Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").
Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.
Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
DA, ACCEPT
PREMIERĂ - Ecumenism studiat în tunelul timpului
Alexandru Darie propune un altfel de teatru prin noua sa montare "Orfeu şi Euridice". Unul cântat. Pornit de la operă. Deşi este vorba de o lucrare muzicală, regizorul susţine că a creat un spectacol de teatru.
Publicul rămâne bulversat la finalul spectacolului de la Sala "Toma Caragiu" a Teatrului Bulandra. Nu poate explica, concret, ce a văzut. Pare ceva interesant şi frumos, dar îi dă de gândit. Orfeu este construit oarecum ciudat. Are două caractere. Se cântă bine, dar nu este operă, chiar dacă s-a anunţat că s-au făcut variaţiuni pe teme de C.W. Gluck, din opera barocă "Orfeu şi Euridice", scrisă cu circa 245 de ani în urmă. Compozitorul Adrian Enescu s-a gândit la "o adaptare, la un remix". Alexandru Darie afirmă că lucrarea lui Adrian Enescu "este aproape de Gluck, dar făcută pentru secolul al XXI-lea". S-au păstrat, în opinia sa, teme importante, dar s-a mers pe neconvenţional, pentru a fi "cât mai teatral, cu dramatism şi conflict".
Vechi şi nou
Scenariul a fost schimbat. S-a păstrat din libretul original al lui Ranieri de’ Calzabigi, fiind introduse şi fragmente din "Divina Comedie" de Dante Alighieri. Adrian Enescu a creat corul ca pe un personaj, aflat permanent în scenă. Darie a avut ideea de a da naştere în scenă la două Euridice – una este sufletul şi alta este trupul. A separat sufletul de trup, "pentru a urmări istoria paralelă".
Sufletul cântă. Combinaţia cu artişti lirici şi actori sporeşte dramatismul.
S-a recurs la două şi chiar trei distribuţii. Orfeu este interpretat de contratenorul Adrian George Popescu (în una din variante) şi de mezzosoprana Florentina Onică (în altă variantă). În acest sens, sunt două caractere diferite, cu un rol extrem de solicitant, deloc uşor, două interpretări total diferite. Euridice este întruchipată de sopranele Marta Cristina Sandu, Raluca Oprea şi Mediana Vlad, iar Amor de mezzosopranele Claudia Deleanu şi Sorana Negrea. Grupul de actori este format din Dana Dogaru, Camelia Maxim, Manuela Ciucur, Iuliana Ciugulea, Rodica Lazăr, Antoaneta Cojocaru, Claudiu Stănescu, Adrian Ciobanu, Andrei Runcanu şi Corina Moise. Actorii nu au replici, rolurile fiindu-le atribuite pentru mişcare, stare, intensitate.
Două lumi
Totul porneşte de la dragoste, de la suferinţa pierderii iubitei. Este despre viaţă şi moarte, despre resurecţie, despre două lumi – cea de aici şi cea de dincolo.
E şi Pământul, unde îşi are debut viaţa, e şi Purgatoriu, şi Infern, şi Paradis. Decorul, impresionant, realizat de Octavian Neculai, reprezintă un templu, cu semnificaţie şi de tunel al timpului. Sunt legate de credinţă, de sacralitate. Pentru Alexandru Darie, templul este plin de simboluri de diverse religii - de la cea egipteană, creştină, la biserici copte, la elemente budiste etc. E "un ecumenism studiat", cu fel de fel de personaje – de la îngeri la spiriduşi, de la spiriduşi la personaje infernale, păsări, măşti veneţiene. Există în scenă o multitudine de planuri create, greu de citit din prima vizionare. Unele dintre aceste planuri sunt comice, altele tragice, altele suprapuse sau au tangenţă cu lumea fantastică.
Contribuie la descifrarea unor asemenea "enigme" scenice proiecţiile video, care încep de la forme abstracte şi duc la elemente de contemporaneitate. Proiecţiile se datorează lui Daniel Gontz.
Experimental
Sunt, uneori, în scenă 64 de interpreţi: 10 actori, un cor de 22 de persoane (Corul de Cameră Accoustic, maestru de cor Daniel Jinga), Orchestra Metropolitană de Cameră Bucureşti, dirijată de Tiberiu Soare, şi multă figuraţie.Publicul de operă ar trece această creaţie la categoria "studio experimental". I-ar părea interesant, probabil. Spectacolul a fost realizat în colaborare cu Studioul experimental de operă şi balet "Ludovic Spiess" din cadrul Operei Naţionale Bucureşti. Cu "Orfeu şi Euridice", Darie a continuat un proiect al teatrului pe care îl conduce – "Bulandra per musica". Primele trei reprezentaţii, jucate în week-end se înscriu în programul Festivalului Uniunii Teatrelor din Europa, desfăşurat la Bucureşti şi Cluj-Napoca, până la 21 decembrie.

Ştiri din .ro
PUBLICITATE
”Regine Încoronate”, romanul scris de Regina Maria, de mâine cu Jurnalul
Jurnalul îți face o surpriză neprețuită în luna în care sărbătorim femeia: Poveștile de dragoste ale Mariei, Regina românilor. Sunt povești pline de sensibilitate și de emoție ale celei mai mari şi iubite...
Au fost lansate două piese bonus în cadrul proiectului „Retro Rock 2020”
Asociația Promusic Events a prezintat oficial (în urmă cu câteva săptămâni) „Retro Rock 2020” – filmul integral al evenimentului ce s-a desfășurat în perioada 07-08 noiembrie 2020 la Arenele Romane din Bu...
Cristian Măcelaru și Daniel Ciobanu, într-un concert excepțional Beethoven

Așteptându-l pe Godot în regia lui Gábor Tompa la Teatrul Național São João din Porto

„Concert de Ziua Femeii”, „Tosca” și „Carmina Burana”, pe scena Operei Naționale București

Rolul femeilor în industria muzicală, dezbătut în cadrul Mastering the Music Business 2021
De la muzică clasică și jazz până la compoziție și producție, femeile au depășit de-a lungul secolelor enorm de multe limite în muzică, însă un studiu recent realizat de EBU Media Intelligence...
Mari actori povestesc cum au jucat scene celebre în seria Secvențe, pe TIFF Unlimited

Film O’Clock, festivalul care și-a propus să elimine distanțele fizice și emoționale dintre oameni, și-a ales câștigătorii. Două scurtmetraje egiptene și unul grecesc și-au adjudecat premiile

Radu Jude, Ursul de Aur la Festivalul de la Berlin 2021

Juriul a decis: Roxen va interpreta Amnesia la Eurovision 2021

Berlinale 2021: „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, al lui Radu Jude, a câştigat Ursul de Aur
Filmul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” ('Bad Luck Banging or Loony Porn') al regizorului român Radu Jude a câştigat vineri Ursul de Aur pentru cel mai bun film la Festivalul Internaţional de Film de la...
Licitație de circa 180.000 de euro pentru o pictură de Adrian Ghenie
O lucrare a pictorului român Adrian Ghenie va fi scoasă la licitație pentru un preț estimativ de 120.000-180.000 de euro. Acțiunea este organizată online de Artmark pe 23 martie.
"Energie" este...
Teatrul Dramaturgilor Români. Programul evenimentelor din luna martie

HORIA ANDREESCU dirijează Haydn și Beethoven la SALA RADIO!

Teatrul EXCELSIOR lansează cea de-a șaptea ediție a Concursului de dramaturgie pentru adolescenți NEW DRAMA
Teatrul EXCELSIOR lansează cea de-a șaptea ediție a Concursului de dramaturgie NEW DRAMA, un proiect dedicat adolescenților care sunt încurajați să își dezvolte imaginația prin însușirea tehnicilor de...