x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Cultură „Când privim atent un obiect de artă, și el ne privește”

„Când privim atent un obiect de artă, și el ne privește”

de Magdalena Popa Buluc 65    |    25 Ian 2022   •   16:10
„Când privim atent un obiect de artă, și el ne privește”

Muzeul Național de Artă al României vă invită astăzi, ora 18.00, la o nouă „Întâlnire la muzeu” ce va fi difuzată exclusiv online, pe pagina sa de Facebook.

Invitatul lui Călin Stegerean, director general al MNAR, este de această dată Sorin Alexandrescu, critic, istoric și teoretician literar român. A fost profesor la catedra de limba română a Universității din Amsterdam, iar din anul 2002 își desfășoară activitatea la Centrul de excelență în studiul imaginii (CESI) de pe lângă Universitatea București, între ai cărui membri fondatori se numără. Este autorul mai multor studii, articole și cărți, unele premiate de Uniunea Scriitorilor din România, și a primit mai multe distincții pentru activitatea sa culturală și civică.

Pornind de la cartea pe care Sorin Alexandrescu a publicat-o în anul 2021, Lumea incertă a cotidianului, Călin Stegerean propune invitatului său o dezbatere despre incertitudine, indefinit, provizoriu sau despre noi coordonate în articularea discursului despre opera de artă.

„Cred că, atunci când privim atent un obiect de artă și el ne privește. Contactul cu acesta este mereu diferit, tot așa precum cel cu alți oameni. Un tablou vorbește pe mai multe voci, vocile tăcute ale personajelor lui, iar ele se încrucișează precum într-o Bunavestire a lui Carlo Crivelli (1486). Dacă este nonfigurativ, obiectul de artă vorbește tăcut precum construcțiile lui Richard Serra, altfel un admirator al lui Brâncuși, iar dacă este un pește al acestuia, el plutește prin aerul nostru, după cum o fotografie a lui Ion Grigorescu, Masa în familie, mi-amintește de familia mea, în anii pâinii pe cartele. Sensul operei vine din perspectiva în care o vedem, dar perspectivele sunt fără număr. Nu există un adevăr al operei de artă, ci doar adevăruri, tot așa precum, după Didi-Huberman, figurabilitatea posibilă a unei opere se mișcă în adâncul figurației ei imediate. De aici, interesul modului cum un curator prezintă operele cu care lucrează: nu neapărat succesiv istoric, ci poate în relații reciproce chiar anistorice, dar dramatic semnificative”, spune Sorin Alexandrescu.

Evenimentul face parte din seria activităților pentru public desfășurate în zilele când spațiile expoziționale sunt închise. „Întâlnire la muzeu” este un proiect care își propune să privilegieze contactul cu personalități din varii domenii ale culturii pe subiecte aflate la interferența diverselor genuri artistice.



 

×
Subiecte în articol: sorin alexandrescu