VIVIANA GHERASIM ● Sufleurul care visează să fie actor
Stă ascunsă după cortină. N-o văd şi n-o aud decît actorii de pe
scenă. "Şopteşte teatru." Viviana Gherasim,
sufleurul Teatrului
Metropolis, o tînără care zîmbeşte des, dar ai cărei ochi îi trădează
visul neîmplinit: acela de a fi actor adevărat, admirat şi aplaudat de
public.
I-ar plăcea să dea mereu interviuri, să fie asaltată de întrebări, să
fie prinsă în vîrtejul ameţitor al celebrităţii. "Chiar mi-ar plăcea…
Şi nu-i înţeleg pe cei care fug de presă şi se plîng că sînt agasaţi. E
frumos…", spune zîmbind Viviana Gherasim. Are aproape 35 de ani şi
practică meseria de sufleur de 13 ani. Trăieşte patimile unui artist,
dar le trăieşte dincolo de scenă, în spatele ei, acolo unde nu ajunge
admiraţia publicului. "M-am angajat în acest teatru înainte de a începe
facultatea. Am vrut să plec de mai multe ori şi nu m-am îndurat. Tot
venea cîte un nou regizor important ori un actor, o actriţă… «Stai să
văd şi spectacolul ăsta cum este», îmi ziceam, «cum ajung ei la
rezolvarea problemei» şi… aici am rămas."
Viviana Gherasim a fost şi actriţă a unui teatru de provincie, Teatrul
Valah din Giurgiu, iar de-a lungul timpului a colaborat cu diverse
televiziuni pentru roluri mai mici în sitcom-uri.
Să fii sufleur… "e frumos şi urît în acelaşi timp. E frumos să vezi cum
actorii descoperă personajul, să-i vezi cum interpretează, să vezi
procesul de realizare a unui spectacol. Înveţi foarte multe şi de la
regizori. Mă uit la ei, sînt absorbită de ei, de ceea ce fac. Iar mie
mi-e greu să nu fiu acolo, ci doar pe margine. De multe ori,
urmărindu-i, uit să mai citesc textul, dar bine că, după cîteva
săptămîni de repetiţie, îl memorez. Am avut noroc totuşi că am mai tot
jucat şi la Metropolis, chiar dacă roluri mai mici…".
Viviana a fost, la un moment dat, în acelaşi spectacol şi sufleur, şi
actriţă. Iar totul se petrecea contracronometru: "Ieşeam din scenă, îmi
luam textul, mă aşezam pe burtă – că nu mai aveam timp să ajung la
locul meu, de sufleur – apoi lăsam textul, iar intram pe scenă şi tot
aşa. Ajunsesem să ştiu toate rolurile pe dinafară, aşa că suflam şi în
timp ce jucam".
Vreau şi eu acolo!
Viviana Gherasim: E o meserie destul de uşoară. Nu lucrez foarte
mult, nu obosesc foarte tare. Dar mi-e greu din alt punct de vedere.
Pentru că nu sînt acolo. Asta e cel mai greu. E ca şi cum n-am mîncat
de luni în şir, iar cineva, în faţa mea, savurează un tort apetisant şi
eu nu mă pot atinge de el. La un moment dat simt că mă ia cu leşin. Mi
se face rău. Vreau şi eu acolo!
- Ţi se întîmplă să vrei să izbucneşti pe scenă şi să spui tu replicile?
Mi s-a întîmplat şi mi se întîmplă la fiecare spectacol. De pe margine,
mai zic, cîteodată, în sinea mea: "Eu aş fi făcut mai bine". Fără să-mi
dau seama, în mine, în timp ce actorul respectiv joacă, joc şi eu. Şi
mă trezesc cu lacrimi, mă trezesc rîzînd. Ar fi foarte interesant să-mi
vadă cineva faţa în timpul repetiţiilor. Ar avea ce vedea. Mă
schimonosesc în toate felurile, în funcţie de rolurile actorilor. Şi se
întîmplă ca în acelaşi timp să joc mai multe roluri. Adică, în timp ce
unul rîde, rîd şi eu, iar dacă altul plînge, încep şi eu să plîng.
- Au fost cazuri în care actorul pur şi simplu te-a implorat din ochi să-l ajuţi cu o replică?
Da, de mai multe ori. Se uită fix la mine şi-mi dau seama. Îmi ajunge
doar o privire. Însă, de obicei, ştiu dinainte cînd are actorul
probleme, unde are lacune în ceea ce priveşte o parte din text. Se mai
întîmplă să am un fel de cod cu el, fiind suficient să-i spun un anumit
cuvînt ca el să-şi dea seama ce urmează să spună. Nu suflu propoziţii
întregi. Uneori suflu doar litera de la începutul cuvîntului. De
exemplu, într-un spectacol în care joacă, doamna Olga Tudorache are o
replică: "Şi, ce se mai aude pe la spital?". Eu spun doar "spi"…
- Pentru ce actori mari ai "suflat"?
Pentru foarte mulţi… De la Olga Tudorache la Mircea Albulescu, Mariana
Mihuţ, Marian Rîlea, Claudiu Bleonţ, deşi nu toţi actorii au nevoie de
sufleur. Şi nu contează neapărat vîrsta pe care o au, pentru că
emoţiile se regăsesc în fiecare.
- Ce trebuie să cunoască un sufleur?
Să ştie cînd are actorul nevoie de el. Să-i poată arunca vorba-n gură.
Pentru că, pe scenă, în timpul spectacolului, dacă el face pauză, toată
lumea se prinde că a uitat textul, aşa că îi poate arunca sufleurului o
privire complice înainte cu cîteva replici.
- Cunoşti vreun sufleur care să fi devenit un actor cunoscut sau un regizor renumit?
Nu… ştiu doar că Eminescu a fost sufleur.
- Îţi doreşti să fii actriţă, dar pari foarte retrasă…
Probabil că asta mi-ar dăuna în cariera de actriţă. Niciodată n-am
ştiut să dau din coate, să rog, să mă milogesc. Deşi cunosc mulţi
actori mari, cu relaţii, cu pile, niciodată n-am îndrăznit să le cer
ajutorul în privinţa asta. Mi-e jenă. Pune-mă undeva şi voi face bine
ce trebuie să fac, dar nu mă pune să bat la uşi. Totuşi, pot spune că
am avut noroc în viaţă, dar nu le pot avea pe toate. Bătăioasă sînt,
luptătoare sînt, dar nu ştiu să las capul în jos, să mă milogesc.
- Ce satisfacţii îţi aduce meseria asta?
Se întîmplă ca în spectacole să mai apară şi încurcături, poate din
cauza unui actor care fie e obosit, fie are vreun necaz acasă. Dacă
reuşeşti să-l aduci înapoi fără să se prindă publicul e o satisfacţie.
Trebuie să mergi înainte fie ce-o fi. Şi ca actor, şi ca sufleur. Îţi
cade lustra în cap, mergi mai departe şi te prefaci că aşa a trebuit să
se întîmple, că aşa a vrut regizorul.