x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Rezistenţa prin cultură sau exerciţiu prin foc real

0
Autor: Rodica Mandache 02 Feb 2011 - 19:32
Rezistenţa prin cultură sau exerciţiu prin foc real Imagini din spectacolele „Avalanşa” şi „Îngropaţi-mă de după plintă”
Vezi galeria foto

Trăim o perioadă de viaţă când noi suntem foarte nemulţumiţi de ea; nu ştiu ce părere are viaţa despre comportamentul nostru. O perioadă săracă în iluzii şi fericire.

Toţi numim această perioadă: CRIZA! Şi putem să-l cităm aici pe Einstein: criza atrage după sine progresul. Deci... Criză! Dar viaţa noastră se poate schimba cu fiece suflare. Mie mi s-a întâmplat asta. Pentru că sunt un lacom spectator de teatru, acolo, în sala întunecoasă mi se schimbă stările, acolo mi se reface simţirea, acolo recâştig culorile.

Am văzut în această stagiune patru spectacole a patru regizori. Ei se numesc  Radu Afrim, Andrei Şerban, Alexandru Dabija, Yuriy Kordonskiy. Mi-au dat un preaplin sufletesc. Spectacolele sunt: „O noapte furtunoasă” de la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” din Iaşi,  „Avalanşa” de Tuncer Cucenoglu de la Teatrul Naţional din Bucureşti, „Ivanov” de A.P. Cehov de la Teatrul „Bulandra” şi „Îngropaţi-mă pe după plintă”, dramatizare după romanul lui Pavel Sanaev de la Teatrul „Bulandra”.

Spectacolul Caragiale – Dabija de la Iaşi este un spectacol care diagnostichează bolile noastre seculare ce au devenit atroce azi. Când diagnosticul e bun, boa­la e pe ju­mătate re­zol­vată. Nu e plăcut de vă­zut, oglinda e foarte dură, dar a fost un spectacol necesar şi trebuie să-i mulţumesc lui Alexandru Dabija că a riscat atât de mult spre a ne arăta cum stăm, cum suntem. Îl numesc pe Alexandru Dabija regizorul meu preferat.
Cel de-al doilea spectacol este „Avalanşa”, se joacă la Teatrul Na­ţio­nal din Bucureşti şi este pus în sce­nă de Radu Afrim, regizorul meu pre­fe­rat, dar preferat rău de tot. Mi-a plă­cut spectacolul. După ce l-am vă­zut, am alergat pe stradă murmurând: „Sălbăticiune, îmi faci inima să cânte”.

Tuncer Cucenoglu vorbeşte des­pre o avalanşă din munţii Anatoliei şi, cum regizorul Radu Afrim este copilul metaforei, avalanşa devine frica noastră cea de toate zilele, ba chiar merge până acolo că face frica să prindă chip, un animal graţios, cu picioare subţiri care dansează subtil, un animal fără urechi, scund, dar care dansează sunete înfricoşătoare. Afrim cel ciudat construieşte frica în spectacol cu minuţiozitate şi cu fascinaţie, o personifică şi, peste toate, tăcerea spectacolului lui Afrim este asurzitoare. Mi-a făcut bine acest spectacol, m-a eliberat de lumea închisă, rece, friguroasă, dureroasă, în care tinereţea noastră a plutit atât de mulţi ani.

Din întâmplare am discutat despre spectacol cu Andrei Şerban. Îl admiră pe Afrim pentru performan­ţă, dar nu-i place textul care e prea te­zist. Şi-atunci am avut revelaţia: că deşi am crescut, am învăţat împreu­nă, viaţa ne desparte şi ne etichetează. Nu vibrăm la aceleaşi lucruri. Dar la Cehov continuăm să vibrăm cu toţii la fel. Cehov e proaspăt, e spontan, ui­mi­tor, emoţionant comic, emo­ţio­nant tragic. La Cehov devenim mai înţelegători, mai iubitori.

E  ca şi cum îmbraci un pulover alb şi moale şi ţi se pare că ai găsit un vechi prieten. Cu Cehov mergem adânc în trecut şi zburăm spre viitor purtaţi de vânt. Se pare că Andrei Şerban a închinat acest „Ivanov” lui Peter Zadek,  regizorul incendiar al anilor ’70-’80. Cu spectacolul Cehov se produc conjuncţii şi se compune o traiectorie existenţială. Împreună actor, regizor, spectator înveţi să supravieţuieşti. Cehov e o universitate, e cel mai bun profesor în a-ţi explica blând că omul e tare frumos, dar plin de defecte multe, ne­nu­mă­ra­te, spune Cehov, care iubeşte oamenii şi actorii. De aici putem începe orice critică. Ce înţeleg eu prin asta?
Că Andrei  e un regizor care e definit de spectacolele sale, mărturii fierbinţi  despre oameni aşa cum sunt ei, deşi  îşi construieşte spectacolele cu răceala unui calculator electro­nic. Uneori îmi spun că Andrei e un preot ciudat ce veghează la taina misterioasă a teatrului. Şi Andrei este regizorul meu preferat.

Cel de-al patrulea spectacol este unul uluitor. Toate barierele se prăbuşesc la acest spectacol şi zidul singurătăţii arde în faţa noastră şi arta teatrului revine la ceea ce trebuie să fie, adică să-i adune pe oamenii cetăţii, într-un gând, într-o simţire. Este un spectacol profund. Este un spectacol strălucitor. Despre iubire, despre sacrul trecerii noastre pe pământ, zgura indiferenţei dispare. Plictiseala, cinismul se spulberă. Yuriy Kordonskiy care a adoptat Teatrul „Bulandra”, pe noi românii, străpunge tainele şi ne aprinde flacăra regală şi sacră a iubirii. Copil şi iubire de mamă – şi actor-spectator. La spectacolul lui Kordonskiy nu am găsit priviri străine şi reci. Când am ieşit din sala de spectacol, deşi nu voiam să ies, chiar dacă spectacolul e mai întins în timp, la garderobă nu am întâlnit nici un străin. Ce pot spune în încheiere?

Că ce mare noroc a căzut pe capul nostru că îi avem pe aceşti patru mari regizori care să fi lucrat aproape de noi şi să ne dea prilejul să revenim la Teatrul în cetate. Viaţa e frumoasă, dar grea şi cruntă. Dar dacă ai unde să-ţi încălzeşti inima, unde să-ţi exersezi inteligenţa şi credinţa, dacă poţi să intri în teatru ca în biserică, atunci ne putem socoti norocoşi şi iubiţi de Dumnezeu. Mergeţi să vedeţi aceste spectacole care vă verifică părerile despre teatru şi vă dăruiesc iubire.

Nu am scris nimic despre actorii acestor spectacole, care fiecare, de la cel mai mic la cel mai mare, posedă semne magice de mare spiritualitate. Ei sunt copilul din noi care se joacă fără frică pe trapez, fac salturi mortale, uneori cad pentru că nu ştiu unde se termină actorul şi unde începe personajul. Ei dăruiesc, ei se aruncă aşa cu o credinţă fanatică strălucind în lumina reflectoarelor pentru a aduce omului-spectator puţină lumină.

Poate că sunt şi altfel de actori ieftini şi grăbiţi. Dar în aceste spectacole nu i-am zărit. Sau aceşti patru regizori reuşesc să transforme apa-n vin. Ca să simplific, fără actori nu se poate săvârşi miracolul, căci ei sunt soldaţii din linia 1 care ne apără de moarte şi uscăciune.

Citeşte mai multe despre:   mişcarea de rezistenţă

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

O călătorie la bordul mașinii timpului, prin istoria animației olandeze, la cea de-a 15-a ediție Animest

O călătorie la bordul mașinii timpului, prin istoria animației olandeze, la cea de-a 15-a ediție Animest
Galerie Foto Seducătoare și revoluționară, în ultimii 100 de ani industria animației olandeze s-a dezvoltat într-un ritm impresionant, cucerind juriile marilor festivaluri ale lumii prin abordări temerare și tehnici...

Festivalul George Enescu și Filarmonica din Londra vorbesc despre George Enescu în al treilea episod al seriei 'Who Is Romania', prezentată de britanica Tessa Dunlop

Festivalul George Enescu și Filarmonica din Londra vorbesc despre George Enescu în al treilea episod al seriei 'Who Is Romania', prezentată de britanica Tessa Dunlop
Galerie Foto Seria de filmulețe de promovare a României pe plan internațional, realizată de doctorul în istorie Tessa Dunlop, continuă vineri, 23 octombrie, cu un nou episod, dedicat de acesată dată compozitorului George...

Diva Anna Netrebko, vindecată de Covid, s-a întors la Teatro alla Scala, într-un concert extraordinar

Diva Anna Netrebko, vindecată de Covid, s-a întors la Teatro alla Scala, într-un concert extraordinar
Galerie Foto În Italia, regina belcanto, Anna Netrebko, a revenit zilele trecute pe scena La Scala, după izolarea cauzată de virusul Covid, la aproape un an după ce interpretase pe marea scenă italiană...

A început cea de-a 11-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest outdoor, drive-in și online

A  început cea de-a 11-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest  outdoor, drive-in și online
Galerie Foto „Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi...

Cine-dans la Institutul Cervantes – filme din selecția Festivalului FIVER, gratuit pe Vimeo

Cine-dans la Institutul Cervantes  – filme din selecția Festivalului FIVER, gratuit pe Vimeo
În ultima săptămână a acestei luni, Institutul Cervantes din București le oferă cinefililor o nouă serie tematică de filme cu acces gratuit. Începând de luni, 26 octombrie, ora 19:00, până sâmbătă, 31...

Top 100 artiști care au îmbogățit colecționarii

Top 100 artiști care au îmbogățit colecționarii
Galerie Foto Piața de artă prosperă, prețurile record sunt atinse în mod regulat și apoi din nou depășite de alte opere de artă, mai importante, semnate de artiștii ce devin din ce în ce mai cunoscuți. Procesul este...

Detectivul Lincoln Rhyme se întoarce pentru răzbunare. Goana după Colecționarul de oase începe luni, la AXN, în noul serial Lincoln: Colecționarul de oase

Detectivul Lincoln Rhyme se întoarce pentru răzbunare. Goana după Colecționarul de oase începe luni, la AXN, în noul serial Lincoln: Colecționarul de oase
Galerie Foto Povestea celebră a detectivului Lincoln Rhyme și a enigmaticului criminal în serie supranumit Colecționarul de oase prinde viață într-un nou serial thriller - Lincoln: Colecționarul de oase / Lincoln Rhyme –...

S-a încheiat cea mai frumoasă campanie Zurli pentru copiii bolnavi de cancer, Ziua Eșarfelor Colorate

S-a încheiat cea mai frumoasă campanie Zurli pentru copiii bolnavi de cancer, Ziua Eșarfelor Colorate
Galerie Foto Pe 12 octombrie, românii și-au arătat solidaritatea față de copiii din secțiile de oncopediatrie din țară, alăturându-se campaniei inițiate de Mirela Retegan și Gașca Zurli - Ziua Eșarfelor...

Aniversare Nikita Mihalkov la TVR2

Aniversare Nikita Mihalkov la TVR2
Galerie Foto Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul...

PREMIERĂ PE ȚARĂ: INSULTAȚI. BELARUS(IA) de Andrei Kureichik

PREMIERĂ PE ȚARĂ: INSULTAȚI. BELARUS(IA) de Andrei Kureichik
Galerie Foto Teatrul Național Iași, alături de poporul din Belarus, în proiectul „Belarus(ia)  ̶  Lecturi la nivel mondial” Belarus(sia) Worldwide Reading Project), cu un eveniment excepțional: INSULTAȚI....

virtual (living) room - un performance VR inedit - și alte experiențe performative, în programul Tangaj Dance din această toamnă

virtual (living) room - un performance VR inedit - și alte experiențe performative, în programul Tangaj Dance din această toamnă
Galerie Foto Tangaj Dance prezintă în această toamnă trei evenimente dedicate artei performative: virtual (living) room - un performance VR realizat de Simona Deaconescu Roots and Routes - un turneu național care...

Sam Perry, câștigător The Voice Australia- în juriul competițiilor lansate de BLIP - prima platformă de beatbox și looping din România

Sam Perry, câștigător The Voice Australia- în juriul competițiilor lansate de BLIP - prima platformă de beatbox și looping din România
Până pe 25 octombrie, artiștii care își folosesc vocea în moduri creative se pot înscrie la unul dintre challenge-urile lansate de platforma BLIP - Beatbox and Looping International Platform. Din juriu fac parte...

Violonistul Valentin Șerban și pianistul Ioan Dragoș Dimitriu în Stagiunea de marți seara

Violonistul Valentin Șerban și pianistul Ioan Dragoș Dimitriu în Stagiunea de marți seara
Galerie Foto Filarmonica „George Enescu” anunță cel de al doilea recital din cadrul Stagiuni de marți seara. Până în luna decembrie, din două în două săptămâni, vom oferi câte un recital de muzică de cameră...

Elena Ceaușescu voia să-și răstoarne de la putere propriul soț

Elena Ceaușescu voia să-și răstoarne de la putere propriul soț
Galerie Foto Volumul 3 din ”Istoria serviciilor secrete de la Cuza la Ceaușescu”, de Cristian Troncotă, conține câteva capitole speciale, despre familia Ceaușescu și despre Revoluția română. Informații obținute din...

Animest.15: Realități paralele și povești uimitoare în cea mai amplă selecție de filme românești de până acum

Animest.15: Realități paralele și povești uimitoare în cea mai amplă selecție de filme românești de până acum
Galerie Foto Dezvoltarea și promovarea industriei de film de animație din România se numără printre principalele obiective Animest, iar festivalul celebrează și în acest an creația autohtonă printr-o secțiune...
Serviciul de email marketing furnizat de