x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Pactul cu diavolul

0
04 Noi 2009 - 00:00
În luna decembrie a anului 1993, George Pruteanu l-a vizitat pe Petru Dumitriu în locuinţa lui de la Metz.

Dialogul dintre cei doi oameni de litere s-a transformat, doi ani mai târziu, într-o carte intitulată "Pactul cu diavolul (Şase zile cu Petru Dumitriu)", apărută la Editura Universul Dalsi - Editura Albatros, din care câteva fragmente sunt postate şi pe siteul celui care a fost profesorul universitar şi publicistul George Pruteanu. Publicăm, cu acordul dnei Nina Pruteanu, oferite cu ocazia apariţiei romanului "Cronică de familie", fragmente din convorbirea de acum mai bine de 15 ani.

George Pruteanu: Domnule Petru Dumitriu, am auzit o teză a dumneavoastră privind "federalizarea" României (teză care v-a atras şi o anume răceală din partea unei importante redacţii literare bucureştene). În ce constă această idee?

Petru Dumitriu: E simplu. Eu propun să se facă un parlament la Iaşi, unul la Cluj, unul la Craiova, unul la Timişoara şi unul (al Munteniei) la Bucureşti sau Târgovişte, plus cel naţional la Bucureşti. Ăsta e sistemul american, sistemul elveţian, sistemul german. ˝i eu văd că America e ţara conducătoare a omenirii azi!

 

G.P:Adică să facem "landuri"...?

P.D: Sau cantoane, ca-n Elveţia. Dar de ce "landuri"? "Ţări": ţara Ardealului, ţara Moldovei...


G.P: Riscante opinii.

P.D: De ce riscante? Ce, o să se rupă-n bucăţi? Ce, sunt tâmpiţi?

 

G.P: E genul de idee care provoacă scandal în România.

P.D: Ştiu, îmi pare rău, eu sunt un om îndrăzneţ în gândire.

 

G.P: Dar răspundeţi-mi la câteva obiecţii. Unu: asta nu va pulveriza viaţa politică?

P.D: Nu, dar ce, în Germania e pulverizată?

 

G.P: Şi n-ar amplifica enorm birocratismul politic şi aparatul parazitar (al atâtor noi instituţii)?

P.D: Da, şi ce? Nu e mare lucru. Elveţia e mică, e cât Banatul.

 

G.P: Noi avem acum câteva sute de parlamentari, dar câţi sunt cu adevărat oameni cu gândire politică?! ˝i dacă vom avea mii...?!

P.D: Gospodari există, nu trebuie să fie genii politice. De ce Elveţia e cea mai fericită ţară din Europa?

 

G.P: Că n-are "istorie"... Să revenim la "landurile" mioritice. Cum le delimitaţi?

P.D: Istoria le-a delimitat.

 

G.P: Dumneavoastră aţi enumerat cinci. Dar de ce să nu aibă parlament şi ţara Bârsei, şi ţara Oaşului, şi Maramureşul, şi Bucovina...?

P.D: Locul Bucovinei e în Moldova. Ea a fost ruptă de austrieci, dar ţine de Moldova.

 

G.P: Să sperăm că asta o va consola că rămâne fără parlament. Dar Maramureşul?

P.D: În Ardeal.

 

G.P: Şi Basarabia?

P.D: În Moldova. ˝i nici nu-i spune Basarabia, asta e o invenţie a ruşilor.

 

G.P: Cum invenţie, neamul Basarabilor noştri e invenţie?

P.D: Numele corect e Moldova. Basarabia i-au spus ruşii, ca s-o diferenţieze.

 

G.P: Ba tocmai, că ruşii-i spun Moldova, ca să persiste confuzia. Dar să trecem... Altă obiecţie: care ar fi folosul acestei puzderii de parlamente?

P.D: N-ar fi o puzderie, doar 5 sau 6: ţara Românească, Oltenia, Banatul, Ardealul, Moldova.

 

G.P: Şi Dobrogea?

P.D: Face parte din Ţara Românească, de la Mircea cel Bătrân.

 

G.P: Şi folosul?

P.D: O activare, o intensificare a gospodăririi ţării. Construcţii, şosele, amenajări în oraşe: spitale, creşe etc. De ce de la Bucureşti? De la Bucureşti, doar ce-i priveşte pe toţi cei 23 de milioane, cum e Washingtonul pentru cei 250 de milioane de americani...

 

G.P: Şi cum se vor numi aceste... "ţări": provincii, principate?

P.D: De ce nu?

 

G.P: Păi "nu", fiindcă n-au principe.

P.D: Principele e preşedintele acelui principat.

 

G.P: Sună cam... Dar nu ne-am întoarce cu 150 de ani înapoi? Nu ne-am bătut atâta pentru unire? Italia, de-o altă pildă, nu s-a bătut şi ea secole-n şir pentru unificare?

P.D: Şi uite că vrea să se rupă.

 

G.P: Ceea ce nu-nseamnă că e bine.

P.D: Sigur că nu e bine, fiindcă ar trebui să fie federală. Provinciile nu trebuie unificate cu tăvălugul.

 

G.P: Nici nu e cazul la noi. Provinciile româneşti nu sunt unificate cu tăvălugul.

P.D: Perfect, de acord, ele sunt în armonie.

 

G.P: Şi atunci, de ce să le dezunim?

P.D: Dar nu e dezunire! E organizare! E structurare! Ce, S.U.A. nu-s un stat unitar? Sau Germania?

 

G.P: Vin din istorii atât de diferite de-a noastră!

P.D: Istoria noastră ne pune federalismul în palmă! Principatele Unite - asta suntem noi în fond. Ce, vouă, românilor, vă place uniformitatea, omogenizarea?

 

G.P: Ei, nu trebuie să vă simţiţi singur contra "noastră"...

P.D: Eu vreau diversitatea României, structurarea ei. Vreau ca prefectul să nu capete ordin de la Bucureşti.

 

G.P: Asta vrea şi prefectul, şi populaţia.

P.D: Păi, despre asta e vorba. Nu-i lasă iniţiativa! Totul vine de la centru.
Centrul nu ştie ce-mi trebuie mie aici, la Urlaţi. Supracontrolul centralizat paralizează. Francezii de-aia sunt în coada nemţilor, că nu sunt federalişti! ˝i-şi bat joc de elveţieni, ha! Or, dă-mi voie, cine-şi bate joc de elveţieni e un tâmpit, elveţienii sunt fruntea Europei, cei mai chibzuiţi. E bine? ˝i cei mai bogaţi. Toate ţările Europei ar trebui
să-i imite. Şi românii, în primul rând.

 

G.P: Şi noţiunea de stat unitar ce conţinut ar mai avea?

P.D: Acelaşi ca pentru Germania Federală, S.U.A. şi Elveţia. ˝i ce bine le merge! Ce podoabe de ţări! Aşa vreau şi România.
Dar uitaţi-vă la Uniunea Sovietică, ce tare era conglomeratul acela, forţat cum era!
Era o monstruozitate şi acum e acelaşi lucru. Ruşii sunt un popor ciudat.

 

G.P: Uitaţi-vă la Iugoslavia.

P.D: Era mai bună federaţia iugoslavă. E o crimă că au distrus-o.

 

G.P: Şi, atunci, noi abia să punem "graniţe" interioare?

P.D: Ce "graniţe"?! Câtă graniţă e acum între Dolj şi Gorj, atât! Crezi că între cantonul Berna şi cantonul Zürich e graniţă? Iar ungurii din România să aibă administraţia lor în judeţele unde-s majoritari.

 

G.P: Dar nu ca nişte "Vaticanuri", state-n stat, nu?

P.D: Nu, judeţe, nu mai mult, cu ambele limbi obligatorii oficial.

 

G.P: Cum vi se pare dorinţa unor maghiari din România de a avea universităţi în limba maghiară?

P.D: Inadmisibilă. Eşti român, trebuie să ştii limba ţării. Maică-mea era unguroaică, şi încă ce unguroaică, dar mi-a spus: Taică-tău e român, eşti român. ˝i nu ştiu nici 20 de cuvinte ungureşti. Nu ştiu dacă în S.U.A. există universităţi în spaniolă...

 

G.P: Sau în chineză... Bun, am înţeles. Să închid cu o mică întrebare: dv. unde locuiţi, de fapt, în Germania sau în Franţa?

P.D: În amândouă.

 

G.P: Dar ACASA dumneavoastră în care din ele e?

P.D: În nici una. ACASA mea e în Baziaş. Sau la Bucureşti. Deşi nu mai ştiu ce e acolo. ˝i ce aud...

 

G.P: Sunteţi pentru revenirea "imediată" a Basarabiei la România?

P.D: Nu. O să te miri: nu. ˝i cred că nici basarabenii nu sunt. ˝tii de ce? Pentru că lipseşte prosperitatea. Unirea, reîntregirea se face în prosperitate. Atunci, da. Acum ar fi, mă tem, o cădere în gol.
Vreau neapărat să-ţi citesc un pasaj din Souvenirs ale lui Alexis de Tocqueville. E cel mai mare gînditor politic al Franţei şi, poate, al secolului al 19-lea. Ascultă-l cât e de clarvăzător: "Când mi se spune că la noi, în Franţa, nimic nu scapă de revoluţii, eu spun că nu e adevărat şi că există un lucru neatins de nici o revoluţie: centralizarea. O singură instituţie nu poate fi cu nici un chip distrusă: centralizarea. Cum o să piară ea?! Opoziţia o îndrăgeşte, guvernele o adoră. Chiar dacă, din când în când, le aduce dezastre neaşteptate şi cumplite, nici nu se gândesc s-o dispreţuiască. Plăcerea pe care centralizarea le-o provoacă, aceea de a se amesteca în toate celea şi de a dispune de oricine îi face să suporte orice pericol". Ni se potriveşte şi nouă, românilor!

 

"Trepte" spre lumea lui Petru Dumitriu
Maia Ştefana Oprea are 22 de ani şi un talent cu care foarte puţini se pot lăuda. Desenează cu precizie şi forţă, reuşind să găsească rezolvări originale pentru o tematică variată şi foarte complexă. După o bursă de un an la Colegiul de Artă şi Design Savannah, USA, artista a început cursurile de pictură la Universitatea Naţională de Artă din 5351-105800-cronica2_final21.jpgBucureşti. Dacă pentru cei mai mulţi artişti contemporani o expoziţie pe an înseamnă o mare realizare, Maia Oprea a adunat în CV 12 expoziţii personale în ţară şi în străinătate şi un număr mare de participări la expoziţii de grup, toate foarte bine primite deopotrivă de colecţionari şi de critica de artă. 

Maia face parte dintre acei artişti predestinaţi carierei artistice, existenţa ei confundându-se cu arta. Lucrează cu o mână sigură şi o tehnică temeinic însuşită, abordând subiecte şi rezolvări plastice foarte variate. Zilnic îşi dedică tot timpul liber picturii, încercând să se desprindă de influenţe pentru a-şi dezvolta un stil personal. "Trepte", realizată în 2007, se remarcă printr-o viziune interesată de efectele luminii. Lumina dirijată, umbrele uşoare, desenul delicat, tuşele mărunte şi multicolore dau un plus de spontaneitate şi prospeţime lucrării. Detaliul din "Trepte" folosit pentru supracoperta volumului II din "Cronica de familie" a lui Petru Dumitriu înfăţişează intrarea într-o casă elegantă şi somptuoasă. Felinarul are rolul de a face o punte peste timp, în perioada acţiunii din "Cronică de familie". Maia Ştefana Oprea - "Trepte", 2007.

  • Valentina Iancu

Citeşte mai multe despre:   petru dumitriu,   biblioteca pentru toţi,   cronica de familie

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Casa Artelor „Dinu Lipatti” are succes și în mediul online

Casa Artelor „Dinu Lipatti” are succes și în mediul online
Primul festival de muzică clasică organizat de Casa Artelor „Dinu Lipatti” online a avut loc în perioada 19-22 martie 2020. Cea de-a IV-a Ediție a Festivalului „I Love Lipatti” a experimentat difuzarea în...

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!

Filarmonica Sibiu – “virusul cultural” care a cucerit România!
Galerie Foto După evidenta schimbare de viziune din luna august 2019, Filarmonica de Stat Sibiu condusă de dirijorul Cristian Lupeș, a câștigat premiul  pentru ”Muzică” acordat de Radio România Cultural. Sibiul...

#StămAcasă. Spectacolul continuă. Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo

#StămAcasă. Spectacolul continuă.  Hamlet – al doilea spectacol unteatru oferit gratuit cu sprijinul glo
Galerie Foto După succesul primei transmisiuni live de pe pagina de Facebook unteatru, glo continuă să susțină inițiativa artistică a proiectului cultural independent, oferind iubitorilor de teatru un al doilea spectacol...

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”

Dirijorul Christian Badea și pianistul Daniel Ciobanu deschid pe 2 aprilie 2020 stagiunea online a Filarmonicii „George Enescu”
Galerie Foto Filarmonica „George Enescu“ deschide o stagiune specială, online, începând din 2 aprilie 2020, cu unele dintre cele mai importante concerte înregistrate în ultimii ani, pentru a contribui, prin...

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână

Spectacolele „Tattoo”, „Noaptea bufonilor”, „Oidip”, „Mozart steps” și alte 19 evenimente difuzate online de TNRS în această săptămână
Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu continuă seria evenimentelor online în toată perioada stării de urgență decretată de autorități și oferă publicului un program variat care include: redifuzări ale...

Câștigătorii Premiilor Radio România Cultural 2020

Câștigătorii Premiilor Radio România Cultural 2020
Premiile Radio România Cultural, care ar fi trebuit să fie decernate în cadrul unei gale programată inițial să aibă loc pe scena Teatrului Odeon, au fost anunțate, luni, 30 martie 2020, în cadrul unei ediții sp...

Peste 80.000 de persoane s-au uitat la primul episod al serialului online „Discutabil"

Peste 80.000 de persoane s-au uitat la primul episod  al serialului online „Discutabil"
Lansat vineri, 27 martie 2020, primul episod al serialului online „Discutabil” a adunat, în mai puțin de 48 de ore de la difuzare, peste 80.000 de vizualizări. Regizat de Vlad Zamfirescu, pe un scenariu de...

Ce categorii sunt avantajate în această perioadă. Pictorii și sculptorii au mai mult timp pentru creație

Ce categorii sunt avantajate în această perioadă. Pictorii și sculptorii au mai mult timp pentru creație
Galerie Foto Cel mai puțin afectați de obligația de a se izola, în această perioadă grea pentru majoritatea oamenilor, sunt artiștii plastici. O astfel de situație le este chiar benefică, tocmai pentru că se pot concentra...

Paul Goma va fi înmormântat la Paris în acelaşi cimitir în care odihneşte Paul Celan

Paul Goma va fi înmormântat la Paris în acelaşi cimitir în care odihneşte Paul Celan
Scriitorul Paul Goma, care a încetat din viaţă în noaptea de 24 spre 25 martie, la Paris, va fi înmormântat în acelaşi cimitir în care odihneşte Paul Celan. Scriitorul Paul Goma, decedat în urma...

Compozitorul melodiei "I Love Rock 'n' Roll" a murit din cauza infecției cu coronavirus

Compozitorul melodiei  "I Love Rock 'n' Roll" a murit din cauza infecției cu coronavirus
Cântăreţul şi compozitorul american Alan Merrill a murit din cauza infecţiei cu noul coronavirus, conform unui anunţ făcut de familia sa pe Facebook. Acesta avea 69 de ani și a decedat la New...

Doliu în lumea muzicii. Un cunoscut cântăreț de muzică country a decedat din cauza infecției cu coronavirus

Doliu în lumea muzicii. Un cunoscut cântăreț de muzică country a decedat din cauza infecției cu coronavirus
Cântăreţul de muzică country Joe Diffie a murit duminică, la vârsta de 61 de ani, din cauza infecției cu coronavirus, informează AFP. Decesul său s-a produs la doar două zile după ce...

Tenorul Placido Domingo, confirmat cu Covid-19, internat într-un spital din Mexic

Tenorul Placido Domingo, confirmat cu Covid-19, internat într-un spital din Mexic
Tenorul spaniol Placido Domingo a fost internat într-un spital din Acapulco, Mexic, după ce a suferit complicații medicale din cauza infecției cu coronavirus, potrivit purtătorului de cuvânt al artisului, citat de...

In Memoriam Paul Goma, la TVR

In Memoriam Paul Goma, la TVR
Televiziunea Română regretă dispariţia marielui scriitor și disident Paul Goma şi îi aduce un respectuos omagiu difuzând o ediție specială din seria „Memorialul Durerii – O istorie care nu se învață la...

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni

Publicații online ale Muzeului Național Cotroceni
Galerie Foto Muzeul Național Cotroceni rămâne alături de public, venind în întâmpinarea celor care doresc să consulte online publicațiile de artă și istorie pe care Muzeul Național Cotroceni le-a realizat în ultimii...

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”

Ion Caramitru: De Ziua Mondială a Teatrului, aş aduce în scenă două personaje - pe Socrate, care să ne spună „că știe că nu știe nimic”, și pe Shakespeare, să ne aducă aminte că „teatrul este oglinda lumii”
Ion Caramitru a transmis un mesaj cu ocazia Zilei Mondiale a Teatrului 2020.     Tahicardie paroxistică   Suntem în 2020. Criză mondială. Pandemie. Țări zăvorâte. Morți cu miile....
Serviciul de email marketing furnizat de