O drama in mod incontestabil, "Moartea dlui Lazarescu", redusa la elementele de baza, se poate rezuma la enuntul unei stiri de la ora 17:00. Diferenta, spune regizorul, este ca el nu si l-a dorit mort, ci doar murind.
Jurnalul National: Cum crezi ca a fost primit filmul "Moartea domnului Lazarescu" de catre publicul roman?
Cristi Puiu: Cred ca bine. Premiera nu se pune. Aici lumea e ingaduitoare, vine cu invitatii. Daca a primit invitatia, pe undeva e clar ca te simpatizeaza. Prin urmare, judec dupa cifre. In primul week-end au fost in jur de 10.000 de intrari la cinema in toata tara. Evident, asta e un start foarte bun, care s-a confirmat pe parcurs. Momentan, la capitolul spectatori, "Moartea domnului Lazarescu" se mentine pe locul 1, iar din punctul de vedere al incasarilor, pe locul 2, pentru ca sunt alte filme care ruleaza la cinematografe unde biletul e mai scump.
Comentariile au fost in general pozitive. Cu toate astea, unii spun ca se asteptau ca finalul sa fie explicit.
Da, cred ca cei mai multi au vrut sa-l vada chiar mort. Eu n-am vrut. Si da, cred ca poate ar fi trebuit sa gasesc un nume pentru actiunea asta, de moarte lenta. Cine stie, poate daca s-ar fi numit "Murirea dlui Lazarescu", lumea n-ar mai fi vrut sa-l vada cu lumanarea la cap.
Conditionare comerciala
Spui ca asteptarile publicului sunt, de obicei, generate de afis. Voi l-ati schimbat.
Da, am facut un afis comercial. Cel de festival e cu totul altceva. Daca vrei sa vina lumea, trebuie sa-l ambalezi intr-o forma comerciala. Dupa toate statisticile, lumea vine la cinema sa se destinda. Atunci am zis sa facem un afis care sa mearga in directia unui umor negru destul de explicit, dar care e foarte aproape de frontiera cu comicul pur si simplu. Insa grila de lectura se schimba abia la sfarsit, cand intelegi ca acolo e vorba de un afis cinic, nu de unul comic.
Ai adus vorba de afis comercial. E filmul asta unul comercial?
Cu datele astea, ai fi tentat sa crezi ca nu e. E totusi un film de 150 de minute, un film care anunta din titlu ca-i vorba de o moarte, deci e foarte clar ca nu radem chiar asa... E povestea unui batran, acest domn Lazarescu care nu-i un agent secret ce urmeaza sa fie asasinat, povestea lui nu e una de actiune. Apoi, filmul n-are superstaruri. In Romania, la ora asta, acestea sunt starurile tv, din muzica pop-rock si din muzica asta, cum sa-i spun..."manelara". Inca nu avem vedete de scena, care sa adune public. In SUA, daca-l ai pe afis pe Bruce Willis, lumea vine clar la film. Cand ne vom putea lauda si noi cu vedete de cinema, o sa construim campania de promovare a filmului in jurul numelor vedetelor.
O aveti totusi pe Monica Barladeanu...
Am incercat, pe undeva, sa facem asta cu Monica. Ea e o vedeta pur si simplu, pentru ca nu-i revista in care sa nu apara, de exemplu. N-am vrut sa fim insa agresivi, pentru ca se putea naste foarte lesne un efect contrar. Adica, filmul se adreseaza unui anumit public, iar daca am fi centrat promovarea pe Monica, am fi riscat sa speriem publicul caruia i se adreseaza de fapt. Atunci am intentionat sa agatam o parte din publicul Monicai si sa-l aducem in sala de cinema.
Imagini fără precedent cu suprafața Soarelui, la cea mai înaltă rezoluție de până acum: „Arată în detaliu frumusețea câmpului magnetic”
Citește pe Antena3.ro
Care e de fapt publicul caruia i se adreseaza filmul?
Publicul de cinefili. O alta parte care ar trebui sa fie interesata e partea asta, cum se cheama, publicul stirilor tv. Lor le place sa scormoneasca asiduu in dramele semenilor. Filmul asta e o drama in mod incontestabil, e vorba de disparitia lenta a unui batran care e plimbat cu Salvarea de la un spital la altul. Si, daca ramanem la enuntul asta, atunci el se poate constitui foarte usor intr-o stire de la ora 17:00.
Va urma!
Spuneai ca "Moartea domnului Lazarescu" e primul dintr-o serie de 6. Despre celelalte ce poti sa-mi spui?
Sper sa le fac. Pentru a doua poveste am primit o finantare de la CNC, vreo 47% din bugetul de care e nevoie. Trebuie sa adunam restul de bani ca sa putem avansa, sa trecem la al doilea panou al acestui poliptic.
Despre ce va fi vorba, de data asta?
Despre iubirea conjugala cu dublul ei, iubirea extraconjugala. Daca vrei sa vorbesti despre alb trebuie sa vorbesti despre negru. Eu asa cred, asta e structura mea. Uite, scenariu asta, desi e despre moarte, e si despre viata. Deoarece ceea ce se cere in final e salvarea unui om.
SIMFONIE IN 6 PARTI
|
"Moartea domnului Lazarescu" e primul film dintr-o serie de 6. "Un fel de simfonie in 6 parti, daca vrei, care-si propune sa descrie epoca pe care-o traim oglindita in evenimente la care participanti sunt personaje din patura de mijloc. Asta le leaga, si dragostea. Care e o chestie de care se face foarte mult tapaj si mie nu-mi convine: te iubesc, ma iubesti, ne iubim si de fapt totul e o frectie generalizata. Fiecare trage pe partea lui, oamenii sunt animati de un egoism extrem de bine disimulat in spatele declaratiilor", spune regizorul Cristi Puiu.
|