul "Marienbad" din Freiburg, Germania, prezentând "Povestea unchiuleţului". Astăzi joacă actorii Teatrului Gulliver din Galaţi şi cei ai Teatrului "Risorius" din Franţa.
Citește pe Antena3.ro